• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Hedblomster
    inez898 skrev 2017-04-07 15:18:12 följande:

Jag testade negativt idag på BIM-3. Det var vårt första försök så jag trodde inte att jag skulle ta det så hårt, vet ju att det tar tid för de flesta och att det statistiskt inte är så stor sannolikhet att bli gravid direkt. Men jag har haft ont i magen och korsryggen på ett så konstigt sätt, så hade ändå lite förhoppningar. Vet att det är superlätt att inbilla sig sånt så jag känner mig lite dum nu, men ändå. Och jag vet att jag typ inte har "rätt" att vara ledsen, många har såklart försökt mycket längre. Men jag har velat ha barn sååå länge, väntat först på utbildning/livssituation och sedan på min sambo i typ två år och nu när vi ÄNTLIGEN försöker så känns det liksom redan som att jag varit ofrivilligt barnlös ett tag? Kände sån sorg över att jag inte kunde få vara en av de där lyckliga där det tar sig på första. Sen kände jag mig bortskämt och dum, jag är ju frisk (vad jag vet) och har ett liv och en partner som jag älskar, vem är jag att gråta en hel frukost över att jag inte blev gravid på första försöket?! Men min kille var iaf världens gulligaste, kramade och tröstade. Och så föreslog han att vi ska ha date night, gå ut och käka och bara prata om helt andra saker ikväll, känns fint o mysigt ändå <3 sorry för wall of text, kände behov av att skriva av mig till några som förstår! :)

Jag känner precis som du! Jag har längtat efter barn i sååå många år, men jag har varit ung, vi har pluggat, vi har haft osäkra anställningar etc etc så nu när vi väl försöker vill jag ju att det ska hända NU för jag har ju redan sörjt min "barnlöshet" eller vad man ska kalla det. Nu är vi på andra försöket och väntar på bim... Jag här så rädd att det ska vara något fel på någon av oss som man inte vet om, och att vi ska behöva vänta ett år med hjälp osv. Jag vill ju att det ska hända NU. 
  • inez898
    Hedblomster skrev 2017-04-08 12:51:34 följande:
    Jag känner precis som du! Jag har längtat efter barn i sååå många år, men jag har varit ung, vi har pluggat, vi har haft osäkra anställningar etc etc så nu när vi väl försöker vill jag ju att det ska hända NU för jag har ju redan sörjt min "barnlöshet" eller vad man ska kalla det. Nu är vi på andra försöket och väntar på bim... Jag här så rädd att det ska vara något fel på någon av oss som man inte vet om, och att vi ska behöva vänta ett år med hjälp osv. Jag vill ju att det ska hända NU. 
    Exakt så! Sorg över ofrivillig barnlöshet existerar ju inte bara under den period då man försöker bli gravid, utan även när man av andra orsaker inte kan bli det, exempelvis livssituation eller partner. Jag (och det låter som det är samma för dig) har ju verkligen sörjt barnlösheten redan innan vi började försöka, klart att de första försöken kanske betyder mer då än om man precis kommit på att man vill ha barn. På ett sätt känner jag att jag ändå mår bättre nu när vi faktiskt försöker, och när jag och min partner är på samma våglängd (även om min längtan är mer akut än hans), än tidigare. Förut kände jag sån frustration över att jag inte kunde påverka min livssituation. Jag var liksom tvungen att vänta tills jag hade förutsättningarna (obs att inte alla väntar, men jag kände mig tvungen att göra det) och sen, värst av allt, att vänta på min kille. Under den perioden grät jag i smyg (och ibland inför honom, men ville göra det så sällan som möjligt) när vi träffat gravida vänner eller vänner med barn. Jag tyckte att det var så otroligt jobbigt att det låg så långt borta trots att jag ville så gärna, och att jag inte kunde göra någonting åt det. Nu känner jag att jag åtminstone kan göra något. Jag kan hålla koll på ägglossning, leva hälsosamt, äta folsyra, se till att vi ligger vid rätt tillfällen - jag kan åtminstone kämpa, även om jag också är jätterädd för att något ska vara fel. Lycka till vid BIM <3
  • inez898
    Jooosen skrev 2017-04-08 11:30:20 följande:
    Samma här, mens imorse. Fan. Dock bara första försöket.. men så jävla tråkigt
    Skit också! Hoppas att vi båda kan skriva in 8 april 2017 som datum för sista mens i bf-framräknaren om en månad <3
  • Jooosen
    inez898 skrev 2017-04-08 13:12:48 följande:

