• Kia82

Bf juni 2018

Bubbel85 skrev 2018-04-18 17:32:51 följande:

Har inte heller gjort någonting än mer än att ha beställt vagn. Jobbar heltid och är helt slut, lägger mig i soffan när jag kommer hem vid 17 och ligger där till kl.22 när jag går och lägger mig. Vet inte om det är foglossning jag fått eller nåt annat. Det känns typ som jag har uvi fast i livmodertappen, haha vet inte hur annars jag ska förklara. Nästan rädd att nåt ska ploppa ut när jag går, känns också som jag ska kissa på mig när jag går samt att det bränner och svider över blygdbenet och livmodertappen. Har tagit prov för uvi och mätt livmodertappen och allt ser bra ut så därför borde det vara någon form av foglossning tror jag. Känslan att det bränner/svider/kissnödig sitter i konstant och sen kommer det plötsliga skär emellanåt som gör förbaskat ont. Ska till läkaren imorgon. Nån som känner igen sig?

Om bebisen lagt sig med huvudet neråt så skulle jag tippa på att det är nerver som kommer i kläm och det kissnödiga hör till vid den här tiden då det blir allt mindre plats där inne, jag har samma själv.
  • Kia82

Ajajaj! Jag har nog fixat och trixat lite för mycket idag, först storhandling, sen en tur till plantskolan och sen så var jag ju tvungen att plantera alla blommor jag köpt också. Detta är så typiskt mig att vilja ha allting gjort på en och samma gång och att inte ge upp förrän allt är färdigt, blir så arg på mig själv som inte tar bättre hand om mig själv. Jag har haft så ont hela eftermiddagen och kvällen att jag knappt kunnat röra mig, ryggont, sammandragningar, smärtor i hela bäckenet, kan inte lyfta benen utan att det gör ont, går långsamt och liksom vaggar fram. Jäklar vad klen man har blivit! Är jätterädd för att jag kommer att stelna till ytterliggare inatt och inte kunna röra mig alls knappt imorgon!

Dessutom har lillkillen bytat position, huvudet neråt var tydligen inte ett bra sätt att ligga på så nu far har rundor och sparkar riktigt hårda sparkar överallt, revbenen och kissblåsan är favoriterna. Så, nu har jag gnällt av mig lite. Godnatt.

• Kia82
    MaTik skrev 2018-04-20 09:31:28 följande:

Nu är våren här i Stockholm iaf! Klädde mig i en jäkligt tight kjol igår för att visa upp magen, fick en hel drös med komplimanger! Ibland är det kul att vara gravid! :)

Ni som har barn sen tidigare och ammat: behöver man amningsinlägg, amningskudde och sån där salva (purelan?). Eller kan man avvakta med det och köpa ifall behov uppstår?

Amningsinlägg måste man ha för när mjölken väl rinner till så blir det läckage vare sig man vill eller ej, jag har alltid köpt engångs men det finns ju även sådana som man kan tvätta. Amningskudde är en smaksak men den som jag köpte var inte av någon bra kvalitet och sjönk bara ihop och gav inget bra stöd efter ett tag så om man bestämmer sig för att köpa en sådan så se till att den håller formen.

Salvor och annat anser jag att man kan ta lite efterhand, du kommer ju att ränna hos BVC stup i ett den första tiden och dom kommer att ge dig råd allt eftersom.
  • Kia82
    Moorii skrev 2018-04-20 12:41:19 följande:

Köp innan skulle jag säga! När man är frustrerad över amningen (det blir man) och har ont så vill man inte köpa purelan och amningskudde just då, då är det skönt att redan ha detta. Jag kan rekommendera Ergobabys amningskudde som är stum, de andra tycker jag är för mjuka och ger inget vidare stöd. Men det är min åsikt! Köpte min begagnad efter ca 3 dagar i ren desperation och det var det bästa köpet, allt inräknat. Amningsinlägg behövde jag aldrig för läckage, men bröstvårtorna blev så ömma så använde ändå för att de inte skulle skava. Kan alltså vara bra att ha ändå :)

Ergobabys säger du, jag har faktiskt inte ens tänkt på amningskudde denna gången då jag har dålig erfarenhet av den sen innan men man kanske skulle testa sig på en sådan då.
  • Kia82
    Freya18 skrev 2018-04-20 11:16:57 följande:

Aj aj.. :( Du får se till att dra ner lite på tempot så kroppen hänger med i svängarna. Vissa dagar när jag har fått extra energi så pysslar jag med allt på en och samma gång. På kvällen har det känts som att ryggen ska gå av.. Nu har jag lärt mig att ta det lite lugnare och be maken om hjälp med att bära tunga kassar och så.

Har stelheten släppt nu på förmiddagen?

