• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • ivfbebis
    Znickers skrev 2017-09-21 11:30:55 följande:

Nu är jag tillbaka igen. Har ingen koll på hur det har gått för er andra :( Så hemskt ledsen. Men hoppas på att fler har lyckats!! Jag kännde bara att jag behövde en paus från FL.

Nu har jag fått ny ordination, IVF2 - långa protokollet som jag starta med i min nästa menscykel i oktober.

Tydligen blir det menopur istället för Gonal-f.

Är det någon mer som kommer köra långa protokollet i oktober??

Jag ser INTE fram emot det, men tydligen krävs det då jag inte fick så bra ägg i 1a försöket.

Trött på det redan innan man startat!! *suck*

Jag kör långa protokollet! Väntar på försök nr 2 och nästa mens som borde komma vid månadsskiftet och sedan ska jag börja spraya med synarela på dag 19. Sprutor blir Elonva och menopur.

Första försöket var bara synarela och menopur.
  • ivfbebis
    Znickers skrev 2017-09-21 11:30:55 följande:

Nu är jag tillbaka igen. Har ingen koll på hur det har gått för er andra :( Så hemskt ledsen. Men hoppas på att fler har lyckats!! Jag kännde bara att jag behövde en paus från FL.

Nu har jag fått ny ordination, IVF2 - långa protokollet som jag starta med i min nästa menscykel i oktober.

Tydligen blir det menopur istället för Gonal-f.

Är det någon mer som kommer köra långa protokollet i oktober??

Jag ser INTE fram emot det, men tydligen krävs det då jag inte fick så bra ägg i 1a försöket.

Trött på det redan innan man startat!! *suck*

Och jag trodde att jag skulle må jätte dåligt men det gjorde jag faktiskt inte... man har läst alla hemska biverkningar :/ Jag var noga med att spraya på bestämd tid, tex kl 7 och 19. Då får man en jämn fördelning och minskar risken för biverkningar.

Det kommer gå bra!
  • Znickers
    hanna8911 skrev 2017-09-21 12:48:20 följande:

Hej! Jag kör långa protokollet just nu! Har snart sprayat med suprecur i 2 veckor! Mensen kom som planerat vilket var skönt då den kan bli uppskjuten av sprayet. Mådde som vanligt första veckan men har denna veckan ont i huvudet dagligen. Ska på vul och ta prover på måndag så får vi se om jag får börja spruta då! Lite krångligare än korta såklart men funkar ändå bra!

Åh spännande. Men ska du även köra med menopur? Vet inte vad jag känner än, tänker att den är mer omständig för att man måste blanda ihop lösningen själv medan Gonal-f var färdigblandad sprutor.

Vilket försök är ni inne på?
  • Znickers
    ivfbebis skrev 2017-09-21 16:46:07 följande:

Jag kör långa protokollet! Väntar på försök nr 2 och nästa mens som borde komma vid månadsskiftet och sedan ska jag börja spraya med synarela på dag 19. Sprutor blir Elonva och menopur.

Första försöket var bara synarela och menopur.

Skönt att det några som kör långa protokollet. Men hur är det nu, jag ska då alla papper hemskickade med proceduren osv, men börjar man med nässprayen ca 14 dagar efter mens?

Känns som att den eviga väntan kommer upplevas än mer olidlig med långa protokollet.
  • Znickers
    ivfbebis skrev 2017-09-21 16:49:10 följande:

Och jag trodde att jag skulle må jätte dåligt men det gjorde jag faktiskt inte... man har läst alla hemska biverkningar :/ Jag var noga med att spraya på bestämd tid, tex kl 7 och 19. Då får man en jämn fördelning och minskar risken för biverkningar.

Det kommer gå bra!

Tack för peppningen. Jag blev väl bara helt paff imorse när jag ringde för att kolla med den nya ordinationen. Jag trodde inte det långa protokollet skulle vara ett alternativ för oss, men jag läste på en del. Och med tanke på mina futtiga 7 ägg och som dessutom inte var av bästa kvalitet så är jag väl tacksam att de ändå bytte till det långa nu.

