• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (r)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-02 13:24:08 följande:
    Vilka sparar du världen för då? Andras ungar? 
    Det var inte mig du riktade frågan till, men jag måste bara få undra vad du menar? För min del, som resonerar likadant, är det två saker som spelar roll - för det första att jag inte vill skaffa barn som får leva i den värld som jag tyvärr tror kommer att komma i och med klimathotet (och jag hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel). För det andra är det framtida människor. De är förstås, per definition "andras ungar", men vad har det att göra med något?
  • Anonym (Durr)
    Anonym (r) skrev 2017-06-03 23:13:12 följande:

Det var inte mig du riktade frågan till, men jag måste bara få undra vad du menar? För min del, som resonerar likadant, är det två saker som spelar roll - för det första att jag inte vill skaffa barn som får leva i den värld som jag tyvärr tror kommer att komma i och med klimathotet (och jag hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel). För det andra är det framtida människor. De är förstås, per definition "andras ungar", men vad har det att göra med något?

Varför överhuvudtaget spara världen till människor du mest verkar förakta? Barn du tycker illa om och föräldrar du ser ner på?
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-04 09:42:39 följande:

Varför överhuvudtaget spara världen till människor du mest verkar förakta? Barn du tycker illa om och föräldrar du ser ner på?

Om du hellre vill så kanske du kan övertala dem att göra allt de kan för att förstöra världen, om du nu kritiserar dem för att de försöker skona den. Men jag begriper inte vad du tror att det ska göra något bättre.

Du borde snarare gå ned på knä och tacka dem för att de gör framtida generationer (inkl. Dina barn) en tjänst som du själv är för självisk att göra
  • NomenNescio
    Anonym (Bara?) skrev 2017-06-02 15:14:36 följande:

Jovisst kan jag det. Men som omvänd fråga - varför skulle jag inte kunna få prata med mina vänner om det som är viktigt i mitt liv? Har flera vänner utan barn, och jag lyssnar gärna när de berättar om vad som händer i deras liv; fester de varit på, killar de dejtar, olycklig kärlek, osv. Jobb pratar vi sällan om. De är viktiga för mig och därför är det också viktigt för mig att finnas till hand för dem och lyssna. Allt det är ju viktigt för dem, och då blir det viktigt för mig, även om exempelvis fester i sig inte intresserar mig. Och då vill jag ju också få prata om mitt liv.

Sen pratar jag absolut inte om mitt barn i varenda mening, men vill inte behöva censurera mig.

Jag är.intresserad av mina vänner, men inte till absurdum. Jag bryr mig om dem, hjälper om jag kan och delar mycket med dem. Men jag vill inte veta de mest banala aspekter av deras liv.

Jag är inte intresserad av vad de åt till frukost, eller vilka kläder de valde mellan på.morgonen eller vartenda ord de sagt sedan jag sett dem sist.

Och likaledes är jag inte intresserad av alla de banala saker om deras barn heller. Jag vill inte veta allt som barnen har sagt eller gjort, eller vilka leksaker de har, eller favorit tv-program osv.

Väldigt få människor är intresserad av alla detaljer i omgivningens banala vardag, men ändå är det nästsn bara sånt som jag hör föräldrar prata om när det gäller deras barn.

Och för mig blir det typ i samma fack som specialhobbyn eller liknande. Bara de som är insatta kan finna det intressant, och sånt undviker man ju att prata om med andra människor, eftersom det inte är schysst. Det blir bara egenkärt, och i en ömsesidig relation är det för mig självklart att man håller det på en nivå som passar båda.
  • Anonym (2-barnsmor)

Gillar inte småbarn som, nyser, behöver ny blöja, är kladdiga och skriker.

Gillar större barn och tonåringar.

Hade lätta graviditeter, tyckte inte mina nyfödda var det finaste i universum, älskade att veta att de är övergående med dregel och snor.

Att ta med en 3-åring till skogen eller en 13 - åring på badtur det är lycka.

Att bekanta låter sin fyraåring dricka välling i nappflaska och att folk inte orkar pottträna sina barn i tid ger mig rysningar.

Brukar inte säga att jag inte gillar barn bara le och säga att babyn är söt vid meningsutbyte försöker jag vara förstående, ja alla barn är ju olika, det är helt naturligt bl.a. Blablaaa.