Skit också! Hoppas att vi båda kan skriva in 8 april 2017 som datum för sista mens i bf-framräknaren om en månad <3

Verkligen!! Dock har jag räknat ut att det blir svårt att få till det vid nästa äl. Pga jag ska iväg den helgen :((( men kanske kan gå...
  • Rosenblad

Försöker få vårt första barn här med!

Försökt i ca två år, vi har helt gett upp tanken på att detta komma gå utan hjälp så utredning är gjort, två insemineringar är gjorda och vi väntar nu på om det tagit sig eller inte. Det får vi reda på i påsk. Efter detta kommer vi börja med ivf. Jag är helt sönder inombords och detta har verkligen satt förhållandet på prov. Jag känner att jag kan inte leva förens jag vet att jag är gravid. Det är liksom det enda som betyder något nu och allt annat är helt ointressant. I början var det roligt och spännande, tänkte att det kommer ta högst ett halvår och har vi sex varje eller varannan dag finns det ju inte en chans att vi inte lyckas. Stenkoll på ägglossningen och schemalagt sex i två år.. men det är så skönt att slippa det nu när vi fått hjälp och kan börja tänka att sex inte alltid måste va en viss tid i månaden och massa planerande och ligga med rumpan högt efter osv..

Så förhoppningsvis tog sig det denna gången med insemination, så vi slipper ivf. Vet att det kommer va psykiskt jobbigt det med och jag hade gärna velat slippa sprutor och alla besök men vi kommer ju göra det, vi gör ju vad som helst för att få ett barn men hade så hemskt väldigt gärna velat att de skulle tagit sig denna gången :)

• Jooosen
    Rosenblad skrev 2017-04-08 13:22:43 följande:

Försöker få vårt första barn här med!

Försökt i ca två år, vi har helt gett upp tanken på att detta komma gå utan hjälp så utredning är gjort, två insemineringar är gjorda och vi väntar nu på om det tagit sig eller inte. Det får vi reda på i påsk. Efter detta kommer vi börja med ivf. Jag är helt sönder inombords och detta har verkligen satt förhållandet på prov. Jag känner att jag kan inte leva förens jag vet att jag är gravid. Det är liksom det enda som betyder något nu och allt annat är helt ointressant. I början var det roligt och spännande, tänkte att det kommer ta högst ett halvår och har vi sex varje eller varannan dag finns det ju inte en chans att vi inte lyckas. Stenkoll på ägglossningen och schemalagt sex i två år.. men det är så skönt att slippa det nu när vi fått hjälp och kan börja tänka att sex inte alltid måste va en viss tid i månaden och massa planerande och ligga med rumpan högt efter osv..

Så förhoppningsvis tog sig det denna gången med insemination, så vi slipper ivf. Vet att det kommer va psykiskt jobbigt det med och jag hade gärna velat slippa sprutor och alla besök men vi kommer ju göra det, vi gör ju vad som helst för att få ett barn men hade så hemskt väldigt gärna velat att de skulle tagit sig denna gången :)

Beklagar. Är så rädd att man ska behöva vara med om nåt liknande. Håller verkligen tummarna för dig/er!!! Man tror ju att det ska gå så enkelt ..
  • Linkaa

