Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 14:29:03 följande:
Varför skulle jag behöva gå till en kurator? Jag har ingen som helst oro inför att han skulle skaffa barn med någon annan, jag skrev ju tom att han kan frysa in sperma att ha som backup om han mot förmodan skulle ändra sig?
Jag är visst insatt och så länge det kräver narkos så är det inget jag tänker utsätta mig för.
Jag tänker inte ta ställning desto mer utan tycker att om ingendera vill ha barn eller genomgå ingrepp så är kondom en utmärkt metod om man vill ha sex, annars kan man låta bli.
Men eftersom du skriver att det är på grund av narkosen som du inte vill sterilisera dig så tänkte jag bara berätta att det finns en ny metod som heter essure-sterilisering:
"Vid sterilisering med endoskop i livmodern för man in ett litet mikroimplantat, Essure, i båda äggledarna. Mikroimplantatet är tillverkat av ett material som orsakar ärrbildning som täpper till äggledaren permanent inom ca tre månader. Alternativa preventivmetoder (t.ex. kondom eller p-piller ska användas i tre månader fram till uppföljningen. Uppföljningen är viktig och görs på polikliniken för kvinnosjukdomar efter ca tre månader. Då kontrollerar man att mikroimplantatet sitter på plats med ultraljud."
www.hyksin.com/sv/tjanster/medicinska-tjanster/kvinnosjukdomar-och-forlossningar/essure-sterilisering/