• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • NomenNescio
    Anonym (suck) skrev 2017-06-06 19:22:17 följande:

Applåder för att du har "mer" lust med ideelt arbete! ;) plus har full koll på hur de med barn bryr sig om omgivning etc (speciellt när man inte vet hur livet med barn är). Siffror på det tack!

Klart ni ser er som offer, annars hade inte tråden funnits...

Låt folk med barn vara ifred, ni behöver inte slänga era åsikter på dem. Så får ni vara i fred, win/win.

Slutligen: ni kan inte kräva respekt.. det är någon ni i så fall måste förtjäna

Jag slår mig lite för pannan faktiskt.

Trådstarten handlade om att barnfria inte får vara ifred med sina val. Ts frågade andra barnfria ( inte ens riktat till dig) hur de blir bemötta, dvs om de inte heller får vara ifred.

Du och andra har med förtjänst visat att tråden är relevant. Nämligen att de med barn ska in och tjafsa och ifrågasätta, komma med påståenden och bara rent allmänt starta en onödig argumentation som de sedan blir sura över om de faktiskt till slut få svar på tal.

Låt bli barnfrias val så ska du se att du kommer få vara helt ifred. Googla på barnfrihet och hur de bemöts så ska du se att undersökningar tydligt visar de siffror som du frågar efter, och hur barnfria sällan missionerar, men ofta blir ofrivilligt utsatta för föräldras missionerande.
  • Anonym (trevligt)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-06 20:33:46 följande:
    Liksom jag betalar för dina barn nu via skatten, så betalar de för mig sen när.jag blir gammal via skatten
    Ja... och hade ingen skaffat barn hade ingen betalat för dig när du blir gammal.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (trevligt) skrev 2017-06-06 22:23:16 följande:

Ja... och hade ingen skaffat barn hade ingen betalat för dig när du blir gammal.

Hade ingen skaffat barn hade inte jag funnits
  • Anonym (Durr)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-06 23:02:18 följande:

Hade ingen skaffat barn hade inte jag funnits

Har vi nått nån form av bottenpunkt här? :) Låt oss vila lite i den tanken.
  • Anonym (Ralle)

Hade inte folk skaffat så förbannade mycket ungar å hade inte vår planet varit överbefolkad. Det bästa vore om man hade en "enbarnsregel"

Helst igår...

• Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-07 08:38:11 följande:
    Har vi nått nån form av bottenpunkt här? :) Låt oss vila lite i den tanken.
    Var bara ett svar på en så sanslöst löjlig punkt.

Jag kommer nog att ha det bra så gammal, med tanke på alla gånger som jag hört att "mina barn kommer ta hand om dig när du blir gammal". Jag kommer ha hundratals personliga uppassare, uppenbarligen, så inte är jag orolig.
  • Anonym (Ullaro)

Det finns en  sak som barnlösa aldrig kommer förstå. Hur empatiska de än anser sig vara. Det är att till 100% sätta en annan person före sig själv. Den lärdomen och upplevelsen får man inte utan barn.
    Det går sjävklart att överleva ändå Och man behöver inte gilla barn. Man  behöver inte gilla gamlingar heller. Eller invandrare. Eller white trash. Eller handikappade. Hur tycker ni det låter?

Igen, vad är syftet med tråden? Det luktar pubertal uppmärksamhetsjagande typ "se vilken udda åsikt jag har är det inte häftigt?". Nä... det är inte häftigt. Eller kul. Bara barnsligt och töntigt. Om du inte gillar barn, varför måste du skrika ut det? 

• NomenNescio
    Anonym (Ullaro) skrev 2017-06-07 09:31:14 följande:

Det finns en  sak som barnlösa aldrig kommer förstå. Hur empatiska de än anser sig vara. Det är att till 100% sätta en annan person före sig själv. Den lärdomen och upplevelsen får man inte utan barn.
    Det går sjävklart att överleva ändå Och man behöver inte gilla barn. Man  behöver inte gilla gamlingar heller. Eller invandrare. Eller white trash. Eller handikappade. Hur tycker ni det låter?

Igen, vad är syftet med tråden? Det luktar pubertal uppmärksamhetsjagande typ "se vilken udda åsikt jag har är det inte häftigt?". Nä... det är inte häftigt. Eller kul. Bara barnsligt och töntigt. Om du inte gillar barn, varför måste du skrika ut det? 

Av den anledning som såååå mååånga i denna tråd redan har sagt:
    De är trötta på att få sitt livsval ifrågasatta konstant, och att hela tiden få höra om allt de går miste om och aldrig kommer att uppleva och aldrig kommer att förstå.
    De får nog.
    De säger ifrån.
    De uttalar sig en gång för alla att de inte vill.

Empati och förståelse i all ära, men inte verkar många av de som har barn kunna sätta sig in i det faktum att många barnfria älskar sina liv och saknar ingenting, och att de bara vill få vara ifred med att njuta av just detta liv utan pekpinnar, nedlåtande kommentarer eller rent missionerande.
    Inte heller verkar många med barn förstå att livet kan se olika ut för olika personer, och att olika personer värderar olika saker.
    Inte heller verkar de kunniga nog att veta att det finns många som ångrar sina barn, och såg sitt liv som bättre innan de skaffade barn, och att det därför bara är bra att det blir synligt att många barnfria älskar sina liv, så att pressen att skaffa barn för de som är osäkra kan bli lite mindre.

Kan du förstå det så kan du också förstå tråden.

• Sanaria
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-07 09:18:01 följande:
    Var bara ett svar på en så sanslöst löjlig punkt.

Jag kommer nog att ha det bra så gammal, med tanke på alla gånger som jag hört att "mina barn kommer ta hand om dig när du blir gammal". Jag kommer ha hundratals personliga uppassare, uppenbarligen, så inte är jag orolig.
     "mina barn kommer ta hand om dig när du blir gammal" är inte ett dugg löjligare än "Mitt val att avstå barn kommer att göra världen till en bättre plats för er andra"
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?