• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • Anonym (Mrs)
    fluu skrev 2017-04-10 15:10:22 följande:

Ja, är det enda alternativet att sluta ha sex så får ni väl göra så. För du kan ju inte tvinga honom att sterilisera sig eller använda kondom. Så är det ju bara, även om det är trist att ni inte kan komma överens.

Vad är hans lösning på er nuvarande situation? När du inte vill stå för skydd längre alltså?

Och kom ihåg att Pentra är välkänd på fl för sina påhitt...

Han vill ha sex ändå och sen sitter han och kallsvettas dagarna innan mens istället. Han tänker inte alls när han är kåt.
  • Anonym (Mespropp)
    Anonym (essure) skrev 2017-04-10 14:38:56 följande:
    Jag tänker inte ta ställning desto mer utan tycker att om ingendera vill ha barn eller genomgå ingrepp så är kondom en utmärkt metod om man vill ha sex, annars kan man låta bli.

Men eftersom du skriver att det är på grund av narkosen som du inte vill sterilisera dig så tänkte jag bara berätta att det finns en ny metod som heter essure-sterilisering:

"Vid steri­li­sering med endoskop i livmodern för man in ett litet mikroimplantat, Essure, i båda äggle­darna. Mikroimplan­tatet är tillverkat av ett material som orsakar ärrbildning som täpper till äggle­daren permanent inom ca tre månader. Alter­nativa preven­tiv­me­toder (t.ex. kondom eller p-piller ska användas i tre månader fram till uppfölj­ningen. Uppfölj­ningen är viktig och görs på polikli­niken för kvinnos­juk­domar efter ca tre månader. Då kontrol­lerar man att mikroimplan­tatet sitter på plats med ultraljud."

www.hyksin.com/sv/tjanster/medicinska-tjanster/kvinnosjukdomar-och-forlossningar/essure-sterilisering/
    Essure! Detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Tack!!
    Denna blir det nog för min del :)
  • Anonym (referenser på biverkningar)

Kunde inte låta bli att googla på Vasketomi och biverkningar

Fick träff på "Fria intresseföreningen för gräns och andevetenskaper och ufologistudier" som skriver en del på temat:
    se.figu.org/vasektomi.html

Jag klarar inte av att återge resonemanget och har svårt att ta det seriöst. 

En annan referens finns här
    www.halsatips.com/hypertoni/2015/06/biverkningar-efter-en-vasektomi.html

• fluu
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 15:12:53 följande:
    Han vill ha sex ändå och sen sitter han och kallsvettas dagarna innan mens istället. Han tänker inte alls när han är kåt.
    Det låter ju inget vidare konstruktivt. Du får helt enkelt klargöra för honom att dödläge har uppstått. Om ingen av er viker sig blir det inget sex. Samarbetar ni så kanske ni kan komma upp med en plan som är okej för båda. Dödläge är det rätta ordet. Säg så, ingenting kommer att hända fören ni kommit överens.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (jättekul)
    Pentra skrev 2017-04-10 14:42:09 följande:

Ditt välmående är viktigt, men hur kan du anse att ditt välmående är viktigare än hans? Viktigare än hans resten av hans liv. Det du vill tvinga honom till riskerar med stor sannolikhet hans framtida hälsa på många plan, och det för att du inte vill bli sövd. Riskerna är inte på något vis jämförbara med varandra. ... Du vill inte sterilisera dig. Han skall absolut inte gör det, för när biverkningarna väl sätter igång, vilket kan ta många år, så är det för sent. Mångas liv har slagits i spillror pga. att män blivit vasektomiopererade. Om du är intresserad av sanningen; sök på nätet på tyska och engelska forum, men det börjar även dyka upp mer på svenska. ... Vården ser inte (eller vägrar att erkänna) att det som efteråt inträffar i kroppen har med vasektomin att göra. Alltså; ingen hjälp att få och heller ingen ersättning. Som så många andra så rekommenderar jag då kondom. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Säkert finns det biverkningar, men de är fortfarande färre och mindre än kvinnlig motsvarighet. Än så länge har ingen man avlidit, exempelvis.

Om du jämför med det hennes kropp redan har gått igenom vad gäller den reproduktiva delen känns den minimala risken för manliga problem som en droppe i havet, rent ut sagt.

När man läser ditt inlägg undrar jag inte om ett tidigare inlägg trots allt var något på spåret: män är mesigare, och klarar inte lika mycket som kvinnor. Därför känns ett minimalt ingrepp för dem tusen gånger värre än ett större och farligare ingrepp på kvinnor
  • Anonym (?)

Vad vansinnigt många som har svårt att läsa idag. TS kräver ju inte att mannen ska sterilisera sig. Var läser ni det? 
    Han försöker kräva av henne att hon ska göra det. Hon säger bara att hon inte lägre vill vara ensam ansvarig för preventivmedel. Det är då upp till honom att välja kondom eller sterilisering. Han vill inte välja något utav det.

Sluta lägga in en massa tolkningar överallt, ni framstår bara som ignoranta när ni hittar på saker som inte alls sagts.

Mitt råd till dig, TS: sluta ha sex med honom. Förklara att eftersom han inte accepterar något av alternativen som står till buds så väljer du det enda alternativet som du har, att låta bli sex. Då kommer han nog förr eller senare vara villig att lyssna.

• zoolook1

a/ Du klarar dig utan sex med honom. Skulle du vara ärlig och säga det till honom skulle han lämna dig. Problem solved.

b/ Var lite försiktigare med du använder ordet "vägra". Skulle han starta en FL-tråd där han beskriver att hans fru "vägrar sterilisering" så skulle säkerligen tycker att det vore både konstigt och orättvist. Man kan inte kräva av varandra att genomgå irreversibla operativa ingrepp.

• Anonym (Hmm)

Rådet jag har att ge dig är att stå på dig. Jag håller fullständigt med dig. Du har tagit ansvaret i tolv år, du har burit tre barn och det skulle bli ett större ingrepp för dig att genomgå sterilisering. 

Säg bara att det blir inget om han inte använder kondom. Ge inte med dig, låt inte honom övertala dig till något annat. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (?) skrev 2017-04-10 15:33:35 följande:

Vad vansinnigt många som har svårt att läsa idag. TS kräver ju inte att mannen ska sterilisera sig. Var läser ni det? 
    Han försöker kräva av henne att hon ska göra det. Hon säger bara att hon inte lägre vill vara ensam ansvarig för preventivmedel. Det är då upp till honom att välja kondom eller sterilisering. Han vill inte välja något utav det.

Sluta lägga in en massa tolkningar överallt, ni framstår bara som ignoranta när ni hittar på saker som inte alls sagts.

Mitt råd till dig, TS: sluta ha sex med honom. Förklara att eftersom han inte accepterar något av alternativen som står till buds så väljer du det enda alternativet som du har, att låta bli sex. Då kommer han nog förr eller senare vara villig att lyssna.

• Anonym (Kicki)

Jag hade slutat ha sex faktiskt. I alla fall med honom...
    Vasektomi är ett mycket enklare ingrepp än att sterilisera en kvinna.

Svar på tråden Han vägrar vasektomi