Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Horisonten skrev 2018-01-17 13:21:08 följande:

Okej jag då förstår jag. Väldigt märkligt hur de kan lägga allt sådant på dig. Och att de inte kunde skicka elektroniskt intyg till Fk känns väldigt märkligt de brukar de ju göra. Okej man måste anmäla om sjukpenningen själv men underlättade ju om man kan få hjälp och skicka in intyget ändå, alla små saker som man kan få hjälp med underlättar ju och gör ju så mycket. Åh jag tycker så synd om dig,hoppas verkligen att du snart få må bättre igen. Vi finns här inne som stöd för dig. Bara och skriva av dig om du behöver. :) Kram

Tack så jättemycket <3

I dag ringde jag äntligen till kuratorn. Självklart svarade hon inte så jag lämnade ett meddelande på hennes telefonsvarare. Efter tre timmar ringde jag igen och fick då veta att hon inte är anträffbar förrän i morgon bitti. Så jävla surt, jag hade hoppats på att kunna boka en tid direkt.

Ja, det där med elektroniska dokument tycks inte ha nått vår företagshälsovård (herregud, hon kunde inte ens med att kopiera upp så många exemplar jag skulle ha!). Det är tur att jag har en sambo som mer än gärna tar tag i saker för att hjälpa mig :)
  • Iowhannah
    Zan80 skrev 2018-01-17 23:03:35 följande:

Hej. Mår ni bättre nu, de flesta har väl kommit över vecka 12? Jag mår tack och lov bättre och mår inte lika illa längre. Förra veckan vände det till det bättre. Efter att ha gjort ett ultraljud där jag hade HÖG risk att jag skulle ha ett barn med Down syndrom så här jag varit supernervös. Fick idag resultatet ifrån blodprovet där man kan se exakt. Allt var normalt! Så kunde jag ju inte låta bli att klicka på knappen om vilket kön som ligger i magen. Här ju redan 2 pojkar och nu blev det en... pappan måste få veta. Skriver mer igen.

Gaah! Vilken cliffhanger! Och vad skönt att blodprovet visade på låg sannolikhet trots att UL visade annat (men det kanske hade med hur fostret låg och sådär?) :)
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-01-17 13:35:34 följande:

Åh vad bra gjort av dig!! Heja dig!! :) Jag de var ju typiskt så klart, men ring imorgon igen om det är så. Ge dig inte utan ligg på så de förstår hur akut det är. Jag förstår att de är jobbigt just nu och behöva jaga och så när du mår så dåligt. Men försök för din egen skull. Förstår att de tar mycket energi. Men du behöver verkligen få tag i henne och få tid nu nu nu känns de som. 

Men herregud det är liksom 2018 nu men ja ja. Åh tur att du har honom som kan hjälpa dig och ge stöd,sådant gör så mycket!!

Jag (eller ja, min sambo) ringde igen i morse, den tid kuratorn skulle varit anträffbar, och inget svar. Nu är hon inte anträffbar förrän klockan 13. Det känns som att jag blir avvisad hela tiden, jag vet inte hur mycket jag ska orka. Min BM sa att jag kunde prata med henne, men hon har inget direktnummer och att få tid i mvc:s telefonkö är helt jävla omöjligt om man inte ringer direkt de öppnar.

Till råga på allt så har jag sovit för lite och det har varit bråk och skrik hela morgonen känns det som. Jag har inte ens tagit mig upp ur sängen än, trots att jag borde äta.

De andra har iaf åkt nu så jag kan sova i lugn och ro. Nåt ska man väl ha för att man är sjukskriven.
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-01-18 10:31:05 följande:

Åh stackare. :( Jag förståe verkligen att du inte orkar så mycket mer.

Ne svårt de där med att de inte har direkt numer likadant här. Förr kunde man ringa mvc och prata in meddelande och be just sin bm ringa men ändrat nu. Men kag gjorde faktiskt sä att jag använde 1177 e-tjänst där man kunde be dem kontakta än via telefon. Tog 2 dagar så ringde hon. Kanske kunde vara ett alternativ om du inte får tag i varken bm eller kuratorn. Tänker som alternativ.

