Inuti bubblan skrev 2017-02-07 15:18:20 följande:
Tror de är jätteviktigt att kunna prata om det. Kanske inte med alla - men i allafall med några. Har inte stött på några negativa kommenterer ifrån de som vet. Däremot en del korkade kommentarer ifrån folk som inte vet... tex "skulle aldrig kunna göra en IVF behandling. Tänk på alla hormoner och biverkningar man behöver stoppa i sig. Hade hellre valt att inte skaffa biologiska barn" från en manlig kollega som två v senare blev pappa till sin biologiska dotter. Hur gör ni andra när ni hör sånt (om ni gjort det?) Jag orkade inget säga... kände att jag skulle bli ledsen och ville inte visa det
Vilket pucko, jag blir förbannad på människor som inte kan ha lite förståelse för andra. Bara för att man själv inte har några problem, eller känner någon som har det, borde man ändå kunna tänka sig att det finns folk runt omkring en som kan vara i en sån situation och som kan bli ledsna.
Jag har en kvinnlig kollega som frågade mig om jag hade barn och när jag svarade nej frågade hon om jag inte ville ha barn för i så fall började det nog bli dags. Hur tänker man när man säger så till någon man knappt känner?
Jag sa inte heller nåt då, försökte bara släta över det genom att med ett leende säga som jag brukar; "Man vet aldrig vad som händer, vi får se".
Men blev så klart ledsen efter.
Anledningen till att jag inte pratat med någon om det här tidigare är nog att jag känt att det är ett misslyckande att inte kunna få barn, att det är nåt fel på mig. "Alla andra kan ju".
Men det har hjälpt mig mycket när jag insåg att det är väldigt vanligt att ha fertilitetsproblem. Det har hjälpt att läsa om era resor här och att läsa om en del modiga kvinnor som bloggar om sina problem.
Det tråkiga är att det pratas så lite om det att man känner skam och tror att man är ensam med såna här problem. Jag hoppas de börjar lyfta det mer i TV, jättebra med Nyhetsmorgon som följer Markiz. Modig tjej som hjälper många :)
Kram på dig!