Hedblomster skrev 2017-04-08 12:51:34 följande:
Jag känner precis som du! Jag har längtat efter barn i sååå många år, men jag har varit ung, vi har pluggat, vi har haft osäkra anställningar etc etc så nu när vi väl försöker vill jag ju att det ska hända NU för jag har ju redan sörjt min "barnlöshet" eller vad man ska kalla det. Nu är vi på andra försöket och väntar på bim... Jag här så rädd att det ska vara något fel på någon av oss som man inte vet om, och att vi ska behöva vänta ett år med hjälp osv. Jag vill ju att det ska hända NU.
Exakt så! Sorg över ofrivillig barnlöshet existerar ju inte bara under den period då man försöker bli gravid, utan även när man av andra orsaker inte kan bli det, exempelvis livssituation eller partner. Jag (och det låter som det är samma för dig) har ju verkligen sörjt barnlösheten redan innan vi började försöka, klart att de första försöken kanske betyder mer då än om man precis kommit på att man vill ha barn. På ett sätt känner jag att jag ändå mår bättre nu när vi faktiskt försöker, och när jag och min partner är på samma våglängd (även om min längtan är mer akut än hans), än tidigare. Förut kände jag sån frustration över att jag inte kunde påverka min livssituation. Jag var liksom tvungen att vänta tills jag hade förutsättningarna (obs att inte alla väntar, men jag kände mig tvungen att göra det) och sen, värst av allt, att vänta på min kille. Under den perioden grät jag i smyg (och ibland inför honom, men ville göra det så sällan som möjligt) när vi träffat gravida vänner eller vänner med barn. Jag tyckte att det var så otroligt jobbigt att det låg så långt borta trots att jag ville så gärna, och att jag inte kunde göra någonting åt det. Nu känner jag att jag åtminstone kan göra något. Jag kan hålla koll på ägglossning, leva hälsosamt, äta folsyra, se till att vi ligger vid rätt tillfällen - jag kan åtminstone kämpa, även om jag också är jätterädd för att något ska vara fel. Lycka till vid BIM <3