• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • FiaW
    ammela skrev 2017-02-07 15:07:58 följande:
    Jag ska börja på 175 enheter. Tror det har med ålder och beräknad äggreserv kanske?
    Ja, så kan det kanske vara. Jag fyller 39 i sommar så kanske att de vid min ålder sätter in lite mer.
    Sen har jag i och för sig bra äggreserv så det är ju skönt.
    Du har också långa protokollet va? Hur gammal är du? :)
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-07 15:08:19 följande:

Haha, jag hänger inne i januari-tråden också och det var nog dem jag tänkte på när det gällde plussen och överstimuleringen ;)

Hoppas så klart få säga grattis till en massa här också om ett litet tag :)

Tack, ja det där med vikten kan nog vara en bra indikation. Jag ska ta blodprov fem dagar efter att jag börjat med sprutorna och det lär väl också visa en del då.

Det låter fint för dig med dina blåsor och de lär ju hinna växa till sig ytterligare innan det är dags för ÄP :)

Det låter också vettigt att ta det lugnt, tror kroppen behöver det.

Skönt med en förstående chef, först funderade jag på att inte berätta nåt för min men insåg sen att det underlättar väldigt mycket om hon vet. Dels om jag mår dåligt på jobbet men också om jag behöver sjukskriva mig vid äggplock el. liknande.

Jag har alltid varit väldigt försiktig med att berätta privata grejer om min själv men jag har släppt en del på det och det är väldigt skönt. Det finns mer stöd att få än man kanske tror och det känns som att fler stöttar än dömer.

Tror de är jätteviktigt att kunna prata om det. Kanske inte med alla - men i allafall med några. Har inte stött på några negativa kommenterer ifrån de som vet. Däremot en del korkade kommentarer ifrån folk som inte vet... tex "skulle aldrig kunna göra en IVF behandling. Tänk på alla hormoner och biverkningar man behöver stoppa i sig. Hade hellre valt att inte skaffa biologiska barn" från en manlig kollega som två v senare blev pappa till sin biologiska dotter. Hur gör ni andra när ni hör sånt (om ni gjort det?) Jag orkade inget säga... kände att jag skulle bli ledsen och ville inte visa det
  • FiaW
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 15:18:20 följande:
    Tror de är jätteviktigt att kunna prata om det. Kanske inte med alla - men i allafall med några. Har inte stött på några negativa kommenterer ifrån de som vet. Däremot en del korkade kommentarer ifrån folk som inte vet... tex "skulle aldrig kunna göra en IVF behandling. Tänk på alla hormoner och biverkningar man behöver stoppa i sig. Hade hellre valt att inte skaffa biologiska barn" från en manlig kollega som två v senare blev pappa till sin biologiska dotter. Hur gör ni andra när ni hör sånt (om ni gjort det?) Jag orkade inget säga... kände att jag skulle bli ledsen och ville inte visa det
    Vilket pucko, jag blir förbannad på människor som inte kan ha lite förståelse för andra. Bara för att man själv inte har några problem, eller känner någon som har det, borde man ändå kunna tänka sig att det finns folk runt omkring en som kan vara i en sån situation och som kan bli ledsna.
    Jag har en kvinnlig kollega som frågade mig om jag hade barn och när jag svarade nej frågade hon om jag inte ville ha barn för i så fall började det nog bli dags. Hur tänker man när man säger så till någon man knappt känner?
    Jag sa inte heller nåt då, försökte bara släta över det genom att med ett leende säga som jag brukar; "Man vet aldrig vad som händer, vi får se".
    Men blev så klart ledsen efter.

Anledningen till att jag inte pratat med någon om det här tidigare är nog att jag känt att det är ett misslyckande att inte kunna få barn, att det är nåt fel på mig. "Alla andra kan ju".
    Men det har hjälpt mig mycket när jag insåg att det är väldigt vanligt att ha fertilitetsproblem. Det har hjälpt att läsa om era resor här och att läsa om en del modiga kvinnor som bloggar om sina problem.
    Det tråkiga är att det pratas så lite om det att man känner skam och tror att man är ensam med såna här problem. Jag hoppas de börjar lyfta det mer i TV, jättebra med Nyhetsmorgon som följer Markiz. Modig tjej som hjälper många :)

Kram på dig!
  • Busfrö10
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 14:56:43 följande:

Låter ju som mycket bättre odds! Håller alla tummar och tår för att ni får några fina embryon!

