• Kia82

Bf juni 2018

Utvandraren2 skrev 2018-05-03 00:18:08 följande:

Förstår mer och mer vad min manma menade när hon sa att jag kommer vara skitless på att vara gravid i v40. Att hon tyckte det var så underbart skönt att få pressa ut mig så hon slapp ha mig i magen mer. Hon kommer inte ihåg så mkt av hur det var att vara gravid säger hon, men hon kommer ihåg hur less hon var på stora tunga magen. :D

Det är precis så det är, vid en viss tidpunkt så får man helt enkelt nog och bara längtar tills värkarna drar igång.
  • Kia82
    evve88 skrev 2018-05-04 11:22:26 följande:

Var hos bm idag igen. Alla värden var super. Alltid lika skönt :) vad har ni för SF mått nu? Mitt började gå nedåt men var normalt sa hon :) lillan ligger i tvärläge och verkar inte ha några planer på att vända sig nedåt. Börjar bli läskigt trångt däruppe där hon ligger så hoppas verkligen hon vänder sig snart! Hur ligger era små?

Jag har nästa bm-tid på tisdag, är i vecka 35+0 då, det börjar att närma sig och det ska bli så skönt att bli av med kulan. Förra besöket då jag var i vecka 33+2 så låg jag på 33 cm och alla värden var också normala. Då låg han med huvudet neråt och borde göra fortfarande då det är ett ständigt tryck på min blåsa och det blir många toalettbesök. Med mina andra barn har Sf-måttet slutat på 36-37 cm så har lite kvar att växa.
  • Kia82
    Moorii skrev 2018-05-04 16:18:53 följande:

Bm gick lite motvilligt med på att kolla hur bebis låg, förstår inte riktigt varför för det tog tio sekunder.. Hon ligger iallafall med huvudet neråt, men högt. Hon hickade när vi lyssnade på hjärtljuden, så det dunkade till då och då ^^ 30 var sf-måttet i v 33 (32+4), så det har minskat med en cm, men inget bm reagerade på iallafall. Har börjat känna av foglossning ganska mycket nu, så får se om jag orkar jobba i fem veckor till..

Det beror säkert på att det än finns gott om tid för bebisen att snurra runt om den skulle vilja det så det finns säkert dom som anser att det är onödigt att kolla position.

Idag kände jag hur min lille liksom gled ner mer i bäckenet, kändes helskumt men tydligen så gav städningen något mer än ett rent hem. Min foglossning är skum, den kommer och går hela tiden, den ena dagen är inte den andra lik.
  • Kia82
    Moorii skrev 2018-05-04 20:41:40 följande:

Jo, det sa hon också, och jag vet ju att hon kan snurra ännu, men det var mer för att det är kul att veta.

Ojdå, vad läskigt att känna det! :)

Jaså, ja det låter lite märkligt. Jag har knappt känt av något alls, förrän för fyra dagar sen. Var nästan så jag trodde jag skulle slippa denna gång. Nu kan jag inte ta några större steg och definitivt inte springa efter bussen längre (provade igår).

På tal om något helt annat. Jag åker buss dagligen till och från jobbet, och numera vill jag helst sitta ner eftersom bussarna kör som dårar och balansen inte är vad den borde vara. Tyvärr har jag insett att folkvett inte existerar längre. Både igår och idag har jag fått stå i bussen, nära på ramlat två gånger när bussen tvärnitat, men har någon erbjudit mig sin plats? Inte ens när någon gått av bussen och en plats blivit ledig har jag fått den. Är det orimligt att förvänta sig att folk ska tänka på sånt idag? Hur upplever ni andra det? Bör tilläggas att jag haft öppen jacka och kläder som framhäver magen tydligt.

Ja, jag åker ju aldrig kommunalt så just den delen har jag ingen erfarenhet av men tyvärr så är människor inte längre vad de en gång varit, de är norchalanta och tänker bara på sig själva, det är för sorgligt.
  • Kia82
    evve88 skrev 2018-05-04 21:35:26 följande:

Ja eller Hue längtar man! Men då är du långt gången, bara upploppet kvar! :)) jag är i v 32+1 idag så lite efter :) men visst längtar man som en galning nu!! Skönt Att han ligger med huvudet ner :))

Jovisst, bara upploppet kvar men det känns drygt, sista månaden brukar kännas evighetslång. I eftermiddags började jag att få ordentliga sammandragningar som har fortsatt i flera timmar nu och dom känns ordentligt, inget trevligt alls. Hoppas att det går att sova inatt.
  • Kia82
    evve88 skrev 2018-05-05 22:07:55 följande:

Jasså? Har du haft mycket hela graviditeten? Hoppas det lugnar sig så att du får sova <3

Jag har haft en del sammandragningar men det är ju väldigt vanligt när man är omföderska så det är inget som jag reagerat på. Nu däremot så har dom gjort riktigt ont i flera timmar. Jag ska lägga mig nu så får jag hoppas att det lugnar sig.
  • Kia82
    evve88 skrev 2018-05-05 23:12:23 följande:

Ja jag hade knappt några alls med sonen men nu blir ofta magen Stenhård och de känns som att den jobbar mycket mer.. provat att ta alvedon antar jag? Håller tummarna! Du får väl ringa in till förlossningen om de blir värre. Kram

Jag var uppe flera gånger inatt med en bökande bebis och stenhård mage, vaknade med ett stenhårt bowlingklot idag som det tog lång tid innan det gav med sig. Dessförinnan så hade jag precis drömt att jag fött på sjukhuset. Det märks att kroppen förbereder sig både mentalt och fysiskt nu, önskar bara att det inte riktigt var så många veckor kvar. 5 veckor kvar på tisdag.
  • Kia82
    Freya18 skrev 2018-05-06 11:48:40 följande:

Jag funderar på hur det är när vattnet sipprar ut? Vaknade imorse av att det hade runnit till och på lakanet hade det blivit en liten blöt fläck på typ 10 cm. Lukt- och färgfritt. Är det vanligare att flytningar blir vattnigare senare i graviditeten??

Det är jättevanligt med vattniga flytningar, har samma själv dagligen så det är trosskydd som gäller.

Fostervatten luktar speciellt typ lite salt eller snarare hav.
  • Kia82

Upptäckte en liten bit av slemmisen på toaletten nyss så det händer grejer här. Dock så har jag inga förhoppningar om att lillen kommer innan bf för slemmisen har kommit ut i små bitar under flera veckor med tidigare barn också och med dom har jag gått över.

• Kia82
    Lojsj92 skrev 2018-05-06 23:04:57 följande:

Spännande med att en liten bit försvunnit!! :) Hur vet man att det är slemproppen som kommer? Är det som man tänker sig verkligen slemklump istället för flytning? Som förstföderska är det många frågetecken :)

Slemproppen har ju en tendens att återbildas igen om den lossar för tidigt så bara för att man upptäcker något så betyder det ju inte att förlossningen är runt hörnet så att säga.

Jag kan ju bara tala för mig själv men så som det har varit för mig så är det som en slemmig eller lätt geleaktig klump, en seg geleaktig flytning kanske är bättre att säga, svårt att förklara. Färgerna har varierat något de fyra gångerna (fem med denna) som jag varit gravid. Färgerna har varit allt från gul-vit till vit-rosa till rost-orange. Vad gäller huvuvida man vet om det är just den som lossat eller ej så får man väl helg enkelt gå på uteslutningsmetoden, det är ju inte något som man är med om till vardags direkt.
Svar på tråden Bf juni 2018