• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • Nube
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 15:02:16 följande:

Låter ändå bra att de har koll på er med tidigt VUL. Utvecklar också cystor varje gång, men de har försvunnit snabbt för mig. Tycker alltid de är så blandade känslor att gå på VUL inför äggutplock. Ena gånger ser det bra ut och datum planeras in och nästa gång är de andra bud. Hoppas verkligen blåsorna växer till sig och att ni får ut många ägg nästa v!

Jag har aldrig haft cysta tidigare, är rädd att det ska göra ont när/om det spricker. Ja, det är verkligen blandade kännslor! Jag vill vara positiv men det känns svårt i vissa stunder och det är så mycket som ska fungera! Förstår inte riktigt hur det ens kan gå naturligt!

Jag har inte berättat för min chef, har ganska flexibla arbetstider och mycket frihet så än så länge har jag inte haft behov av det. Kanske senare om jag skulle behöva flera behandlingar, vilket är troligt.

Håller tummarna för dig! :)
  • Nube
    Caarina1985 skrev 2017-02-06 22:58:17 följande:

Hoppas att det går bra för dig och Nube imorgon. *håller tummar*

Tack snälla!

Kul att du har äggplock snart, hur känns det? Är det första gången du gör äggplock? Läste att du var tvungen att avbryta tidigare. Hur många blåsor hade du nu? Jag har inte heller så många blåsor, så det är lite oroande men enligt läkaren kommer de ändå göra äggplock och bortse från deras kvar att det ska vara minst 2 blåsor (tror det var två) eftersom jag kommer troligtvis inte få så många mer..
  • Caarina1985
    Nube skrev 2017-02-07 16:38:44 följande:

Jag har aldrig haft cysta tidigare, är rädd att det ska göra ont när/om det spricker. Ja, det är verkligen blandade kännslor! Jag vill vara positiv men det känns svårt i vissa stunder och det är så mycket som ska fungera! Förstår inte riktigt hur det ens kan gå naturligt!

Jag har inte berättat för min chef, har ganska flexibla arbetstider och mycket frihet så än så länge har jag inte haft behov av det. Kanske senare om jag skulle behöva flera behandlingar, vilket är troligt.

Håller tummarna för dig! :)

Jag berättade inte heller för min chef. Vi sitter inte på samma ort och jag har inte schemalagd arbetstid. Så jag gör lite som jag vill..

Trivs jättebra på jobbet men har alldeles för stor börda på mina axlar i min yrkesroll + att bära det stora lasset som ivf innebär. Så vi satte oss ner chefen och jag, berättade om våran kamp för ett barn och meddelade att jag ville ha en ny tjänst alt. säga upp mig. Men se det sistnämnda fick jag inte!! Så mest troligt har jag snart nya arbetsuppgifter.

Genom vårat samtal visade det sig att chefens son också var ett ivf barn. Så jag har all uppbackning från honom.

Så att jag stannat kvar på hemmaplan nu när alla mina kollegor är i huvudstaden och konfererar var helt okej. Jag hade giltigt skäl till frånvaro :)
  • Caarina1985
    Nube skrev 2017-02-07 16:45:37 följande:

Tack snälla!

Kul att du har äggplock snart, hur känns det? Är det första gången du gör äggplock? Läste att du var tvungen att avbryta tidigare. Hur många blåsor hade du nu? Jag har inte heller så många blåsor, så det är lite oroande men enligt läkaren kommer de ändå göra äggplock och bortse från deras kvar att det ska vara minst 2 blåsor (tror det var två) eftersom jag kommer troligtvis inte få så många mer..

Det känns bra, är lite öm (typ lindrig mensverk) men det borde kännas lite när jag har såhär pass många äggblåsor. Första vul visade ca 10st per sida, andra vul så räknade läkaren till 6st per sida. Det är fjärde gången vi ska på äggplock och såhär många äggblåsor har jag aldrig haft innan. Hoppas bara att det är ägg i dom också. Som mest fick vi ut 10st ägg vid våran första ivf.

