• Hey.orange

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Znickers skrev 2018-01-20 11:23:53 följande:

Jag håller med tidigare - kostråden är aningen förlegade. Man får äta med sunt förnuft. Det jag huvudsakliven undviker är charkuteri i form parmaskinka, prosciutto (lufttorkade) och icke pastöriserade/olagrade ostar inklusive mögelost. Men jag har både ätit oxfilé (medium well - alltså lite rosa i mitten) och ätit sushi. Viktigast med fisk som i sushi är att den är färsk, att du ser dem förbereda den. Alltså inte färdigförpackade som finns att köpa nuförtiden. Extra noggran med handhygien när jag lagar mat själv.

Jag tycker du ska försöka oroa dig mindre. Ät det du är sugen på men var medveten och noggrann! Undvik det som MÅSTE undvikas. Jag läste t.ex att all opastöriserad ost är inte farlig. Har den lagrats länge fast opastöriserad (som parmesan t.ex) då är det ok. Då har osten under 18-36 mån (eller vad det nu kan vara) fått så pass lågt pH-värde att det inte finns någon vätska i livsmedlet för att bakterier ska frodas. Så sunt förnuft ;) Hoppas du mår fortsatt bra!

Tack för att du tog dig tid att svara!

Känner mig lugn. Och har fått köpa några tabletter som gör att jag slipper ha kramp i magen, för det har jag haft i någon vecka nu och det gör så fruktansvärt ont!

Vakuumförpackat undviker jag helt också.

Tack :)
  • Hey.orange
    Milla8101 skrev 2018-01-19 19:14:03 följande:

Hej Alla

Grattis till alla plus! Jag har följt er ett bra tag nu, men har inte vågat hoppa in riktigt. Dock är det väl lite tidigt fortfarande.

Vi plussade iaf på nyår, är nu i v 8. Var även på vul i tisdags och fick se 2 tickande hjärta. Så dubbel lycka än så länge. :) kan även tillägga att jag knappt kan dölja det längre. Magen har växt jäkligt fort.

Men grattis! Vilken dubbel lycka!
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-01-19 06:22:28 följande:

Jag undviker givetvis ex brie och mögelost som inte tillagats. När det gäller kött så är det ju som sagt ovanligt med toxomoplasma i nötkött, på nyår åt jag mid-rare oxfilé. Min svärmor som fött fyra barn och är sjuksköterska sa också att nöt inte är något konstigt. Och vem äter inte färdigstekt fläskkött liksom? Så jag känner mig ganska lugn gällande det. Större risk för mig att få i mig toxomoplasma då jag rensar kattlådan så det gör jag numera med handskar och tvättar händerna noga efteråt. Då är det nog lugnt.

I övrigt tycker jag att råden generellt verkar rätt föråldrade. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att äta lättmargarin istället för smör för att få ned fetthalten.

Tack för dina svar, kändes skönt att få ventliera lite och veta att det är lite föråldrat :)
  • Hey.orange
    ijo skrev 2018-01-23 08:13:48 följande:

100 dagar till BF! Och den lilla har morgongympa i magen. Vad underbart att få vara med om detta <3

Åh herregud vad mysigt! Längtar till första sparken. Har nog känt av lite bubbel/fladder redan faktiskt. Så underbart!
  • Hey.orange
    Anki7 skrev 2018-01-27 20:19:11 följande:

Jag får tyvärr be någon ta bort mig från bf-listan =((( Det värsta tänkbara hände oss, RUL 15/1 visade att fostret inte levde längre, det dog redan i v 14. Det var ju för litet vid tidiga vul men verkade växa bra så det blev total chock.

Lycka till alla ni här inne!

Så tråkigt :(
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-02-04 19:33:03 följande:

Har du testat igen och sett om det fortfarande är positivt? Grattis i så fall! :)

Jag TROR att jag har känt bebisen röra sig för första gången! :) Inte helt tydligt men de senaste kvällarna när jag har legat på mage i soffan har det känts små diffusa puffar eller vad man ska säga, nere i magen. Jag får koncentrera mig för att känna och vara stilla men jag tror att detta bara är början :) Det gör mig himla glad!