För mig har de alltid spänt i magen lite samma kväll - låter precis som de ska. Tycker du gör helt rätt! Nedbäddning i soffan, alvedon och seriefrossa är alltid bra ???? Är planen nu att sätta in ett på torsdag eller?

Har haft superont nu på eftermiddagen... Skulle gå upp och släppa in katten, fick gå framstupa och liksom lyfta med höger ben, för det gjorde så förbannat ont när jag spände den sidan av magen. Har alltid haft mest ont på höger sida... även idag när de plockade ägg. Där fick de bara 3 ägg.

Kunde ta mig till soffan igen. Tom 2 alvedon, sen har jag sovit i 1,5 timme...

Förra gången hade jag inte ont alls, behövde inte ta någon smärtstillande överhuvudtaget. Så mycket annorlunda den här gången!

Ska eventuellt dit på torsdag för insättning. Annars blir det i helgen, de skulle höra av sig. Så vi får se =)
  • ammela
    FiaW skrev 2017-02-07 15:13:24 följande:
    Ja, så kan det kanske vara. Jag fyller 39 i sommar så kanske att de vid min ålder sätter in lite mer.
    Sen har jag i och för sig bra äggreserv så det är ju skönt.
    Du har också långa protokollet va? Hur gammal är du? :)
    Vet inget om mina äggreserver. sahlgrenska testar inte det... men allt ser bra ut är vad jag fått höra. Jag är 31.
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-07 15:38:32 följande:

Vilket pucko, jag blir förbannad på människor som inte kan ha lite förståelse för andra. Bara för att man själv inte har några problem, eller känner någon som har det, borde man ändå kunna tänka sig att det finns folk runt omkring en som kan vara i en sån situation och som kan bli ledsna.

Jag har en kvinnlig kollega som frågade mig om jag hade barn och när jag svarade nej frågade hon om jag inte ville ha barn för i så fall började det nog bli dags. Hur tänker man när man säger så till någon man knappt känner?

Jag sa inte heller nåt då, försökte bara släta över det genom att med ett leende säga som jag brukar; "Man vet aldrig vad som händer, vi får se".

Men blev så klart ledsen efter.

Anledningen till att jag inte pratat med någon om det här tidigare är nog att jag känt att det är ett misslyckande att inte kunna få barn, att det är nåt fel på mig. "Alla andra kan ju".

Men det har hjälpt mig mycket när jag insåg att det är väldigt vanligt att ha fertilitetsproblem. Det har hjälpt att läsa om era resor här och att läsa om en del modiga kvinnor som bloggar om sina problem.

Det tråkiga är att det pratas så lite om det att man känner skam och tror att man är ensam med såna här problem. Jag hoppas de börjar lyfta det mer i TV, jättebra med Nyhetsmorgon som följer Markiz. Modig tjej som hjälper många :)

Kram på dig!

Vi får nog alla hjälpas åt att sluta känna oss misslyckade! Inget vi valt eller kan styra över att det inte blivit som vi vill... Min sambo har känt väldigt mycket skuld för att hans sperimer inte är bra. Jag har aldrig känt någon skuld, inte helt felfri heller med min PCOS, däremot tyckter jag det är rätt så privat. Inget jag sätter mig och pratar om i stor grupp utan väljer att prata med nära och kära (och några på jobbet) mer enskilt.

Ganska konstigt fråga att ställa till någon som man knappt känner - Ska du inte skaffa barn"? Man skulle ju aldrig fråga något annat privat på de sättet. Typ om någons ekonomi eller så... men om man tänker skaffa barn är tydligen inte lika privat :s

Ja jättebra att de uppmärksammas!
  • Inuti bubblan
    Busfrö10 skrev 2017-02-07 15:43:00 följande:

Har haft superont nu på eftermiddagen... Skulle gå upp och släppa in katten, fick gå framstupa och liksom lyfta med höger ben, för det gjorde så förbannat ont när jag spände den sidan av magen. Har alltid haft mest ont på höger sida... även idag när de plockade ägg. Där fick de bara 3 ägg.

