• Kia82

Bf juni 2018

Jag börjar att bli ganska less på att vara gravid faktiskt, går in i vecka 28 (27+0) imorgon och det känns som en evighet kvar. Jag känner mig stor och klumpig och har fått ännu större och ibland riktigt onda åderbråck på mitt ena underben, har stödstrumpor och försöker att vila med benen högt men tycker inte att det hjälper direkt. Vill bara gå i dvala tills det är dags för förlossning men det går ju inte, känns dessutom som om mina barn ökar sitt tempo och är extra bråkiga när jag försöker vila.

• Kia82
    evve88 skrev 2018-03-12 14:51:47 följande:

Tycker också de är tyngre denna gången när man redan har barn att hålla reda på och jaga :p och sitta på golvet och resa sig och bära och allt vad man ska göra! Första kunde man ju vila när man ville med.. Jag är bara i 25+0 snart så känns med som en evighet även om man ju vet att våren går sååå fort! Sonen föddes i december och då hade man ju tråkiga mörka månader de sista men nu är de ju i alla fall ljusare!

Vågar inte tänka på hur svullen man kommer bli när de blir varmt ute dock!?

Mm, det är skönt att man har ljusa dagar att se fram emot, det hjälper till lite att orka stå ut. Ja, det är betydligt tyngre denna graviditeten! Jag har varit rejält svullen och vätskefylld de två sista graviditeterna så det lär ju bli samma sak nu. Suck... 3 månader kvar... Bara att kämpa på.
  • Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-03-14 23:06:44 följande:

Hej alla fina!

Någon mer som har svårt att sova? De tre senaste dagarna har jag vaknat ett oräkneligt antal gånger per natt. Får därför ingen djupsömn och är helt slut. Någon mer som känner igen sig?

Jag har en teori om att fröken i magen har varit extra livlig de senaste dagarna, iaf har kraften i sparkarna ökat. Tror att det är rörelserna som väcker mig.

Någon som har något tips för vad jag kan göra? Kan inte sjukskriva mig, men kan heller inte gå omkring som en zombie till bf. En sak när man är FL, men svårt att jobba när man är så trött att man mår illa och försöker undvika koffein...

Ja min nattsömn har också börjat att svaja. Somnar alltid som en stock på kvällen och sover så tungt fram tills det är dags för det nattliga toabesöket då jag blir klarvaken och har sen svårt att somna igen. När väckarklockan ringer är jag en zombie. Min dagliga kopp med te på morgonen hade jag inte klarat mig utan, det är det enda koffeinet jag dricker.

Min lilla grabb i magen har också blivit betydligt mycket livligare och har växt mycket den sista veckan och så kommer det ju att vara nu, den där lilla parveln ska växa till sig rejält tiden som är kvar.
  • Kia82

Visst är det frustrerande när man inte kan sova men när man tänker på anledningen bakom, att det faktiskt är kroppens sätt att successivt vänja sig vid mindre sömn innan bebisen anländer så är det ändå ganska så fantastiskt. Dock kan man ju tycka att den skulle tillåta en att sova när den har chansen men nix, det fungerar inte så, tyvärr.

• Kia82
    evve88 skrev 2018-03-17 12:55:10 följande:

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

Har också börjat att få mer och mer främst när jag varit igång och rört på mig ordentligt.
  • Kia82

Jag kan enbart sova på höger sida, har gjort med alla barnen och det har gått fint.

Har börjat att få ont i fötterna och underbenen när jag stått upp för länge. Går in i vecka 29 på tisdag så det går framåt men känns ändå såå långt kvar.

• Kia82

Gick in i vecka 29 (28+0) idag och den senaste veckan har det verkligen ändrats karaktär på rörelserna i magen, det sparkas för fullt uppåt och neråt och framåt och bakåt och ibland känner jag en arm eller ett ben dras längs magen. Det nya den senaste veckan också är kickboxingpassen klockan 6 varje morgon, bebisen väcker mig innan väckarklockan ringer. Detta är lika häftigt att uppleva oavsett hur många gånger man varit gravid. Har moderkakan i framvägg så även fast jag har känt rörelser varje dag sen lång tid så är det nu något helt annat.

84 dagar kvar till bf.

• Kia82
    wibblywobbly skrev 2018-03-20 12:46:35 följande:

Idag var jag och gjorde glukosbelastning - gick smidigt, trots att jag var hungrig och trött när jag kom dit. Att fasta är inte min grej..!

Fick även höra lillans hjärtljud för andra gången, och mätas. Allt verkade se fint ut, nu inväntar jag bara provresultaten.. :)

Är i V.29, känner av mycket sparkar och ibland syns dom även utåt. Mycket livlig bebbe. Idag fick vi även veta datumen för föräldrautbildning vilket känns spännande.. Har inte så många gravida i min direkta närhet, antingen har jag vänner som har småbarn - men som bor långt bort, eller vänner i närheten men utan barn.. Så ska bli kul att träffa andra gravida. Samtidigt är jag nervös, men så är jag alltid inför att träffa nya människor..

Dock känner jag en viss nervositet och.. ensamhet gällande att bli mamma för första gången. Jag önskar jag hade haft någon nära väninna att ta promenader med, någon som kanske också väntade barn.. Konstig känsla, aldrig trott jag skulle "bli sån" så att säga.. Kanske bara är hormonerna som spökar? Jag har ju min fantastiska make och familj men just att ha en nära vän som man faktiskt träffar och går igenom bebis-grejer med, åh vad jag önskar jag hade en sån.

81 dagar kvar till BF..

Jag ska göra glukosbelastningen i övermorgon, sen när det är avbockat är man ytterliggare ett steg närmre.

Oj, såg nu att jag befinner mig i fel tråd egentligen då det inte är första barnet jag väntar utan 5:e!

Jag var också ensam när jag väntade första barnet och trots att vi gick i föräldragrupp så skaffade jag mig aldrig någon att umgås med vilket jag ångrar. Min dåvarande sambo (separerad sen 10 år) var inte direkt sugen på nya bekantskaper (mycket speciell människa). Mitt råd är att ta alla chanser till att träffa och umgås med andra i samma situation som du själv, det kan leda till en livslång vänskap.
  • Kia82

Här rörs det mycket och den lille har fått en dygnsrytm som börjar med ett riktigt sprattelpass kl 6 varje morgon. Sömnen blir för mig allt sämre, vaknar på nätterna och har svårt att somna om igen och halsbrännan blir värre och värre för varje natt så är numera storkonsument av Novalucol.

• Kia82
    Bubbel85 skrev 2018-03-24 09:43:01 följande:

Ang halsbränna vill jag tipsa om omeprazol. Hamstrade Novalucol förra graviditeten och startade upp denna gång också, men min bm rekommenderade omeprazol som är hälsosammare än att äta en karta Novalucol per dag sa hon. Tar en tablett varje kväll och har inte känt av halsbrännan på flera månader (förutom en dag när jag hade glömt tabletten natten innan).

Tack för tipset, snart dags att handla nya så då får det bli en Omeprazol istället.

Jag har länge haft problem med mycket luft i magen och jag har nog tagit igen alla rapar jag någonsin rapat i mitt 35-åriga liv med råge de sista månaderna. Den sista veckan har det blivit ännu värre och nu är det rap-hicka som gäller hela tiden och jag hållet faktiskt på att bli lite lätt tokig.
Svar på tråden Bf juni 2018