• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • Anonym (Tjej27)

Är 27, har 2 barn och vi båda har valt att ej skaffa fler barn. Steriliserade mig i höstas, för att JAG vet att jag inte vill ha fler barn oavsett om det tar slut eller ej. Känner att så länge man själv är säker på sin egen sak, varför tveka? Bästa jag gjort nånsin! Går att slappna av såååååå enormt mycket lättare nu. Kör bara på i halmen! ;)

• tystlängtan
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 10:24:46 följande:

För att det är större ingrepp för mig än för honom. Jag vill inte sövas.

Är du helt säker på att man måste sövas? Jag vet inte hur det fungerar när man bara ska steriliseras, men jag steriliserade mig i samband med mitt planerade kejsarsnitt, så jag var inte sövd iaf. Rent logiskt borde det ju inte behövas vid enbart sterilisering då heller, men jag vet inte säkert...
  • zoolook1
    fornminne skrev 2017-04-10 20:45:45 följande:
    Var skriver TS att han ska knipsa sig? Var skriver TS att hon VILL leva utan sex?

Hon skriver att hon hellre lever utan om hon MÅSTE. Det är inte detsamma som att vilja.

Kan de inte enas om p-medel är ju det enda alternativet att undvika vaginala samlag. Men hennes man verkar inte fatta det. Trots att man faktiskt kan ha sex på andra sätt.

Rubriken på tråden är "Han vägrar vasektomi". Kanske tänker hon att han borde knipsa sig. Hur kan du läsa det på något annat sätt?

"Jag klarar mig utan sex om jag nu måste" innebär ju rimligen att hon inte är så särskilt intresserad av sex med honom.

Det är klart att mannen är korkad som vill ha sex utan att bidra till säkerheten. Men femhundra ryggdunkar och bekräftelse på att mannen är blåst kommer dock inte hjälpa TS ett smack. Hur mycket människor hetsar här inne spelar ingen roll, att sätta hårt mot hårt är inget sätt att lösa problem i ett förhållande. Snarare är det en av anledningarna till att det går åt pipan. Det är mycket mer respektfullt att dumpa någon än att ha attityden "Han gör inte som jag säger - visst är han dum?".

• Anonym (Mrs)
    zoolook1 skrev 2017-04-10 21:12:04 följande:

Rubriken på tråden är "Han vägrar vasektomi". Kanske tänker hon att han borde knipsa sig. Hur kan du läsa det på något annat sätt?

"Jag klarar mig utan sex om jag nu måste" innebär ju rimligen att hon inte är så särskilt intresserad av sex med honom.

Det är klart att mannen är korkad som vill ha sex utan att bidra till säkerheten. Men femhundra ryggdunkar och bekräftelse på att mannen är blåst kommer dock inte hjälpa TS ett smack. Hur mycket människor hetsar här inne spelar ingen roll, att sätta hårt mot hårt är inget sätt att lösa problem i ett förhållande. Snarare är det en av anledningarna till att det går åt pipan. Det är mycket mer respektfullt att dumpa någon än att ha attityden "Han gör inte som jag säger - visst är han dum?".

Ja och han gör ju det, precis som jag gör. Han vägrar också kondom och att avstå sex helt.

Sex är visst viktigt för mig, men inte viktigare än det faktum att jag inte vill bli gravid igen.

Hade han velat ha fler barn hade jag fått acceptera att han intr vill stå för skyddet, men nu vill han ju inte det?
  • Anonym (R)

Känns ju fånigt av honom att vägra ta det minsta ansvar när du nu gjort det i 12 år. Klart att han inte måste sterilisera sig, men man tycker ju att han åtminstone borde testa kondom ett tag. Det har ju inga biverkningar och ingen av er behöver göra nåt ingrepp. Annars är det ju bara att sluta ha vaginalt sex.

• molly50
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 21:16:12 följande:
    Ja och han gör ju det, precis som jag gör. Han vägrar också kondom och att avstå sex helt.

Sex är visst viktigt för mig, men inte viktigare än det faktum att jag inte vill bli gravid igen.

Hade han velat ha fler barn hade jag fått acceptera att han intr vill stå för skyddet, men nu vill han ju inte det?
    Vad är det egentligen som gör att han inte vill sterilisera sig?
    Är han rädd att han ska tappa sexlusten eller inte kunna få upp den igen eller vad?
    Han kan ju inte förvänta sig att du ska ställa upp på saker som han själv vägrar att göra.
    Carpe Diem
  • Anonym (Vilken typ)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 21:16:12 följande:

Vadå han vägrar att avstå sex helt? Han kan väl inte tvinga dig att ha sex utan kondom? Eller hotar han med att vara otrogen?

Ni har uppenbarligen kommit till ett dödläge där ingen av er vill sterilisera er. Då är kondom (eller annat preventivmedel) eller avhållsamhet alternativen, och det gäller er båda. Om inget av dessa två alternativ är acceptabla för ena parten, så är det rimligtvis den parten (alltså han) som bör fundera över att sterilisera sig.
  • Lord Hans
    LFF skrev 2017-04-10 10:06:08 följande:
    Vilken är din motivering till att inte göra ingreppet bortsett från "jag vill inte stå för skyddet längre"?
    Hon behöver ingen motivering, det räcker att hon inte vill.
  • LFF
    Lord Hans skrev 2017-04-11 06:28:34 följande:
    Hon behöver ingen motivering, det räcker att hon inte vill.
    Absolut. Men jag är nyfiken av naturen och därav ställde jag frågan.
  • Physalis

Byt perspektiv. Se det som att ni två var för sig har ansvar för att ni inte får fler barn. Du har hittills tagit ansvar på ett sätt som gör att han inte behövt, skönt för honom men det har också gynnat dig. Du kan dock inte komma och säga att nu är det hans tur eftersom du offrat dig hittills. Du kan inte tvinga honom till någonting.

Att sterilisera sig ska vara ett personligt val, ingen av er vill, alltså är det inte ens att tänka på.

Du vill inte stå för skyddet. Du är ok med kondom eller att avstå sex vad jag förstår.

Han vill inte stå för skyddet. Han är inte ok med kondom eller att avstå. Men vad har han för val?

Alltså är det du som har "makten". Inget sex eller kondom helt enkelt.

Vad gör det om han blir stött? Han vet ju varför, eller är han lite trög och har glömt erat dilemma? Det enda han kan göra är att gå med på kondom eller sura för att det inte blir något sex, men det är hans egna väl som lett dit.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Han vägrar vasektomi