Jag hade så fruktansvärt ont och kunde knappt vända mig i sängen igårkväll men när jag vaknade idag så var 90% av det onda borta tack och lov. Jag vet ju att jag borde ta det lugnt men det är så svårt när jag vill få saker och ting gjorda och många gånger kan jag inte vänta tills maken kommer hem.
  • Kia82
    Fröken Sol skrev 2018-04-21 08:14:06 följande:

För alla som har ont i kroppen och krånglar på nätterna kan jag verkligen rekommendera en gravidkudde. Jag fick nyligen låna en ?Maggan? av en kollega. Tänkte först när jag fick frågan om att låna den, att det finns så himla mycket onödiga prylar på graviditetsmarknaden. Men efter att ha prövat den kan jag säga att jag sover så himla mycket bättre och vaknar inte lika ofta av smärta i höften. Kudden ger stöd åt magen, ländryggen och går att lägga mellan knäna.

Har också köpt en TENS-apparat (brukar finnas att hyra från MVC eller smärtklinik) som jag kör varje dag på olika ställen på ryggen. Känns gött-ont i stunden och ger lite avslappning efteråt. Funkar väldigt bra som smärtlindring i latensfasen också. Använde bara TENS och lustgas när jag födde mitt andra barn.

Jag tycker att en gravidkudde är för stor och otymplig att ha i sängen men det är ju en smaksak, en vanlig kudde funkar lika bra för mig. Konstigt nog så har jag inte alls haft problem med höftont från sängen än så länge denna graviditeten, minns att jag hade sjukt ont med mina två första fast det var kanske sängen som var dålig då.

TENS har jag aldrig testat, har bara använt lustgas under mina förlossningar.
  • Kia82
    Krocki1 skrev 2018-04-23 18:28:55 följande:

Förra veckan hade jag som mensvärk i nedre delen av magen i sju timmar.

Ngn mer som haft så?

Japp, det är förvärkar, har också haft det ihållande flera timmar i stöten. Det är inte något trevligt alls men se det som något positivt dvs att kroppen håller på att förbereda sig för förlossning. Jag vaknade inatt och hade så sjukt ont, magen stod rakt ut och var stenhård samtidigt som det gjorde så fruktansvärt ont att jag fick sätta igång med djupandningen. Det känns att den stora Grand finale börjar att närma sig.
  • Kia82
    Moorii skrev 2018-04-24 19:32:06 följande:

Jag köpte två förra gången som jag hade under graviditeten, men brösten blev ett par storlekar större då mjölken rann till, så de passade inte då.. Jag har dock hittat två riktigt sköna och fina bh:ar denna gång, båda på lindex. Sitter jättebra och är övertygad om att de kommer passa även efter förlossningen. De kostar ju lite, men helt klart värt pengarna!

Har också köpt från Lindex denna gången, har tidigare hittat bra på Twilfit. H&M köpte jag ifrån för några år sedan men upplevde att dom blev sladdriga ganska snabbt så därifrån kommer jag inte att köpa fler gånger.

Jag köper en storlek större, tänk på att det ska få plats ett amningsinlägg i också.
  • Kia82
    Lindalängtar skrev 2018-04-25 08:32:02 följande:

Nu har jag inte skrivit här sen de allra första veckorna av graviditeten o är nu i v. 34 tiden går fort ändå! Var hos BM igår och magen hade skjutit i höjden så hon skickade remiss för TUL. Är inte den nervösa typen men att behöva komma till en ny praktikplats nästa vecka höggravid med besök hos BM inplanerade o antagligen ett TUL i nära anslutning känns riktigt jobbigt! De skulle dessutom skicka tiden med brev annars kanske man kunde fått TUL i denna veckan. Samtidigt känner man sig så dum som oroar sig över så ytliga saker när det är mig och mitt barns välmående det handlar om. Det konstiga är att det inte oroar mig att något ska va fel på barnet eller mig men är riktigt glad att de väljer att kolla upp direkt såklart.

Jag är också i vecka 34, ska till Bm imorgon. Undrar också hur stort ditt Sf-mått är?
  • Kia82
    evve88 skrev 2018-04-25 17:27:31 följande:

Nån mer vars mage krånglar? Har magknip titt som tätt och molande värk och är för de mesta motsatsen till förstoppad...

Här är en till krångelmage. De senaste dagarna har det samma hänt mig men har för mig att magen har blivit så framåt slutet med de andra barnen också.

Jag tycker även att man bara på några dagar känner en stor skillnad på storleken på bebisen och hur den rör sig och den lille busen som vid förra bm-besöket lagt sig så fint med huvudet neråt tog sig upp och började att snurra som en propeller efter några dagar. Tycker att det är svårt att känna hur han ligger nu då jag har extremt mycket förvärkar/sammandragningar så magen är nästan konstant mer eller mindre hård.
Svar på tråden Bf juni 2018