• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (Durr)
    Anonym (S 27) skrev 2017-06-02 12:59:06 följande:

Jag är kvinna, 27 år, snart. Har fast förhållande sedan 3 år.

Är inte det minsta sugen på barn. Det känns som en för stor uppoffring av min frihet, sömn och spontanitet. Och på senare år har jag utvecklat lite av en irritation gentemot (ouppfostrade) barn. Finns särskilt ett sådant i släkten som jag inte orkar med. Vet ju att det är föräldrarna som är orsaken och det egentliga problemet men jag står bara inte ut med en kladdig och klåfingrig unge som är toralt respektlös. Dessutom känner jag inte att min sambo är den ultimata papan...

Men huvudsakligen är det det enorma tidskrävande och rutinkrävande ansvaret som jag absout inte vill ta på mig. Jag vill inte sätta någon annan först. Jag har inte ork till det. Min energi räcker knappt till som det är nu.

Dålig energi resulterar ofta i att man ser fel hos andra, inget nytt. Det är tur att man lan välja själv i dagens samhälle. Hoppas du hittar ett sätt att må bättre och få mer energi, oavsett om du får barn eller inte.
  • NomenNescio
    Anonym (Blipp) skrev 2017-06-02 12:37:21 följande:
    Men hur kan du inte förstå att folk med barn reagerar negativt när du säger " att jag och min partner har kommit överens om att inte skaffa barn, eftersom jorden redan är överbefolkad."

Brukar du också säga "det var gott men själv tillagar jag bara vegetarisk mat eftersom jag inte vill bidra till djurplågeri" mår du blir bjuden på god mat?
    Om de pressar med frågor, istället för att snabbt acceptera att jag säger att jag inte har barn, eller några sådana planer, så får de klara av att få ett ärligt svar.

Och rent ut sagt, det skulle inte skada att fler personer tänkte på överbefolkning när man tar det som självklart att skaffa biologiskt utan att ens tänka igenom andra alternativ först.

Att prata om att sluta äta kött eller inte köra bil för klimatets skull är väl bra, men det är fortfarande att sila mygg och svälja kameler i jämförelse med att producera fler människor.
  • Påven Johanna II
    NomenNescio skrev 2017-06-02 13:21:17 följande:
    Om de pressar med frågor, istället för att snabbt acceptera att jag säger att jag inte har barn, eller några sådana planer, så får de klara av att få ett ärligt svar.

Och rent ut sagt, det skulle inte skada att fler personer tänkte på överbefolkning när man tar det som självklart att skaffa biologiskt utan att ens tänka igenom andra alternativ först.

Att prata om att sluta äta kött eller inte köra bil för klimatets skull är väl bra, men det är fortfarande att sila mygg och svälja kameler i jämförelse med att producera fler människor.
    Vilka sparar du världen för då? Andras ungar? 
  • Anonym (Inga)

Att människor uttrycker att de inte vill ha barn tycker jag inte är nåt konstigt, däremot skulle jag reagera och undra lite över en person som säger sig ogilla och känner obehag för barn, rent generellt. Vad har hänt där liksom? Aldrig trevligt med den sortens generaliseringar och inte heller kul med människor som ogillar andra utan någon direkt orsak. Lägg därtill att många du pratar med troligen har barn som de tycker mycket om så då är det ju inte så konstigt att du stöter på motstånd och blir ifrågasatt.

Kanske ska du prata om att du inte vill ha barn men ligga lågt med barnhatet? Att säga att det verkar jobbigt med barn är ju inte lika provocerande som att tycka illa om andras barn.

Eller är det så att din irritation över att bli ifrågasatt kanaliseras mot barn som fenomen istället för att bli irriterad på de som ifrågasätter?

• Anonym (Inte konstigt.)
    Anonym (Blipp) skrev 2017-06-02 12:37:21 följande:
    Men hur kan du inte förstå att folk med barn reagerar negativt när du säger " att jag och min partner har kommit överens om att inte skaffa barn, eftersom jorden redan är överbefolkad."

Brukar du också säga "det var gott men själv tillagar jag bara vegetarisk mat eftersom jag inte vill bidra till djurplågeri" mår du blir bjuden på god mat?
    Men hur kan du inte förstå att man tillslut brinner av som barnfri efter en massa nedlåtande kommentarer som beskrevs ovan? Det är ju inte så att man basunerar ut att man inte tycker om barn bara för att. Men när man får den ena ohyfsade kommentaren efter den andra trots att man sagt att man verkligen inte är intresserad av att skaffa barn så tar tålamodet slut. Jag förstår inte varför en del har sånt fruktansvärt stort behov av att övertala andra att skaffa barn. Jag känner ingen som springer runt och försöker övertyga någon som vill ha barn att dom kommer att ångra sig, att deras liv måste vara fruktansvärt tomt om som måste fylla det med barn osv. 

Om man som förälder vräker ur sig såna saker till en barnfri så får man räkna med mothugg till slut. Om föräldrar kunde lära sig vanligt hyfs så skulle dom slippa konfronteras med sanningen om att alla inte älskar deras små ögonstenar. 
  • Anonym (Bara?)
    sextiotalist skrev 2017-06-02 12:36:02 följande:

En person som jag, som tycker att småbarn generellt är väldigt ointressanta och rätt besvärliga om de är i pluralis är någon som du inte umgås med, även om ditt barn inte är med?

