• kattnos

IVF start sommar 2017

Hej!
    Det är jag som är TS, min användare blev lite knas så jag var tvungen att göra en ny och så har jag inte varit så aktiv på ett tag.
    Vad roligt att så många har tillkommit i tråden! Jag har haft några sidor att läsa ikapp, kan jag säga :)
    För min del har sommaren varit en lång väntan (som tiden innan också i och för sig) men nu närmar det sig - min mens borde komma om någon vecka eller två och då ska jag börja med sprutorna (kör korta protokollet). Det känns nästan surrealistiskt när man har väntat så länge, att det äntligen (snart) kör igång..

Milli07: Är det ett vanligt problem? Ingen har pratat om dna-brott med oss :/ och när fick ni läsa i journalen? Vi har inte fått något sådant, bara info att allt är normalt (förutom den lilla detaljen att jag inte blir gravid..)

Jag ska försöka vara mer aktiv här med min nya användare och jag önskar er som är igång/på g stort lycka till! Hoppas på många plus här framöver :)

• kattnos

Ellencassandra: Ska förresten också ta och lyssna på ivf-podden, bra tips! För visst känner man sig alldeles snurrig..jag hämtade ut mina sprutor förra veckan och blev genast osäker på vilken ordning, doser osv.. men det löser väl sig när man får prata med kliniken inför starten :)

• kattnos
    1Elle2 skrev 2017-08-08 21:38:39 följande:
    Det kommer gå bra med sprutorna! Är du rädd för själva nålen och grejen eller biverkningarna?

Jag har fått överstimuleringssyndrom (hej smärta!) och är inlagd, osäkert om dom kan föra tillbaka blastocysten då :( så himla trist.
    Oj, vad jobbigt för dig! Hoppas allt går bra åndå. Så överstimuleringssyndrom kan man få även efter äggplocket? Eller är det då man får det normalt sett?

Vi går ju på Fertilitetscentrum på Sahlgrenska och de har tydligen en studie nu som man kan vara med i. De vill se typ om det är bättre att sätta tillbaka ägget en cykel efter äggplocket, alltså när man inte är stimulerad av hormoner för det görs ju redan idag i vissa fall (som vid överstimulering om jag fattade rätt). Så det behöver ju inte vara dåligt bara för att de inte kan sätta tillbaka ägget nu menar jag.
  • kattnos
    ivfbebis skrev 2017-08-09 19:15:27 följande:
    Jag har ett AMH på 0,3 nu. Fick reda på 2010 att jag hade ett AMH på 0,4. Vi är på vårt första försök.

Har inte hört att det krävs ett visst antal äggblåsor för att dom ska plocka?? Håller tummarna för er!
    Vad är "normalt" AMH-värde då? Jag är 30 och fick på senaste provet veta att jag hade ett AMH-värde på 10,5.
  • kattnos
    Mm79 skrev 2017-08-10 22:14:38 följande:

Hallå, här är en ny i tråden.

Gick utredningen i våras och nu i augusti kommer börja med ivf via landstinget (första gången). Fick bli korta protokollet med sprutor mensdag 1 eller så. Valde Stockholm IVF som verkar en del andra gjort också (dels att det ligger geografiskt bättre till, och dels för professorn Mats). Snacka hur glad man blev för att få veta att det är han som vi skulle träffa vid första besöket ????

Hämtat ut idag en del av mediciner, och då börjar allt bli verkligare... känns lite läskigt. Oro över hur kroppen kommer reagera på massa hormoner och hur det kommer kännas efter äggplocket.

Känns bra att kunna bolla lite frågor och funderingar med andra här som är i liknande sits.

Jag är 37, och både jag och sambon har var sitt barn sedan tidigare. Inga problem med ägg eller mannens simmare, för att tillägga.

Välkommen hit!
    Då är du nog ungefär i samma fas som jag och några till, jag väntar på min mens för att börja ta sprutor (kör också korta protokollet).
    Ja visst kändes det lite läskigt att hämta ut sprutorna.. det blir mer på riktigt då. Min mens är beräknad till nästa helg, sen är den inte exakt regelbunden så vi får se..
    :)
  • kattnos
    frikenfröken skrev 2017-08-11 00:33:25 följande:

Hej.

Tänkte jag skulle hänga med lite här jag med. Vi håller just nu på med vårat första försök med ivf. Tagit sprutor i 4 dagar och har planerat ultraljud på söndag. Ska bli spännande för att se om äggen växer på, hoppas hoppas. :)

Vi har vart ofrivilligt barnlösa i många år... När vi sökte fick vi reda på att sambon har få och slöa simmare, och att jag har pcos. Någon som har de liknande som oss?

Ska bli intressant att följas åt!

Välkommen! Kul att fler hittar tråden!
    Vi har också varit ofrivilligt barnlösa länge, vid vår utredning hittades dock inget fel. Kommer de att köra ICSI för er då? Vi kommer inte att göra det eftersom spermaproven varit bra.

Ijo: Stort lycka till!

Milli07: Haha, samma här.. Ovanlig känsla!
  • kattnos
    1Elle2 skrev 2017-08-10 21:10:12 följande:
    Spännande! Lycka till!

Hur fungerar det när man får från frysen. Är det bara ägglossning man går på? Tar man prover? Tar man några mediciner?

Jag fick ju överstimuleringssyndrom och fick inte göra färsk återföring utan får göra från frysen om typ 2mån. Lång väntan.
    Jag har inte gjort det själv men jag tror att det beror på om man har någorlunda regelbunden mens eller inte, har man regelbunden så kollar man med ÄL-stickor men har man oregelbunden kan man få hjälp med hormoner och så.. om jag har fattat rätt!
  • kattnos
    frikenfröken skrev 2017-08-11 11:02:44 följande:
    Ja men de stämmer så bra, ICSI är de som gäller för oss. Ska bli spännande och intressant. Man hoppas ju sjävklart på att de ska gå bra på första försöket men vem hoppas inte på de :)

Så skönt att spermaproven varit bra för er! När var de ni skulle köra igång?
    Nä det är ju anledningen till hela grejen så man måste ju hoppas :)
    Vi väntar på att jag ska få mens så kör vi igång med korta protokollet! Mensen är beräknad till nästa helg så det är låånga dagar kvar :)
    Lycka till med ultraljudet, du får berätta hur det går :)
  • kattnos
    Mm79 skrev 2017-08-11 12:20:06 följande:
    Tack ! Min mens ska nog också komma runt nästa helg ????Lång vecka av väntan nu kvarstår...
    Men kul - då börjar vi nästan exakt samtidigt då :)
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2017-08-11 19:45:59 följande:

Ser ni bilden jag skickade? Jag ser den inte :/

Det syns bara i datormiljö. Jag kollade och jag kan inte ÄL-test så bra men jag skulle säga att det vänstra strecket är något starkare än det högra - vet dock inte vad det betyder :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017