• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • absalon

Retar mig på folk som vid bättre middagar säger att "glassen har så fin abnorm". Yttrandeförbud bör införas.

• Butterscotch
    absalon skrev 2017-07-05 12:36:40 följande:

Retar mig på folk som vid bättre middagar säger att "glassen har så fin abnorm". Yttrandeförbud bör införas.

Vad menar de?
  • absalon
    Butterscotch skrev 2017-07-05 13:10:01 följande:
    Vad menar de?
    Förhoppningsvis "god arom".
  • nnnnnnnn
    EnAnonumius skrev 2017-07-04 23:03:40 följande:
    Du har inte lust att förklara dig närmare vad du menar?
    Innebörden av "dra alla över en kam" försvinner ju när man skriver/säger "dra alla över en kant".

Som jag kopierade in i mitt inlägg, så kommer ju "dra alla över en kam" från att man behandlar alla lika trots att det inte är det mest ändamålenliga/bästa för individerna.

kopierar in igen, då det förklarats så fint här:
    På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte "skära alla över en kam".

Om man istället säger "dra alla över en kant" så förstår ju iallafall inte jag vad det är för kant man syftar på.

Och jag har hört det felaktiga spritt över hela landet, så att det skulle vara en lokal variant tror jag inte på. Däremot sprider sig felaktigheter såklart lätt i kompisgäng eller på skolor osv. så att det är överrepresenterat på vissa platser betvivlar jag inte.
  • EnAnonumius
    nnnnnnnn skrev 2017-07-05 20:59:28 följande:
    Innebörden av "dra alla över en kam" försvinner ju när man skriver/säger "dra alla över en kant".

Som jag kopierade in i mitt inlägg, så kommer ju "dra alla över en kam" från att man behandlar alla lika trots att det inte är det mest ändamålenliga/bästa för individerna.

kopierar in igen, då det förklarats så fint här:
    På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte "skära alla över en kam".

Om man istället säger "dra alla över en kant" så förstår ju iallafall inte jag vad det är för kant man syftar på.

Och jag har hört det felaktiga spritt över hela landet, så att det skulle vara en lokal variant tror jag inte på. Däremot sprider sig felaktigheter såklart lätt i kompisgäng eller på skolor osv. så att det är överrepresenterat på vissa platser betvivlar jag inte.
    Ahh där lärde jag mig något nytt.. Har aldrig tänkt på bakgrunden till uttrycket så i sig, bara just innebörden". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Butterscotch
    absalon skrev 2017-07-06 19:40:29 följande:

Obildade personer som tror att "körsnär" är en synonym till chaufför.

Men vad har du för bekanta? ????
  • Butterscotch
    Butterscotch skrev 2017-07-06 20:35:43 följande:

Men vad har du för bekanta? ????

Hmm... en skrattande gubbe skulle det vara, inte fyra frågetecken...
  • absalon
    Butterscotch skrev 2017-07-06 20:36:39 följande:
    Hmm... en skrattande gubbe skulle det vara, inte fyra frågetecken...
    Exakt!Skrattande
  • nevermind

Har jag redan skrivit "han istället för honom"? Hur som helst, hatar det. Nåt nytt påfund.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?