När jag var utan barn, så umgicks jag med flera som hade barn, men utan deras barn. De gjorde vuxensaker ihop med mig. Jag tror det var flera som hade barn, vars barn jag aldrig träffade, för vi umgicks inte på det sättet.

Samma sak när jag hade småbarn, jag hade vänner som jag aldrig tog med mig sonen när jag träffade dom, och andra gick det utmärkt att ta med sig sonen när man umgicks.

Nu ser jag det inte helt i svart eller vitt, men min dotter är ju även ett stort intresse för mig, jag vill kunna prata om henne, berätta saker hon sagt och gjort och allt sånt. Jag tänker att en person som inte gillar barn inte skulle vilja umgås med mig heller då. Det kanske inte hade varit kul att lyssna på. Och jag vill kunna känna att jag kan och får prata om mitt barn med dem jag umgås med.
  • NomenNescio
    Anonym (Bara?) skrev 2017-06-02 14:54:52 följande:
    Nu ser jag det inte helt i svart eller vitt, men min dotter är ju även ett stort intresse för mig, jag vill kunna prata om henne, berätta saker hon sagt och gjort och allt sånt. Jag tänker att en person som inte gillar barn inte skulle vilja umgås med mig heller då. Det kanske inte hade varit kul att lyssna på. Och jag vill kunna känna att jag kan och får prata om mitt barn med dem jag umgås med.
    Men bara en fråga:
    Kan du inte göra det med exempelvis barnets pappa eller andra av barnets närstående?

Jag har som sagt många vänner med barn, och blir rätt ofta förvånad över att de pratar barn med mig så pass frekvent. Visst kan man göra det ibland, när något speciellt har hänt, men ofta handlar det om vardagliga grejer.

Jag pratar ju sällan om mina specialintressen med vänner i allmänhet, eftersom jag vet att det inte intresserar dem, utan sparar det till andra som har samma intresse.

Med mina vänner pratar jag om saker som kan vara intressant för båda, så att kommunikationen blir ömsesidig.
  • NomenNescio
    Anonym (Inga) skrev 2017-06-02 13:25:11 följande:

Att människor uttrycker att de inte vill ha barn tycker jag inte är nåt konstigt, däremot skulle jag reagera och undra lite över en person som säger sig ogilla och känner obehag för barn, rent generellt. Vad har hänt där liksom? Aldrig trevligt med den sortens generaliseringar och inte heller kul med människor som ogillar andra utan någon direkt orsak. Lägg därtill att många du pratar med troligen har barn som de tycker mycket om så då är det ju inte så konstigt att du stöter på motstånd och blir ifrågasatt.

Kanske ska du prata om att du inte vill ha barn men ligga lågt med barnhatet? Att säga att det verkar jobbigt med barn är ju inte lika provocerande som att tycka illa om andras barn.

Eller är det så att din irritation över att bli ifrågasatt kanaliseras mot barn som fenomen istället för att bli irriterad på de som ifrågasätter?

Det här har redan svarats på flera gånger i tråden. Har du ens läst svaren innan du kommenterade och började dra massa märkliga slutsatser?
  • Anonym (Bara?)
    NomenNescio skrev 2017-06-02 15:02:46 följande:

Men bara en fråga:

Kan du inte göra det med exempelvis barnets pappa eller andra av barnets närstående?

Jag har som sagt många vänner med barn, och blir rätt ofta förvånad över att de pratar barn med mig så pass frekvent. Visst kan man göra det ibland, när något speciellt har hänt, men ofta handlar det om vardagliga grejer.

Jag pratar ju sällan om mina specialintressen med vänner i allmänhet, eftersom jag vet att det inte intresserar dem, utan sparar det till andra som har samma intresse.

Med mina vänner pratar jag om saker som kan vara intressant för båda, så att kommunikationen blir ömsesidig.

Jovisst kan jag det. Men som omvänd fråga - varför skulle jag inte kunna få prata med mina vänner om det som är viktigt i mitt liv? Har flera vänner utan barn, och jag lyssnar gärna när de berättar om vad som händer i deras liv; fester de varit på, killar de dejtar, olycklig kärlek, osv. Jobb pratar vi sällan om. De är viktiga för mig och därför är det också viktigt för mig att finnas till hand för dem och lyssna. Allt det är ju viktigt för dem, och då blir det viktigt för mig, även om exempelvis fester i sig inte intresserar mig. Och då vill jag ju också få prata om mitt liv.

Sen pratar jag absolut inte om mitt barn i varenda mening, men vill inte behöva censurera mig.
  • Anonym (Inte konstigt.)
    Anonym (Inga) skrev 2017-06-02 13:25:11 följande:

Det är klart att man inte ogillar barn utan orsak. Jag har beskrivit klart och tydligt vad det är som gör att jag inte tycker om barn tidigare i tråden. Det är inget som har hänt som gör att jag känner så. Jag tyckte inte ens om andra barn när jag själv var ett barn. 
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?