• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 13:36:21 följande:

Med tanke på hur du bemötte den frågan och hur du i övrigt bemöter frågorna i tråden låter det som att du inte är en dag över 20 år.

Det är 25 års gräns i Sverige för att få sterilisera sig.

Hur är det omoget? Det var en genuin respons på ditt ytterst märkliga inlägg.
  • Anonym (Mrs)
    Alessia skrev 2017-04-10 14:05:09 följande:

Sätt in spiral eller stav.  Klart!!!  Blir du mot förmodan gravid gäller abort.  Skitstövel till man du har!

Nej det tänker jag inte göra, jag har skött allt det ansvaret under tolv år, jag tänker inte mixtra mer med min kropp,

För mig är en abort en stor sak och inget jag skulle kunna genomföra.
  • Miss Skywalker

Sexvägra tills han tar sitt ansvar.

• Anonym (M)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 14:18:01 följande:

Hur är det omoget? Det var en genuin respons på ditt ytterst märkliga inlägg.

Det var ditt sätt att svara mig på en helt vanlig fråga som var väldigt märkligt.

Men hursomhelst så länge ni fortsätter bråka om vem som ska sterilisera sig, är ingen av er mogna för att låta er det.

Det märks att du inte är särskilt insatt i hur en kvinnlig sterilisering går till.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 14:22:33 följande:

Det var ditt sätt att svara mig på en helt vanlig fråga som var väldigt märkligt.

Men hursomhelst så länge ni fortsätter bråka om vem som ska sterilisera sig, är ingen av er mogna för att låta er det.

Det märks att du inte är särskilt insatt i hur en kvinnlig sterilisering går till.

Varför skulle jag behöva gå till en kurator? Jag har ingen som helst oro inför att han skulle skaffa barn med någon annan, jag skrev ju tom att han kan frysa in sperma att ha som backup om han mot förmodan skulle ändra sig?

Jag är visst insatt och så länge det kräver narkos så är det inget jag tänker utsätta mig för.
  • Anonym (Molly)

Jag har aldrig sexvägrat men i den situationen hade jag faktist gjort just det. Vi var vid samma vägskäl för några år sedan och då sa maken själv att han tar på sig ansvaret att sterilisera sig då jag väntat och fött fram 4 barn och han tyckte därmed att min kropp hade gjort sitt och att det nu var hans tur att göra något för mig.

• Anonym (M)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 14:29:03 följande:

Varför skulle jag behöva gå till en kurator? Jag har ingen som helst oro inför att han skulle skaffa barn med någon annan, jag skrev ju tom att han kan frysa in sperma att ha som backup om han mot förmodan skulle ändra sig?

Jag är visst insatt och så länge det kräver narkos så är det inget jag tänker utsätta mig för.

Är det korrekt uppfattat att du har bestämt åt honom att han ska frysa in sina spermier för att ha som "backup" efter att han har steriliserat sig?

Varför istället inte (som du själv redan är inne på) sexvägra tills han använder skydd?
  • Anonym (essure)
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 14:29:03 följande:

Jag tänker inte ta ställning desto mer utan tycker att om ingendera vill ha barn eller genomgå ingrepp så är kondom en utmärkt metod om man vill ha sex, annars kan man låta bli.

Men eftersom du skriver att det är på grund av narkosen som du inte vill sterilisera dig så tänkte jag bara berätta att det finns en ny metod som heter essure-sterilisering:

"Vid steri­li­sering med endoskop i livmodern för man in ett litet mikroimplantat, Essure, i båda äggle­darna. Mikroimplan­tatet är tillverkat av ett material som orsakar ärrbildning som täpper till äggle­daren permanent inom ca tre månader. Alter­nativa preven­tiv­me­toder (t.ex. kondom eller p-piller ska användas i tre månader fram till uppfölj­ningen. Uppfölj­ningen är viktig och görs på polikli­niken för kvinnos­juk­domar efter ca tre månader. Då kontrol­lerar man att mikroimplan­tatet sitter på plats med ultraljud."

www.hyksin.com/sv/tjanster/medicinska-tjanster/kvinnosjukdomar-och-forlossningar/essure-sterilisering/
  • Pentra
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 13:15:37 följande:
    Ja HUR kan jag vara så dum som lyssnar på min egen vilja och tar hänsyn till mitt eget mående? Jag känner många män som steriliserat sig, ingen har upplevt några som helst problem efteråt.

Ditt välmående är viktigt, men hur kan du anse att ditt välmående är viktigare än hans? Viktigare än hans resten av hans liv. Det du vill tvinga honom till riskerar med stor sannolikhet hans framtida hälsa på många plan, och det för att du inte vill bli sövd. Riskerna är inte på något vis jämförbara med varandra. ... Du vill inte sterilisera dig. Han skall absolut inte gör det, för när biverkningarna väl sätter igång, vilket kan ta många år, så är det för sent. Mångas liv har slagits i spillror pga. att män blivit vasektomiopererade. Om du är intresserad av sanningen; sök på nätet på tyska och engelska forum, men det börjar även dyka upp mer på svenska. ... Vården ser inte (eller vägrar att erkänna) att det som efteråt inträffar i kroppen har med vasektomin att göra. Alltså; ingen hjälp att få och heller ingen ersättning. Som så många andra så rekommenderar jag då kondom. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • LFF
    Pentra skrev 2017-04-10 14:42:09 följande:

Som så många andra så rekommenderar jag då kondom. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Och vad gör man då, när mannen som TS har vägrar att använda kondom men ändå vill ha vaginalt penetrerande sex? Och TS är trött på att ta allt ansvar för preventivmedel.
Svar på tråden Han vägrar vasektomi