• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • Hey.orange
    Znickers skrev 2018-01-20 11:23:53 följande:

Jag håller med tidigare - kostråden är aningen förlegade. Man får äta med sunt förnuft. Det jag huvudsakliven undviker är charkuteri i form parmaskinka, prosciutto (lufttorkade) och icke pastöriserade/olagrade ostar inklusive mögelost. Men jag har både ätit oxfilé (medium well - alltså lite rosa i mitten) och ätit sushi. Viktigast med fisk som i sushi är att den är färsk, att du ser dem förbereda den. Alltså inte färdigförpackade som finns att köpa nuförtiden. Extra noggran med handhygien när jag lagar mat själv.

Jag tycker du ska försöka oroa dig mindre. Ät det du är sugen på men var medveten och noggrann! Undvik det som MÅSTE undvikas. Jag läste t.ex att all opastöriserad ost är inte farlig. Har den lagrats länge fast opastöriserad (som parmesan t.ex) då är det ok. Då har osten under 18-36 mån (eller vad det nu kan vara) fått så pass lågt pH-värde att det inte finns någon vätska i livsmedlet för att bakterier ska frodas. Så sunt förnuft ;) Hoppas du mår fortsatt bra!

Tack för att du tog dig tid att svara!

Känner mig lugn. Och har fått köpa några tabletter som gör att jag slipper ha kramp i magen, för det har jag haft i någon vecka nu och det gör så fruktansvärt ont!

Vakuumförpackat undviker jag helt också.

Tack :)
  • Hey.orange
    Milla8101 skrev 2018-01-19 19:14:03 följande:

Hej Alla

Grattis till alla plus! Jag har följt er ett bra tag nu, men har inte vågat hoppa in riktigt. Dock är det väl lite tidigt fortfarande.

Vi plussade iaf på nyår, är nu i v 8. Var även på vul i tisdags och fick se 2 tickande hjärta. Så dubbel lycka än så länge. :) kan även tillägga att jag knappt kan dölja det längre. Magen har växt jäkligt fort.

Men grattis! Vilken dubbel lycka!
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-01-19 06:22:28 följande:

Jag undviker givetvis ex brie och mögelost som inte tillagats. När det gäller kött så är det ju som sagt ovanligt med toxomoplasma i nötkött, på nyår åt jag mid-rare oxfilé. Min svärmor som fött fyra barn och är sjuksköterska sa också att nöt inte är något konstigt. Och vem äter inte färdigstekt fläskkött liksom? Så jag känner mig ganska lugn gällande det. Större risk för mig att få i mig toxomoplasma då jag rensar kattlådan så det gör jag numera med handskar och tvättar händerna noga efteråt. Då är det nog lugnt.

I övrigt tycker jag att råden generellt verkar rätt föråldrade. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att äta lättmargarin istället för smör för att få ned fetthalten.

Tack för dina svar, kändes skönt att få ventliera lite och veta att det är lite föråldrat :)
  • Milla8101
    ijo skrev 2018-01-19 21:04:44 följande:

Stort grattis :) Är ju så underbart att få se det lilla hjärtat ticka! Och då fick du ju dessutom se två ;)

Tack! Ja visst är det underbart. Dock är det en lång väntan nu. Ska tillbaka om 3 veckor och kolla så att det ser bra ut:)
  • Milla8101
    andromedae skrev 2018-01-19 23:58:51 följande:

Grattis :)

Satte ni in en eller två?

Tack, vi satte in 2 st.
  • Milla8101
    Hey.orange skrev 2018-01-20 11:41:22 följande:

Men grattis! Vilken dubbel lycka!

Ja verkligen :) Tack!
  • ijo

100 dagar till BF! Och den lilla har morgongympa i magen. Vad underbart att få vara med om detta <3

• Hey.orange
    ijo skrev 2018-01-23 08:13:48 följande:

100 dagar till BF! Och den lilla har morgongympa i magen. Vad underbart att få vara med om detta <3

Åh herregud vad mysigt! Längtar till första sparken. Har nog känt av lite bubbel/fladder redan faktiskt. Så underbart!
  • Hoppfullhet
    ijo skrev 2018-01-23 08:13:48 följande:

Åh så härligt <3 själv har jag 107 dgr kvar o dom kan inte gå snabbt nog.. blir lite nojjig över hur stor jag ska bli :) med tanke på hur mkt magen växt redan.. o nu ser man även bebis på nån meters avstånd hur hon rör sig dör inne :)
  • hanna8911

Vad härligt att läsa om era små mirakel som börjat kännas där inne! Själv var jag på ul igår och fick se en liten böna med tickande hjärta i v 7+3! Känns så skönt och nu vill jag att tiden ska gå fort till nästa ul! BF 6 sept!

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017