Åhhh vad synd att det inte blir fler för dig. Det är ju trots allt bara ett Mirakelägg som behövs, men det känns betydligt mycket lugnare att ha lite att spela på.

Våran förra behandling gav två befruktade ägg och då var man inte så tuff i väntan på insättning... :(
  • CarolineJL
    Caarina1985 skrev 2017-02-07 20:13:59 följande:

Jag berättade inte heller för min chef. Vi sitter inte på samma ort och jag har inte schemalagd arbetstid. Så jag gör lite som jag vill..

Trivs jättebra på jobbet men har alldeles för stor börda på mina axlar i min yrkesroll + att bära det stora lasset som ivf innebär. Så vi satte oss ner chefen och jag, berättade om våran kamp för ett barn och meddelade att jag ville ha en ny tjänst alt. säga upp mig. Men se det sistnämnda fick jag inte!! Så mest troligt har jag snart nya arbetsuppgifter.

Genom vårat samtal visade det sig att chefens son också var ett ivf barn. Så jag har all uppbackning från honom.

Så att jag stannat kvar på hemmaplan nu när alla mina kollegor är i huvudstaden och konfererar var helt okej. Jag hade giltigt skäl till frånvaro :)

Vilken grym chef du verkar ha! Jag har också valt att prata med min chef om det. Började ett helt nytt jobb i januari, strax innan vi påbörjade behandling. Kom på mig själv med att känna mig stressad och oroad över hur jag skulle kunna prestera på nya jobbet och samtidigt ha en del frånvaro och må dåligt både psykiskt och eventuellt även fysiskt under behandlingen. Har varit utbränd förut så ville undvika att falla ner i den fällan igen. Min chef tog det jättebra och har full förståelse för den frånvaro jag haft vid ultraljud, äggplock & insättning. Upplever även att jag som varit så öppen med kollegor och vänner att vi verkligen vill ha barn men att det är svårt slipper alla frågor och pikar. Folk är mer snälla och försiktiga samt berättar när de är gravida på ett bra sätt. Jag säger alltid att jag blir jätteglad och jätteavis och det förstår mina vänner fullt ut. Så för min del har öppenhet varit viktigt och gjort gott
  • Busfrö10
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 16:03:51 följande:

Usch låter ingen vidare! Hoppas verkligen smärtan släpper snart! Lider med dig, det är verkligen inte roligt...

Jag trodde alltid de satte in på dag 2. Vad kunde de bero på att de ville vänta tills helgen? Att embryona skulle växt lite till då eller?

Ja nu känns det lite bättre, tog en citodon nu innan middagen.

Sist satte de in ägget två dagar efter uttag, men det kan variera beroende på hur de utvecklas. Ibland behöver de ha koll på de några dagar till för att se vilket som blir allra bäst. Men hoppas att det blir på torsdag och något till frysen. Vore så skönt.

Har sjukat mig imorgon med, är fortfarande så trött. Var hemma två dagar sist också.
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-07 08:08:34 följande:

Jag vet inte om de gick bra eller dåligt, beror på hur man ser på saken. Det fanns nu 5 blåsor på 8-10 mm, 3 st på 11 mm och 1 på 15 + några småttingar. Så nytt ul på torsdag och planerat äggplock nästa vecka på måndag..

Jag har från sprutdag 1 känt att äggplocket blir nu på fredag men inte de, får glatt vänta till nästa vecka. Magen är spänd och stramar men ska nog klara en vecka till.

Jag hoppas verkligen blåsorna växt till sig till på torsdag, är så orolig att dem ska be oss avbryta alltihopa :(

Men det är ju ett fint resultat!

Gör ni ul i umeå eller på distans? Av det här resultatet finns det ju ingen anledning att avbryta. Det tror jag inte du behöver bekymra dig för. Man vill att det ska gå så mycket fortare än vad det egentligen gör, men äggen behöver sin tid på sig att mogna också.