Så mysigt! Jag kände det första redan för ett par veckor sen, men jag vet ju känslan. Nu har jag kräksjukan tyvärr.... blä
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-02-05 06:32:36 följande:

Jag går in i v 18 idag (eller i morgon beroende på hur man räknar - jag går efter vad de sa på ivf-kliniken men det gör inte min bm så hon säger v 16+6 idag) och jag har moderkakan i framvägg så det lär väl dröja tills jag känner starka rörelser men något litet när jag koncentrerar mig är jag jätteglad för så här långt! Trodde inte att jag skulle känna något alls än.

Men visst är det mysigt! Det känns mer på riktigt tycker jag. Nej jag trodde inte heller det - men nu är det sant, äntligen ??

Det är så häftigt!

Så enligt ivf är du i 17+0 idag?

Och 16+6 hos mvc?
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-02-05 15:47:07 följande:

Precis, jag vet inte varför de räknar olika.. Preglife räknar som mvc så där har jag BF 15/7 - jag har ju fått 16/7 av kliniken men jag tycker att det är smidigt att byta vecka på måndagar så jag har fortsatt med det. En dag spelar ju egentligen ingen roll - jag lär föda i juli, färdigt med det typ!

När vi var på kubtest var jag alltså enl mvc i v 12+0 men enligt bebisens storlek så var det 12+1 så jag tänker fortsätta räkna så! :)

Jag vet varför! :) det är för att ivfkliniken räknar ditt bf som 40+0. De är de enda som gör det. Appar och mvc räknar 39+6 som bf. Så skriver mvc in samma bf som ivfkliniken så diffar det på en dag. Kolla din remiss från ivf, där står säkert att ni är i x+x och har bf 16/7. Kolla x+x och jämför det med vilken dag i veckan remissen skrevs. Vår skrevs en torsdag, och då var jag i 7+4. Det ger 21/7 som bf v39+6 och 22/7 som bf v40+0
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-02-15 06:26:15 följande:

Såg på Instagram idag att en gammal klasskompis väntar barn någon månad efter mig - kände att jag för första gången på mycket länge kan glädjas åt att någon annan är gravid! Jag vill inte vara missunnsam men fan vilken resa det har varit för att komma hit - äntligen RUL på måndag så hoppas att allt fortfarande ser bra ut med vårt lilla hjärta.

Lycka till på måndag! Vi har RUL 23/2. Tänk snart är vi halvvägs!
  • Hey.orange
    Elise39 skrev 2018-02-21 15:23:00 följande:

Kikar in ibland för att se hur det går. Magens storlek skiljer otroligt mycket mellan olika kroppar. Jag var inte alls stor med mina 2 pojkar.

Var själv på VUL idag och tyvärr så kunde de inte något hjärtljud. MA nr2. :(

Tråkigt :(
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-02-19 17:44:29 följande:

Då var RUL avklarat! Vi fick se en lugn liten krabat med båda händerna ovanför/vid ansiktet nästan hela tiden! Liten var samarbetsvillig hela tiden utom på slutet när bm skulle mäta ryggen, då tryckte hon lite på nedre delen av min mage och genast försvann bebis från skärmen! Haha så en liten buse är det nog där inne! Vi valde att inte få veta könet men vi tyckte nog båda att det såg ut som en liten pung i de nedre regionerna.. men vi får se om vi har rätt! Jag har nog tänkt tjej från början men när jag känt små rörelser har jag fått för mig att det är en liten pojk :) Ska bli spännande att få veta sen.

Känner mig lugnare nu - har varit rädd att bebis inte skulle ha hjärtslag vid kontrollen men det slog så fint och alla kamrarna var på sin plats. Så det verkar fortfarande som att vi ska ha bebis i juli - helt fantastiskt. <3

Vad härligt!

Vi skulle på rul nu på fredag, men bm är sjuk så det blir på tisdag. Attans! Är ju så nyfiken!

Men känner bebisen varje dag nu. Hen bultar på :)
  • Hey.orange
    kattnos skrev 2018-02-21 18:54:35 följande:

Men typiskt! Förstår att du är nyfiken, vi var båda även ganska nervösa har vi insett efteråt. Vad härligt! Jag känner också mer och mer fastän jag har moderkakan i framvägg. Inte som sparkar än men massa buffar :) fast lugnare vissa dagar och lättast att känna när jag ligger på mage :)

Skulle ni kolla kön?

Ja vi tänkte kolla kön :)
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017