Hoppar gärna in här, är själv 25 och sambon 28 och vi är på första försöket med första barnet, förstår känslan ni har haft att längta och vänta på karln att vara redo har själv också fått vänta,och bara några veckor efter vi kom överens att börja försöka så får vi veta att sambon måste börja jobba utomlands 2 veckor för att sen bara vara hemma en vecka sen iväg igen och va borta 2 veckor vilket innebär att han kommer bara vara hemma en vecka i månaden och chansen att det ska ta sig har minskat drastiskt, känns hopplöst just nu att kunna bli gravid då chanserna är så små, har därför valt att inte testa med ägglossnings test för att inte bli ledsen om man vet att man har ägglossning men kommer missa den chansen för att han är borta

• Hedblomster
    inez898 skrev 2017-04-08 13:06:58 följande:
    Exakt så! Sorg över ofrivillig barnlöshet existerar ju inte bara under den period då man försöker bli gravid, utan även när man av andra orsaker inte kan bli det, exempelvis livssituation eller partner. Jag (och det låter som det är samma för dig) har ju verkligen sörjt barnlösheten redan innan vi började försöka, klart att de första försöken kanske betyder mer då än om man precis kommit på att man vill ha barn. På ett sätt känner jag att jag ändå mår bättre nu när vi faktiskt försöker, och när jag och min partner är på samma våglängd (även om min längtan är mer akut än hans), än tidigare. Förut kände jag sån frustration över att jag inte kunde påverka min livssituation. Jag var liksom tvungen att vänta tills jag hade förutsättningarna (obs att inte alla väntar, men jag kände mig tvungen att göra det) och sen, värst av allt, att vänta på min kille. Under den perioden grät jag i smyg (och ibland inför honom, men ville göra det så sällan som möjligt) när vi träffat gravida vänner eller vänner med barn. Jag tyckte att det var så otroligt jobbigt att det låg så långt borta trots att jag ville så gärna, och att jag inte kunde göra någonting åt det. Nu känner jag att jag åtminstone kan göra något. Jag kan hålla koll på ägglossning, leva hälsosamt, äta folsyra, se till att vi ligger vid rätt tillfällen - jag kan åtminstone kämpa, även om jag också är jätterädd för att något ska vara fel. Lycka till vid BIM <3
    Känner verkligen igen mig i allt du skriver! Det känns bra att ha börjat försöka även om det skapar en annan sorts oro. Jag har precis som du gråtit både i smyg och framför sambon efter att vi träffat gravida eller små barn och han har liksom förstått mig även om det inte känts riktigt lika stressat för honom, så det är ju bra i alla fall, att känna att man har stöd. Men nu verkar vi båda tycka att det är dags :) Tack, jag verkligen längtar efter att dagarna ska få nu, haha! Lycka till inför din nästa bim <3 
  • Hedblomster
    Linkaa skrev 2017-04-08 14:04:28 följande:

Hoppar gärna in här, är själv 25 och sambon 28 och vi är på första försöket med första barnet, förstår känslan ni har haft att längta och vänta på karln att vara redo har själv också fått vänta,och bara några veckor efter vi kom överens att börja försöka så får vi veta att sambon måste börja jobba utomlands 2 veckor för att sen bara vara hemma en vecka sen iväg igen och va borta 2 veckor vilket innebär att han kommer bara vara hemma en vecka i månaden och chansen att det ska ta sig har minskat drastiskt, känns hopplöst just nu att kunna bli gravid då chanserna är så små, har därför valt att inte testa med ägglossnings test för att inte bli ledsen om man vet att man har ägglossning men kommer missa den chansen för att han är borta

Nej vad jobbigt:( Hoppas att äl kommer inträffa när han är hemma!
  • Linkaa

Det hoppas jag också, hoppet är väl det sista som överger en men känns som chansen är liten, hoppas endå kunna få nån form av regelbunden cykel nu efter nästan 10 år med p-piller, då kanske man får nått hum om när ägglossning bör vara fastän man inte testar med test.

Skönt att trådar som dessa finns där det kanske finns fler som förstår barnlängtan och frustrationen som kan bli när man försöker men nu få vi peppa varandra och hoppas på många fina plus framöver!

Har ni berättat för vännner och familj att ni försöker eller har ni hållit det för er själva?

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första