Kunde ta mig till soffan igen. Tom 2 alvedon, sen har jag sovit i 1,5 timme...

Förra gången hade jag inte ont alls, behövde inte ta någon smärtstillande överhuvudtaget. Så mycket annorlunda den här gången!

Ska eventuellt dit på torsdag för insättning. Annars blir det i helgen, de skulle höra av sig. Så vi får se =)

Usch låter ingen vidare! Hoppas verkligen smärtan släpper snart! Lider med dig, det är verkligen inte roligt...

Jag trodde alltid de satte in på dag 2. Vad kunde de bero på att de ville vänta tills helgen? Att embryona skulle växt lite till då eller?
  • pigan86
    Busfrö10 skrev 2017-02-07 13:13:38 följande:

Hej!

Idag har vi varit på äggplock!

Jag har haft väldigt ont och mått illa senaste dagarna, kändes som att jag hade en massa druvklasar runt äggledarna. Så kändes skönt att komma dit idag och tömma blåsorna ????

Det gick fint, gjorde lite ont vid "ingreppet", men fick mer smärtstillande så det var ingen fara!

11 ägg fick de ut!! Tjoho! Nu återstår att se hur de tar sig ???? Sist fick vi ut 5 ägg, så har väl kanske bättre odds den här gången... hoppas vi!

Nu ligger jag i soffan nerbäddad, magen spänner och allt är som det ska ?

Grattis och skönt att de är gjort gissar jag? :)

Håller tummar och tår för er <3
  • pigan86
    Popetot skrev 2017-02-07 13:33:27 följande:
    Tror du verkligen de skulle avbryta när du har några så stora. 11 och 14mm har väl verkligen potential att växa till nästa vecka? Vårt äggplock kommer också bli nästa vecka.
    Jo jag hoppas ju på de, men oron finns där ändå. Att dem ska stanna av o inte växa mer. Dock känns magen svullen och kan inte riktigt sitta som jag vill (känns som att höfterna tar emot) jätte svårt att förklara :D

Jag pratade med kliniken alldeles nyss och vi är välkomna ner i början på nästa vecka, mest troligt måndag. Karln min är mer nervös än mig just nu, jag är mest otålig och lite små grinig.
  • Nube
    Popetot skrev 2017-02-07 13:44:56 följande:

Tycker ändå det låter ganska bra!? Var det många blåsor? Jag hade typ 3 större på varje sida och några mindre som nog kommer ifatt. Ska fortsätta med samma dos. Ska också på vul igen på fredag :) och jag slipper blodprov! Det är ändå en bit att köra för att ta dem och framförallt innebär det att de är mindre oroliga för överstimulering denna gång. Så jag är på gott humör. Tidigare äggplock har varit ca 15-20 ägg. Men jag vill gärna ha färre som är mer mogna och mindre risk för överstimulering. Nu ska jag verkligen ta det lugnt de närmaste veckorna. Är väldigt fysisk i mitt jobb så min chef har sagt åt mig att han vill jag lugnar ner mig annars blir han arg :) Ikväll ska jag jobba så måste ta sprutor på jobb. Lite drygt men funkar ju.

Ja, det kanske är helt ok men kändes ändå inte riktigt bra. Hade nog hoppats för flera och större blåsor men det var tidigt som sagt. Men läkaren tyckte ändå det blir äggplock trots att jag inte hade så många blåsor. Det var 3 på högersida och 2 på vänster, så vi får se..

Wow du har verkligem fått ut massa ägg! Mem jag förstår att det är kvaliten och inte kvantiten som räkms i slutändan. Hoppas det går bättre denna gång! Vi fortsätter hålla tummarna för varandra på fredag!
Svar på tråden IVF februari 2017