• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • Hey.orange

Jaha, v14 och jag mår illa och har svårt att äta! Neeeeej :(

Hur tänker ni kring kostråden? Eftersom jag mådde lite dåligt igår blev jag orolig om det är något jag ätit! Men ska nog inte oroa mig för det. Har ätit lite lax häromdagen men den var ?upphettad? typ (sushi där laxen var röktgrillad) och så vet jag att jag ätit en oxfilebit som var röd i mitten. Men nötkött är väldigt ovanligt att innehålla toxomoplasma. Gah! Hjälp mig få bort tankarna :)

• Milli07
    Hoppfullhet skrev 2018-01-18 07:58:20 följande:

Det finns olika maskiner som är olika bra. Troligen priset som styr, i den bästa av världar skulle alla haft det bästa av de bästa men man får väl sätta det i relation till behovet. Sedan är det isf en läkare som utför ultraljudet som troligen har en högre erfarenhet/kompetens i regel än barnmorskor som annars utför RUL. Undersökningen går till på samma sätt.

Ok då får ni se exakt vad dom gör, men oavsett, tror ändå att hade det varit ngt stort borde man sett det på det RUL ni gjort. Bara att är man minsta osäker på ngt resultat är det så mkt lättare för alla parter att bara göra om undersökningen än att ta ett ev bekymmer senare.

Jo, oron finns där, men inte alls lika påtaglig som med nr 1. Jag förlitar mig mer på att om jag bara känner henne var dag så får jag slappna av. O i förra veckan köpte jag tom de första kläderna, o de e stort :)... sen ligger de iofs undanstoppat me taggar/kvitto kvar, Rom byggdes inte på en dag ;) hoppas du själv känner dig trygg i graviditeten trots dina tidigare erfarenheter <3

Jag förstår dig helt och hållet. Är precis likadan! Köpte första kläderna igår för jag snubblade över dem på rea, men vågar knappt ta upp och titta på dem. De får ligga i påsen till vi känner oss redo att kika på dem :) Sedan jag började känna honom då och då känner jag mig lite lugnare iaf.

Önskar dig ett fortsatt stort lycka till <3
  • Nube
    Hey.orange skrev 2018-01-18 13:17:59 följande:

Men det är rätt många ändå som har det på känns liksom! Jag berättade det för en kompis förra veckan son är beräknad 1 vecka efter mig (hon berättade tidigt) och hon sa at hob hade det på känn! Men hur?!?! Mitt första barn var det också en del som sa Jag visste det! Så man utstrålar väl något! :)

Jag har fått liknande reaktioner när jag berättat, väldigt lustigt!
  • pigan86

Vi har också funderat massor på namn. Vi är inte direkt överrens om någonting i namnväg. Andranamnen däremot är så gott som spikade (släktnamn bland annat) men inget av dem känns som ett förnamn. Tror inte vi kommer att kunna bestämma oss förrän vi ser lillis. Förhoppningsvis så "ser" man exakt vem det är och namnet blir en självklarhet. Det är min tanke/önskan iaf :)

• kattnos
    Hey.orange skrev 2018-01-18 13:29:54 följande:

Hur tänker ni kring kostråden? Eftersom jag mådde lite dåligt igår blev jag orolig om det är något jag ätit! Men ska nog inte oroa mig för det. Har ätit lite lax häromdagen men den var ?upphettad? typ (sushi där laxen var röktgrillad) och så vet jag att jag ätit en oxfilebit som var röd i mitten. Men nötkött är väldigt ovanligt att innehålla toxomoplasma. Gah! Hjälp mig få bort tankarna :)

Jag undviker givetvis ex brie och mögelost som inte tillagats. När det gäller kött så är det ju som sagt ovanligt med toxomoplasma i nötkött, på nyår åt jag mid-rare oxfilé. Min svärmor som fött fyra barn och är sjuksköterska sa också att nöt inte är något konstigt. Och vem äter inte färdigstekt fläskkött liksom? Så jag känner mig ganska lugn gällande det. Större risk för mig att få i mig toxomoplasma då jag rensar kattlådan så det gör jag numera med handskar och tvättar händerna noga efteråt. Då är det nog lugnt.

I övrigt tycker jag att råden generellt verkar rätt föråldrade. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att äta lättmargarin istället för smör för att få ned fetthalten.
  • Milla8101

Hej Alla

Grattis till alla plus! Jag har följt er ett bra tag nu, men har inte vågat hoppa in riktigt. Dock är det väl lite tidigt fortfarande.

Vi plussade iaf på nyår, är nu i v 8. Var även på vul i tisdags och fick se 2 tickande hjärta. Så dubbel lycka än så länge. :) kan även tillägga att jag knappt kan dölja det längre. Magen har växt jäkligt fort.

• ijo
    Milla8101 skrev 2018-01-19 19:14:03 följande:

Hej Alla

Grattis till alla plus! Jag har följt er ett bra tag nu, men har inte vågat hoppa in riktigt. Dock är det väl lite tidigt fortfarande.

Vi plussade iaf på nyår, är nu i v 8. Var även på vul i tisdags och fick se 2 tickande hjärta. Så dubbel lycka än så länge. :) kan även tillägga att jag knappt kan dölja det längre. Magen har växt jäkligt fort.

Stort grattis :) Är ju så underbart att få se det lilla hjärtat ticka! Och då fick du ju dessutom se två ;)
  • andromedae
    Milla8101 skrev 2018-01-19 19:14:03 följande:

Hej Alla

Grattis :)
    Satte ni in en eller två?
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • Znickers
    Hey.orange skrev 2018-01-18 13:29:54 följande:

Jag håller med tidigare - kostråden är aningen förlegade. Man får äta med sunt förnuft. Det jag huvudsakliven undviker är charkuteri i form parmaskinka, prosciutto (lufttorkade) och icke pastöriserade/olagrade ostar inklusive mögelost. Men jag har både ätit oxfilé (medium well - alltså lite rosa i mitten) och ätit sushi. Viktigast med fisk som i sushi är att den är färsk, att du ser dem förbereda den. Alltså inte färdigförpackade som finns att köpa nuförtiden. Extra noggran med handhygien när jag lagar mat själv.

Jag tycker du ska försöka oroa dig mindre. Ät det du är sugen på men var medveten och noggrann! Undvik det som MÅSTE undvikas. Jag läste t.ex att all opastöriserad ost är inte farlig. Har den lagrats länge fast opastöriserad (som parmesan t.ex) då är det ok. Då har osten under 18-36 mån (eller vad det nu kan vara) fått så pass lågt pH-värde att det inte finns någon vätska i livsmedlet för att bakterier ska frodas. Så sunt förnuft ;) Hoppas du mår fortsatt bra!
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017