Imorgon är det onsdag och efter det kommer Torsdag... :) Det kommer gå bra för er.
  • Fru Justitia
    CarolineJL skrev 2017-02-07 10:58:27 följande:

Hoppas verkligen allt ska gå bra. Förstår att det med bilen förstörde lite, känns så typiskt att det händer just där och då. När vi fick det oväntade beskedet om att vi måste göra ivf var min sambo helt förstörd efteråt då det är manlig faktor, han trodde verkligen att allt var bra med oss. När vi gick från kliniken såg vi att en bot satt på bilen och han blev så stressad och sur av det haha. Tror det blev lite mycket på en gång, även om en bot inte är så farligt.

Jag känner lite symtom men inte alls så mycket som jag väntat mig. Tror du det blir värre sen? Kanske när ägget förhoppningsvis fäster att man känner mer..? Jag är lite konstig i magen och har fått torra utslag och finnar i ansiktet som kliar, tröttare än vanligt. Men annars mår jag bra! Brukar inte reagera på hormoner så hoppas jag fortsätter må bra. Dagarna går sååå långsamt nu bara. Vilken dag räknar du på att du är i nu och när ska du testa?

Jag räknar att jag är på RD 3. Räknar insättning som RD 1. Hur räknar/tänker du?

Jag känner mig också väldigt trött, lite dålig i magen, gasig och så mörker jag att jag reagerar starkt på vad folk säger. Har blivit riktigt flrbannad på ett par stycken idag. Igår däremot var jag nere och grät. Men tänker att det beror på allt vi proppat i oss, vågar inte tro nåt annat men hoppas så klart...!!

Åh, vad tiden går sakta... Håller med dig!!

Har TD den 18/2.

Ja, de blir nog mer påverkade än vad de vill ge sken av. Men märker att han vill, längtar och hoppas mer än jag någonsin sett förut - känns bra, tycker jag.

Måste sova nu. Kram
  • pigan86
    Caarina1985 skrev 2017-02-07 22:43:43 följande:
    Men det är ju ett fint resultat!

Gör ni ul i umeå eller på distans? Av det här resultatet finns det ju ingen anledning att avbryta. Det tror jag inte du behöver bekymra dig för. Man vill att det ska gå så mycket fortare än vad det egentligen gör, men äggen behöver sin tid på sig att mogna också.

Imorgon är det onsdag och efter det kommer Torsdag... :) Det kommer gå bra för er.
    Ultraljuden kan vi som tur är göra hemma så vi slipper åka till umeå för att ta dem iaf :)

Jo tiden går fort så länge man håller sig sysselsatt, ibland är de skönt att slippa tänka också.
  • FiaW
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 16:00:17 följande:
    Vi får nog alla hjälpas åt att sluta känna oss misslyckade! Inget vi valt eller kan styra över att det inte blivit som vi vill... Min sambo har känt väldigt mycket skuld för att hans sperimer inte är bra. Jag har aldrig känt någon skuld, inte helt felfri heller med min PCOS, däremot tyckter jag det är rätt så privat. Inget jag sätter mig och pratar om i stor grupp utan väljer att prata med nära och kära (och några på jobbet) mer enskilt.

Ganska konstigt fråga att ställa till någon som man knappt känner - Ska du inte skaffa barn"? Man skulle ju aldrig fråga något annat privat på de sättet. Typ om någons ekonomi eller så... men om man tänker skaffa barn är tydligen inte lika privat :s

Ja jättebra att de uppmärksammas!
    Jag känner också att det är privat men har precis som du tagit mod till mig och pratat med de närmsta, chefen och med vissa i vardagen som typ massör eller kiropraktor där det har känts viktigt att diskutera om viss behandling funkar att göra när man är gravid (har ju varit det två gånger och fått missfall båda gångerna).

De har inte hittat någon förklaring till vår barnlöshet men jag känner nog att det beror mest på mig då sambon har två barn sen tidigare. Försöker att inte känna så dåligt samvete ändå.

Nej vissa tycker tydligen inte att barn-frågan är privat, mycket märkligt!
Svar på tråden IVF februari 2017