• Anonym (Bara?)
    NomenNescio skrev 2017-06-04 18:45:43 följande:

Jag är.intresserad av mina vänner, men inte till absurdum. Jag bryr mig om dem, hjälper om jag kan och delar mycket med dem. Men jag vill inte veta de mest banala aspekter av deras liv.

Jag är inte intresserad av vad de åt till frukost, eller vilka kläder de valde mellan på.morgonen eller vartenda ord de sagt sedan jag sett dem sist.

Och likaledes är jag inte intresserad av alla de banala saker om deras barn heller. Jag vill inte veta allt som barnen har sagt eller gjort, eller vilka leksaker de har, eller favorit tv-program osv.

Väldigt få människor är intresserad av alla detaljer i omgivningens banala vardag, men ändå är det nästsn bara sånt som jag hör föräldrar prata om när det gäller deras barn.

Och för mig blir det typ i samma fack som specialhobbyn eller liknande. Bara de som är insatta kan finna det intressant, och sånt undviker man ju att prata om med andra människor, eftersom det inte är schysst. Det blir bara egenkärt, och i en ömsesidig relation är det för mig självklart att man håller det på en nivå som passar båda.

Ja, och det är ju exakt det som är min poäng. Du hade nog tyckt att jag är urtråkig att umgås med. Och jag är inte intresserad av ett umgänge där jag inte får prata om sånt som är viktigt för mig. För mig är det också självklart med ömsesidighet i en relation, och att det ska passa båda. Alltså hade jag inte trivts i en vilkorad relation.
  • Anonym (Durr)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-04 18:35:15 följande:

Om du hellre vill så kanske du kan övertala dem att göra allt de kan för att förstöra världen, om du nu kritiserar dem för att de försöker skona den. Men jag begriper inte vad du tror att det ska göra något bättre.

Du borde snarare gå ned på knä och tacka dem för att de gör framtida generationer (inkl. Dina barn) en tjänst som du själv är för självisk att göra

Dina och andra självutnämnde hjältars gener kommer tystna så småningom så det kommer inte finnas någon att tacka ;) Ganska bra att vissa föraktfulla och självgoda vuxenbäbisar väljer att inte föröka sig.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-04 21:15:08 följande:

Dina och andra självutnämnde hjältars gener kommer tystna så småningom så det kommer inte finnas någon att tacka ;) Ganska bra att vissa föraktfulla och självgoda vuxenbäbisar väljer att inte föröka sig.

Självgod är väl den som anser sina gener så förträffliga att de ska vara undantagna det som vi egentligen vet - att männskan förökar sig till klotets död.

Om vi som tänker innan vi skaffar barn dör ut finns det alltså bara kvar folk som föröksr sig i än snabbare takt. Då är det kört. Helt kört. Och snabbt kört.
  • Det tar tid
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-04 21:15:08 följande:

Fast hjältar är de ju, på sätt och vis. Oavsett vad vi tycker om det så går det inte att förneka att barnfördande är det största hotet mot världen, och ironiskt nog alltså även mot mänskligheten.

Förr om åren var det en bedrift att skaffa barn. Det sågs positivt. Det ansågs bra.

Men saker ändras, och idag är det ju det sämsta man kan göra för jorden. Och vi kan inte försöka leva på gamla romantiska ideal, utan vi får lov att se sanningen i vitögat, dvs vi kan inte fortsätta som nu.

Så hjältar eller ej, de ser åtminstone till så att dina barn kan leva lite längre och lite bättre än vad de skulle ha kunnat göra ifall dessa människor också skaffat barn utan en tanke.
  • Anonym (Durr)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-04 21:50:40 följande:

Självgod är väl den som anser sina gener så förträffliga att de ska vara undantagna det som vi egentligen vet - att männskan förökar sig till klotets död.

Om vi som tänker innan vi skaffar barn dör ut finns det alltså bara kvar folk som föröksr sig i än snabbare takt. Då är det kört. Helt kört. Och snabbt kört.

Så det är låg självkänsla och tilltro till att dina gener duger som gör att du avstår barn?

Det var det mest tragiska jag hört på flera dagar.
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?