Men du sprayar alltså 2ggr / dag. Sköterskan i liten sa 3gge/dag till mig eller så hörde jag nog fel för jag var så upprörd just då. Skönt o höra att du mådde bra. Får hoppas att även jag svarar lika bra till den. Men sån tid allt ska ta. Med långa protokollet är vi då planerade för äggplock i mitten av november.
  • hanna8911
    Znickers skrev 2017-09-21 21:13:17 följande:

Åh spännande. Men ska du även köra med menopur? Vet inte vad jag känner än, tänker att den är mer omständig för att man måste blanda ihop lösningen själv medan Gonal-f var färdigblandad sprutor.

Vilket försök är ni inne på?

Ja Menopur här med! Inget krångligt tycker jag inte! Man blandar en gång sen är det bara att dra upp varje dag från ampullen! Sen jobbar ju jag som sjuksköterska då det är min vardag:) men mycket smidig att ta, bra vass nål som inte känns! Vi är inne på första. Körde korta protokollet i sommras men blev bara en äggblåsa så då blev det inget plock. Nu testar vi då istället det korta och hoppas på flera bra ägg!!
  • ivfbebis
    Znickers skrev 2017-09-21 21:16:07 följande:

Skönt att det några som kör långa protokollet. Men hur är det nu, jag ska då alla papper hemskickade med proceduren osv, men börjar man med nässprayen ca 14 dagar efter mens?

Känns som att den eviga väntan kommer upplevas än mer olidlig med långa protokollet.

Znickers skrev 2017-09-21 21:20:54 följande:

Tack för peppningen. Jag blev väl bara helt paff imorse när jag ringde för att kolla med den nya ordinationen. Jag trodde inte det långa protokollet skulle vara ett alternativ för oss, men jag läste på en del. Och med tanke på mina futtiga 7 ägg och som dessutom inte var av bästa kvalitet så är jag väl tacksam att de ändå bytte till det långa nu.

Men du sprayar alltså 2ggr / dag. Sköterskan i liten sa 3gge/dag till mig eller så hörde jag nog fel för jag var så upprörd just då. Skönt o höra att du mådde bra. Får hoppas att även jag svarar lika bra till den. Men sån tid allt ska ta. Med långa protokollet är vi då planerade för äggplock i mitten av november.

Du borde ha fått information om vilken dag du ska börja spraya på.. alla gör olika så kolla det med kliniken! Jag ska börja på dag 19, då räknas första dagen med mens som dag nr 1. Jag sprayar 2 ggr per dag (4 sprayningar - alla näsborrar). Sprayar totalt i ca 14 dagar. Vissa sprayar ju i flera månader... Sen när jag börjar med sprutor så sprayar jag bara i en näsborre på morgonen och en näsborre på kvällen. Men det kanske beror på vilken spray du får? Om du ska spraya 2 eller 3 ggr per dag.

Jag fick, trots långt protokoll, endast 2 ägg... ett blev befruktat och det fick vi tillbaka. Tyvärr funkade det inte så nu kör vi försök nr 2.

Man får nånstans lita på att dom vet vad dom gör...
  • Milli07

Idag har jag BIM i naturlig cykel, har TD på måndag den 25e. Testade positivt, dock väldigt svagt redan i måndags, sen starkare på tisdagen. Sedan dess har testet inte blivit starkare vilket oroar mig. Clearblue digital visar också positivt, men jag ska ta ett nytt om några dagar och se om den skiftar över till 2-3 veckor istället.

Brukar det vara starkare än detta på BIM? Tror ni jag behöver oroa mig?
  • Mm79
    Milli07 skrev 2017-09-22 07:29:23 följande:

Idag har jag BIM i naturlig cykel, har TD på måndag den 25e. Testade positivt, dock väldigt svagt redan i måndags, sen starkare på tisdagen. Sedan dess har testet inte blivit starkare vilket oroar mig. Clearblue digital visar också positivt, men jag ska ta ett nytt om några dagar och se om den skiftar över till 2-3 veckor istället.

Brukar det vara starkare än detta på BIM? Tror ni jag behöver oroa mig?

Grattis! Det är helt klart ett plus! Håller alla tummar att det går vägen.
  • Milli07
    Mm79 skrev 2017-09-22 09:50:25 följande:

Grattis! Det är helt klart ett plus! Håller alla tummar att det går vägen.

Tack så mycket! Är som sagt bara orolig att något inte är okej eftersom testerna inte blivit starkare sen i tisdags. Men förhoppningsvis är det bara jag som är nojig efter alla missfall mm vi haft :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017