• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • nevermind
    Anonym (Mrs) skrev 2017-04-10 10:02:58 följande:
    Jag klarar mig utan sex om jag nu måste, men han försöker alltid få komma till även när det är oskyddat. Han tar inget ansvar alls.
    Vilken tönt.
  • fornminne

Vad har ni använt för skydd tidigare?

Varför vill han inte använda kondom?

Självklart ska ingen av er sterilisera er om ni inte vill det. Problemet är ju att han vägrar andra alternativ, men ändå vill ha samlag...

• Anonym (Stackars TS)

Det är helt ok att inte vilja sterilisera sig.

Det är helt ok att inte gilla kondom.

Men ärligt talat. Om jag hade en man som tyckte att JAG skulle stå för skyddet, och sen gnällde när han inte fick komma till, skulle det vara BYE BYE för den mannen.

Vad tänker han med? Kan man inte komma överens om preventivmedel så är det avhållsamhet eller icke-penetrerande sex som gäller! Han kan inte både ha kakan och äta den.

• fornminne
    Anonym (Stackars TS) skrev 2017-04-10 17:31:05 följande:
    Det är helt ok att inte vilja sterilisera sig.

Det är helt ok att inte gilla kondom.

Men ärligt talat. Om jag hade en man som tyckte att JAG skulle stå för skyddet, och sen gnällde när han inte fick komma till, skulle det vara BYE BYE för den mannen.

Vad tänker han med? Kan man inte komma överens om preventivmedel så är det avhållsamhet eller icke-penetrerande sex som gäller! Han kan inte både ha kakan och äta den.
    Precis, problemet är att mannen vill att TS ska fortsätta stå för ansvaret. Han kan inte tänka sig några andra alternativ. Inte sterilisering, inte kondom, inte avhållsamhet. Det är omoget och egoistiskt av honom.
  • Anonym (Påskharen)

Mår du dåligt av preventivmedel? Du skriver att du är trött på att ta ansvar, men i dagsläget finns det flera säkra p-medel för kvinnor. Hormonspiral är säkert, man behöver inte tänka på det, det är en mycket låg hormondos, reversibelt om du skulle ändra dej . Ok om du inte tål det på något vis men jag tycker att argumentet att du är trött på att ta ansvar är svagt. Tyvärr finns hittills inte lika säkra reversibla metoder för män ännu. Att du kan tänka dej att sluta ha sex hellre än att det blir " orättvist" låter som att er relation inte är alltför stark, kanske är detta bara symptom på andra problem.

• NomenNescio
    Anonym (Påskharen) skrev 2017-04-10 18:59:39 följande:

Mår du dåligt av preventivmedel? Du skriver att du är trött på att ta ansvar, men i dagsläget finns det flera säkra p-medel för kvinnor. Hormonspiral är säkert, man behöver inte tänka på det, det är en mycket låg hormondos, reversibelt om du skulle ändra dej . Ok om du inte tål det på något vis men jag tycker att argumentet att du är trött på att ta ansvar är svagt. Tyvärr finns hittills inte lika säkra reversibla metoder för män ännu. Att du kan tänka dej att sluta ha sex hellre än att det blir " orättvist" låter som att er relation inte är alltför stark, kanske är detta bara symptom på andra problem.

Snälla du, underskatta inte hormonspiral. Nu är jag förbi det värsta, men smärtan det första halvåret var inte att leka med.

Att hormonleka med sin kropp börjar jag också tröttna på. Har full förståelse för att någon säger stopp för det, i synnerhet som biverknimgar är så vanliga.

Hade jag kunnat hade jag också satt stopp, och eftersom ts har ett val är det rätt logiskt att hon känner att hon behöver en hormonpaus.

och det borde respekteras
  • Anonym (Kvinna)

Min syster har använt steriliseringsmetoden ovan.

Hon har numera riktigt riklig mens med svåra menssmärtor=inte värt det.

En kompis till henne fick samma besvär så de fick ta bort allt.

• Anonym (Påskharen)

]NomenNescio skrev 2017-04-10 19:50:40 följande:[/quote-nick]Snälla du, underskatta inte hormonspiral. Nu är jag förbi det värsta, men smärtan det första halvåret var inte att leka med.

Att hormonleka med sin kropp börjar jag också tröttna på. Har full förståelse för att någon säger stopp för det, i synnerhet som biverknimgar är så vanliga.

Hade jag kunnat hade jag också satt stopp, och eftersom ts har ett val är det rätt logiskt att hon känner att hon behöver en hormonpaus.

och det borde respekteras[/quote]

Jag har haft hormonspiral i 13 år. Naturligtvis kan kvinnor få biverkningar men ts har inte skrivit om något sådant. Jag tänker att historiskt och globalt så är "hormonleken" en fantastisk möjlighet och det är en förmån och frihet att kunna ta kontroll över sin egen fertilitet. Jag har blivit gravid vid första försöket tre gånger, aldrig att jag skulle lita på säkra perioder eller kondom när jag var färdig med barnafödandet! Jag menar inte att alla måste ta hormoner men om man inte vill ha barn, inte göra abort och inte vill sterilisa sej så borde man ha väldigt stor egen motivation att ta säker kontroll över sin fertilitet.

• zoolook1
    Anonym (Hmm) skrev 2017-04-10 17:11:51 följande:

Rådet jag har att ge dig är att stå på dig. Jag håller fullständigt med dig. Du har tagit ansvaret i tolv år, du har burit tre barn och det skulle bli ett större ingrepp för dig att genomgå sterilisering. 

Säg bara att det blir inget om han inte använder kondom. Ge inte med dig, låt inte honom övertala dig till något annat. 

Ja, det blir ju jättebra. Han knipsar sig för att få sex som hon typ lika gärna kan leva utan.
  • fornminne
    zoolook1 skrev 2017-04-10 20:24:09 följande:
    Ja, det blir ju jättebra. Han knipsar sig för att få sex som hon typ lika gärna kan leva utan.
    Var skriver TS att han ska knipsa sig? Var skriver TS att hon VILL leva utan sex?

Hon skriver att hon hellre lever utan om hon MÅSTE. Det är inte detsamma som att vilja.

Kan de inte enas om p-medel är ju det enda alternativet att undvika vaginala samlag. Men hennes man verkar inte fatta det. Trots att man faktiskt kan ha sex på andra sätt.
Svar på tråden Han vägrar vasektomi