• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (Durr)
    Det tar tid skrev 2017-06-04 21:59:04 följande:

Fast hjältar är de ju, på sätt och vis. Oavsett vad vi tycker om det så går det inte att förneka att barnfördande är det största hotet mot världen, och ironiskt nog alltså även mot mänskligheten.

Förr om åren var det en bedrift att skaffa barn. Det sågs positivt. Det ansågs bra.

Men saker ändras, och idag är det ju det sämsta man kan göra för jorden. Och vi kan inte försöka leva på gamla romantiska ideal, utan vi får lov att se sanningen i vitögat, dvs vi kan inte fortsätta som nu.

Så hjältar eller ej, de ser åtminstone till så att dina barn kan leva lite längre och lite bättre än vad de skulle ha kunnat göra ifall dessa människor också skaffat barn utan en tanke.

Skulle vara intressant att se om martyrerna verkligen lever med planetens bästa i åtanke rent generellt eller om det är en praktisk sak att påstå när man egentligen bara inte gillar/klarar av barn.
  • NomenNescio
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-05 07:18:58 följande:
    Skulle vara intressant att se om martyrerna verkligen lever med planetens bästa i åtanke rent generellt eller om det är en praktisk sak att påstå när man egentligen bara inte gillar/klarar av barn.
    Nja
    Om man tar en titt på sin omgivning så ser åtminstone jag att det ofta och till och med oftast är de mer eftertänksamma och kloka personerna som väljer att avstå.
    Och det stämmer väl in på forskningen. I nya kvalitativa studier visade det sig att de kvinnor som valde att inte skaffa barn hade varit mer eftertänksamma i sina beslut än de kvinnor som valde att skaffa barn.

Det som är tragiskt är i så fall att det är de som egentligen är bäst lämpade att sprida sina gener som avstår. Det är de kloka, eftertänksamma med långt perspektiv som alltså är störst chans att dö ut.
    Vad har vi kvar då?
  • NomenNescio
    Queennr1 skrev 2017-06-05 08:05:37 följande:

Ja social inkompetens brukar göra att folk drar öronen åt sig.

Om du menar de som med press, nedlåtande attityder och plattityder tjatar på de barnfria tills de barnfria får nog och ryter ifrån så håller jag med dig helt.
  • Det tar tid
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-05 07:18:58 följande:

Jag tror definitivt att det finns en del idag som verkligen tänker på planetens bästa. Har själv mött sådana par. Altruism existerar, även om de som är altruistiska ofta möts av skepsis eller rent av hån från omgivningen.

Tycker mest att det är tragiskt att för så oerhört många är det så ofattbart att andra kan ha hjärta och hjärna nog att vilja göra det bästa för både folk och fä att man per automatik misstror dem och försöker att diskreditera dem.
  • Anonym (r)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-04 09:42:39 följande:
    Varför överhuvudtaget spara världen till människor du mest verkar förakta? Barn du tycker illa om och föräldrar du ser ner på?
    Eh? Jag har gjort ETT tidigare inlägg i den här tråden, och om du kan få fram att jag "tycker illa om barn" och "ser ner på föräldrar" genom det är det oerhört märkligt. Men visst, jag tycker inte om alla människor. Jag vill ändå att världen ska finnas kvar i många generationer till. Den största delen för mig är nog att jag inte vill att mina barn ska växa upp i världen som den kommer att se ut. För MIG är det konstigt att folk inte funderar mer över sånt innan de väljer att sätta barn till världen. Jag förstår också att jag troligen hade försökt skaffa barn om jag hade känt en enorm barnlängtan, men det hade inte varit lätt och hade lett till stora samvetskval.
  • Anonym (Durr)
    Det tar tid skrev 2017-06-05 09:06:11 följande:

Jag tror definitivt att det finns en del idag som verkligen tänker på planetens bästa. Har själv mött sådana par. Altruism existerar, även om de som är altruistiska ofta möts av skepsis eller rent av hån från omgivningen.

Tycker mest att det är tragiskt att för så oerhört många är det så ofattbart att andra kan ha hjärta och hjärna nog att vilja göra det bästa för både folk och fä att man per automatik misstror dem och försöker att diskreditera dem.

Så är det alldeles säkert, jag känner folk som verkligen bryr sig, både folk med barn och folk utan. Barnen har liksom inget att göra med graden av engagemang.

Om man älskar barn och vill ha barn så skaffar man barn, de som har en stark längtan efter egna barn men avstår pga det avtryck som den skulle göra är nog lätträknade. Och dessutom; är det på den extrema nivån borde vi ha en liten kult av folk som tar självmord för att skona planeten/för att de inte står ut med sin starka barnlängtan.

Jag synar, verkligen!
  • Queennr1
    NomenNescio skrev 2017-06-05 08:40:51 följande:

Om du menar de som med press, nedlåtande attityder och plattityder tjatar på de barnfria tills de barnfria får nog och ryter ifrån så håller jag med dig helt.

... Eller att man säger till en förälder att man finner barn motbjudande...
  • NomenNescio
    Queennr1 skrev 2017-06-05 09:36:39 följande:
    ... Eller att man säger till en förälder att man finner barn motbjudande...
    Om du ens har läst några av inläggen här så vet du vid det här laget att ingen av de barnfria har öppnat en konversation på det sättet.

Vad de har gjort är att till slut få ett stopp på frågor och tjat från barnföräldrar genom att rent ut sagt säga att de inte tycker om barn. De har varit ärliga när de har blivit pressade, och de har faktiskt hittat ett sätt att formulera sin barnfrihet på som gör att de sedan får vara ifred, även om föräldrarna kanske inte gillade det sättet.

Inga onödiga frågor = inget svar.
  • Det tar tid
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-05 09:31:18 följande:

Så är det alldeles säkert, jag känner folk som verkligen bryr sig, både folk med barn och folk utan. Barnen har liksom inget att göra med graden av engagemang.

Om man älskar barn och vill ha barn så skaffar man barn, de som har en stark längtan efter egna barn men avstår pga det avtryck som den skulle göra är nog lätträknade. Och dessutom; är det på den extrema nivån borde vi ha en liten kult av folk som tar självmord för att skona planeten/för att de inte står ut med sin starka barnlängtan.

Jag synar, verkligen!

Det är faktiskt en av de vanligaste orsakerna till barnfrihet. Och de undersökningar som har fastställt det har varit kvalitativa och inte kvantitativa, vilket ger större tillförlitlighet i frågor som dessa.
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?