• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • zoolook1
    Physalis skrev 2017-04-11 09:04:39 följande:

Byt perspektiv. Se det som att ni två var för sig har ansvar för att ni inte får fler barn. Du har hittills tagit ansvar på ett sätt som gör att han inte behövt, skönt för honom men det har också gynnat dig. Du kan dock inte komma och säga att nu är det hans tur eftersom du offrat dig hittills. Du kan inte tvinga honom till någonting.

Att sterilisera sig ska vara ett personligt val, ingen av er vill, alltså är det inte ens att tänka på.

Du vill inte stå för skyddet. Du är ok med kondom eller att avstå sex vad jag förstår.

Han vill inte stå för skyddet. Han är inte ok med kondom eller att avstå. Men vad har han för val?

Alltså är det du som har "makten". Inget sex eller kondom helt enkelt.

Vad gör det om han blir stött? Han vet ju varför, eller är han lite trög och har glömt erat dilemma? Det enda han kan göra är att gå med på kondom eller sura för att det inte blir något sex, men det är hans egna väl som lett dit.

Mycket klokt sammanfattat. Sammanfattningsvis så ligger bollen hos honom. Du kan inte göra något särskilt mer än det självklara - att inte ställa upp på oskyddat sex. Gör du det så är du lika medskyldig som honom.

Vi kan inte kräva särskilt mycket av våra medmänniskor över huvud taget. Vill dom inte göra det ena eller det andra så kan vi inte tvinga dom, oavsett hur bra argument vi har. Ibland kommer det som en kalldusch att personer vi solidariserat oss med inte är lika solidariska tillbaks. Då kanske vi måste skaffa oss nytt umgänge helt enkelt.
  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 10:00:37 följande:

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

Vasektomi är ett enklare ingrepp än sterilisering av kvinnor. Om du nu har slitit med p-piller i alla år + graviditeter är det hans tur nu.
  • zoolook1
    Anonym (Tjipp) skrev 2017-04-11 09:48:13 följande:
    Vasektomi är ett enklare ingrepp än sterilisering av kvinnor. Om du nu har slitit med p-piller i alla år + graviditeter är det hans tur nu.
    Säger vem? Judge Judy?
  • Anonym (Mella)

Han kanske vill ha kvar förmågan att kunna skaffa fler barn ifall han träffar en ny kvinna som vill ha barn

Jag har seriöst hört det resonemanget från en man jag känner, de hade ett bra äktenskap bra sex osv.... men ifall de i framtiden av någon anledning skulle gå isär så ville han inte sterilisera sig

• Anonym (Mella)
    zoolook1 skrev 2017-04-11 10:28:35 följande:

Säger vem? Judge Judy?

Nej jag tror inte att zoolook1 kan vara Judge Judy (som inte ens kan svenska)
  • Anonym (Mella)

Säger vem? Judge Judy?

Anonym (Mella) skrev 2017-04-11 10:33:25 följande:

Nej jag tror inte att zoolook1 kan vara Judge Judy (som inte ens kan svenska)

Misstag av mig. Tjipp skulle det naturligtvis stå istället för zoolook1
  • Anonym (Tjipp)
    Säger vem? Judge Judy?
    Säger medicinska experter. Vi har nämligen diskuterat detta själva...med vården.
  • Anonym (B)
    Anonym (Mella) skrev 2017-04-11 10:29:12 följande:

Han kanske vill ha kvar förmågan att kunna skaffa fler barn ifall han träffar en ny kvinna som vill ha barn

Jag har seriöst hört det resonemanget från en man jag känner, de hade ett bra äktenskap bra sex osv.... men ifall de i framtiden av någon anledning skulle gå isär så ville han inte sterilisera sig

Det händer säkert. Det är inte heller ovanligt att kvinnor vill att mannen ska sterilisera sig när kvinnan själv inte vill ha flera barn , så att mannen ska ha mindre chans att få barn med någon annan.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (B) skrev 2017-04-11 10:38:49 följande:
    Det händer säkert. Det är inte heller ovanligt att kvinnor vill att mannen ska sterilisera sig när kvinnan själv inte vill ha flera barn , så att mannen ska ha mindre chans att få barn med någon annan.
    Min man sa dock stopp till fler barn innan jag kände så, jag velade länge och ville ha minst en till, men nu känner jag också att det räcker.
  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (Mella) skrev 2017-04-11 10:29:12 följande:

Då borde ju inte hon heller, om hon i framtiden skulle vilja ha barn med en annan. Alltså ska ingen sterilisera sig. Det som återstår är preventivmedel. Hon vill inte äta p-piller (vilket jag förstår, varför lida av p-piller biverkningar 24/7 för att vara skyddad de gånger man har sex?). Han vill inte ha kondom. Hon avstår hellre sex än har oskyddat sex. Det återstår alltså för mannen att bestämma sig för om han hellre vill vara utan sex än ha sex med kondom.
Svar på tråden Han vägrar vasektomi