• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • MaTik

Jag hänger gärna på, "kul" (eller vad man ska säga?) med en tråd där några har försökt lite längre än två månader, då känner jag mig inte så ensam. Fick missfall i höstas och är nu på sjätte försöket. har en normallång cykel, men har äl rätt sent, så en lutealfas på typ tio dagar. Är på äl +6 idag, så väntar mens till helgen.

• NilssonLinn

Jag hänger med här jag med.

Varit tillsammans med min sambo i snart tre år. Det första året tillsammans gjorde vi en abort. I somras fick vi missfall. Efter missfallet känner jag av min menscykel nå extremt! Tror varje månad att jag är gravid. Men mensen kommer alltid.

I förrgår kände jag dock den mest intensiva ägglossningssmärtan någonsin!! Det kändes som att ett spjut, tunn som en nål, trycktes upp i buken, från äggstocken och uppåt. Nån annan som känt likadant? Smärtade till ordentligt 3-4 gånger, varade i 10 min. Efter det har jag haft lite molande värk.

Jag och min sambo har haft fullbordat sex varje kväll hela helgen och igår, så kanske går det denna gång. Håller tummarna!

• XAHHA92
    NilssonLinn skrev 2017-03-28 11:18:46 följande:

Jag hänger med här jag med.

Varit tillsammans med min sambo i snart tre år. Det första året tillsammans gjorde vi en abort. I somras fick vi missfall. Efter missfallet känner jag av min menscykel nå extremt! Tror varje månad att jag är gravid. Men mensen kommer alltid.

I förrgår kände jag dock den mest intensiva ägglossningssmärtan någonsin!! Det kändes som att ett spjut, tunn som en nål, trycktes upp i buken, från äggstocken och uppåt. Nån annan som känt likadant? Smärtade till ordentligt 3-4 gånger, varade i 10 min. Efter det har jag haft lite molande värk.

Jag och min sambo har haft fullbordat sex varje kväll hela helgen och igår, så kanske går det denna gång. Håller tummarna!

Jag känner också av mig ägglossning. Det är precis som du säger, det känns som hugg på mig med. Även fast det inte är skönt just i den stunden så är det rätt skönt att veta att man har ägglossning.
  • NilssonLinn
    HannaPanna92 skrev 2017-03-28 15:36:53 följande:

Jag känner också av mig ägglossning. Det är precis som du säger, det känns som hugg på mig med. Även fast det inte är skönt just i den stunden så är det rätt skönt att veta att man har ägglossning.

Vad skönt att jag inte är ensam. Jag får upp hoppet lite nu när jag kände av det så extremt. Och det kom precis efter samlag. Så är det nu ägglossningen jag kände av så var det väldigt bra tajming!

Får försöka att inte hoppas för mycket nu .. för det gör så himla ont att bli besviken. Men hur gör ni för att hålla er fokuserade på annat? Går det ens? Folk säger att man ska slappna av. Ja, jag förstår att det hjälper. Men hur gör man? Efter missfallet känner jag mig helt hopplös.
  • inez898

Hej! Vi hoppas också på första barnet snart. Första försöket, båda 27 år. Jag tänkte att jag skulle vara lite "cool" denna månad och bara ligga lite runt ägglossning och ta det som det kommer, men istället känns det som att jag håller på att bli knäpp?!  Flera av mina vänner har haft svårt att få barn och har gått igenom jobbiga saker, så jag försöker ställa in mig på att det kommer att ta tid. Har själv alltid varit rädd för att inte kunna få barn, så försöker att inte tänka på det så mycket nu för att slippa få upp förväntningarna och bli besviken, men det är i princip omöjligt. Är typ två klick ifrån att börja googla på bebiskläder haha... 

• KiaTia

Hej!

Jag längtar och längtar efter att börja bäbisverkstaden. Har bokat en tid i maj för spiraluttag och gud vad jag längtar! Har gjort en nedräkning nu så jag kryssar av varje dag som går fram tills dess.

Sedan har min chef precis varit riktigt dum och orättvis så nu vill jag även, förutom min bäbislängtan då, bli gravid omedelbart så att jag slipper jobbet och kan lämna dem i sticket utan personal!

Samtidigt är jag rädd för att bli gravid direkt då en nära vän kämpat i månader... jobbigt att berätta för henne i så fall. Som att strö salt i såren.... :/

• XAHHA92
    inez898 skrev 2017-03-28 16:35:54 följande:

Hej! Vi hoppas också på första barnet snart. Första försöket, båda 27 år. Jag tänkte att jag skulle vara lite "cool" denna månad och bara ligga lite runt ägglossning och ta det som det kommer, men istället känns det som att jag håller på att bli knäpp?!  Flera av mina vänner har haft svårt att få barn och har gått igenom jobbiga saker, så jag försöker ställa in mig på att det kommer att ta tid. Har själv alltid varit rädd för att inte kunna få barn, så försöker att inte tänka på det så mycket nu för att slippa få upp förväntningarna och bli besviken, men det är i princip omöjligt. Är typ två klick ifrån att börja googla på bebiskläder haha... 

Du är inte ensam, jag har både tittat på kläder, vagn och inredning. Känns totalt som bortkastad tid efteråt och man känner sig lite skum som tittar på sånt nu :p Man vill väl så gärna tro att man är gravid efter varje försök.
  • XAHHA92
    KiaTia skrev 2017-03-28 17:15:29 följande:

Hej!

Jag längtar och längtar efter att börja bäbisverkstaden. Har bokat en tid i maj för spiraluttag och gud vad jag längtar! Har gjort en nedräkning nu så jag kryssar av varje dag som går fram tills dess.

Sedan har min chef precis varit riktigt dum och orättvis så nu vill jag även, förutom min bäbislängtan då, bli gravid omedelbart så att jag slipper jobbet och kan lämna dem i sticket utan personal!

Samtidigt är jag rädd för att bli gravid direkt då en nära vän kämpat i månader... jobbigt att berätta för henne i så fall. Som att strö salt i såren.... :/

Jag har också vänner runt omkring som kämpar med att få en graviditet. Vi får inte trycka ner oss själva att vi skulle vara "elaka" som blir gravida före. :( Vi vill ju ha barn lika mycket som dom.
  • ungafruahlberg
    KiaTia skrev 2017-03-28 17:15:29 följande:

Hej!

Åh känner precis amma som du, min äldre bror och hans flickvän har försökt få barn jättelänge, hon blev gravid och fivk missfall förra året så känner att det kommer bli jobbigt när man ska berätta för dom att vi skav ha barn.... hoppas varje dsg att han ska ringa och säga att det gått för dom!
  • ungafruahlberg
    inez898 skrev 2017-03-28 16:35:54 följande:

Haha jag skulle också försöka vara lite cool... gick ju sådär! Är konstant inne och räknar cykeldagar och kollar bebiskläder och mammakläder.... hur kan en längtan efter barn bli så stark!? Grät i en timma när min mens kom i fredags... intalar mig själv hela tiden stt jag måste chilla lite
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första