Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
Jag håller med tidigare - kostråden är aningen förlegade. Man får äta med sunt förnuft. Det jag huvudsakliven undviker är charkuteri i form parmaskinka, prosciutto (lufttorkade) och icke pastöriserade/olagrade ostar inklusive mögelost. Men jag har både ätit oxfilé (medium well - alltså lite rosa i mitten) och ätit sushi. Viktigast med fisk som i sushi är att den är färsk, att du ser dem förbereda den. Alltså inte färdigförpackade som finns att köpa nuförtiden. Extra noggran med handhygien när jag lagar mat själv.
Jag tycker du ska försöka oroa dig mindre. Ät det du är sugen på men var medveten och noggrann! Undvik det som MÅSTE undvikas. Jag läste t.ex att all opastöriserad ost är inte farlig. Har den lagrats länge fast opastöriserad (som parmesan t.ex) då är det ok. Då har osten under 18-36 mån (eller vad det nu kan vara) fått så pass lågt pH-värde att det inte finns någon vätska i livsmedlet för att bakterier ska frodas. Så sunt förnuft ;) Hoppas du mår fortsatt bra!
Känner mig lugn. Och har fått köpa några tabletter som gör att jag slipper ha kramp i magen, för det har jag haft i någon vecka nu och det gör så fruktansvärt ont!
Vakuumförpackat undviker jag helt också.
Tack :)