Tror vila kan hjälp dig lite. Låter som du behöver lite lugn och ro och egen tid just nu. Ta hand om dig så gott det går!! :)

Jag ska försöka igen vid 13 och sen får vi se hur jag tar det vidare. Jag börjar känna för att ge upp och helt enkelt vänta tills jag har tid hos BM den 26e. Läkaren kommer säkerligen förlänga sjukskrivningen ändå (henne känner jag dock inget förtroende för så jag vill inte söka hjälp där. Hon tycktes inte riktigt kunna ta deprimerade personer).

Jag skulle så gärna vara med i Magdalenastudien men den riktar sig bara till folk i Stockholms läns landsting än så länge :/ Synd, för den verkar jättebra.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-01-18 09:23:10 följande:

Gick in i v 15 idag och tänkte dokumentera magen, inser att jag är ju gigantisk!! Hur ser ni andra ut som väntar tredje? Vill va glad över magen men nu skäms jag mest...

Jag väntar förvisso bara andra barnet men jag håller med, magen är enorm! Jag beställde ny vinterjacka (bland annat) i går för det är ett jävla gissel att klämma sig i den vanliga nu, jag får liksom dra in magen och dra ihop jackan för att kunna stänga dragkedjan.
  • Iowhannah

KUB = kombinerat ultraljud och biokemi. En del landsting erbjuder det gratis till alla. Sedan kan man gå vidare med NIPT (vilket också är gratis i mitt landsting), som är ett mer utökar blodprov än det som ingår i KUB.

• Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-01-18 10:31:05 följande:

Åh stackare. :( Jag förståe verkligen att du inte orkar så mycket mer.

Ne svårt de där med att de inte har direkt numer likadant här. Förr kunde man ringa mvc och prata in meddelande och be just sin bm ringa men ändrat nu. Men kag gjorde faktiskt sä att jag använde 1177 e-tjänst där man kunde be dem kontakta än via telefon. Tog 2 dagar så ringde hon. Kanske kunde vara ett alternativ om du inte får tag i varken bm eller kuratorn. Tänker som alternativ.

Tror vila kan hjälp dig lite. Låter som du behöver lite lugn och ro och egen tid just nu. Ta hand om dig så gott det går!! :)

Kuratorn ringde faktiskt upp till slut! Som tur var så ringde hon på denna skitdag så jag grät/snyftade mig igenom hela samtalet. Hon skulle konsultera en av deras psykologer och höra av sig igen senast i morgon. Och så intygade hon att jag kommer få hjälp, jag hoppas bara att det går fort. Hon föreslog även att jag skulle ta upp medicinering när jag träffar läkaren nästa gång.

Jag lyckades även få hem min sambo tidigare, jag klarar varken av att hämta på förskolan sen eller hänga med en tvååring i två timmar själv (jag fick ångest bara av tanken, och sen dessutom orka laga middag också) så han åberopade VAB-regeln när han ringde till jobbet. Det känns skönt.

Jag har en liten regel nu och det är att jag ska orka göra en sak om dagen (allt utöver det ser jag som en bonus). I dag har jag pratat med kuratorn över telefon, och det visade sig vara vad jag orkade. Så det ska bli skönt att sambon kan hämta på förskolan, laga middag och leka i kväll.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-01-18 12:22:30 följande:

Ja KUB har jag gjort med, nipt har jag inte hört talas om. Händer så mycket på några år, tror inte det talades om nipt 2013 när jag fick sonen, haha

Jag födde första 2015 och då var det KNAPPT att man talade om NIPT. Det fanns väl, men jag hörde ingen prata om det alls (jag vill minnas att det nämndes i första informationen jag fick från mvc, men det var väl allt).
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-01-18 16:42:29 följande:

Men äh vad bra!! Kanske var precis rätt dag,i sista sekund som hon ringde låter de som. Vad skönt att bollen är i rullning nu och att det kommer hjälpa dig. :) Känns det lite bättre nu efteråt?

Ja tycker de är en bra regel. Har också samma regel tänk. Dock misslyckas de vissa dagar och jag mest bara blir liggande/sittandes i soffan. Men huvudmålet är ju att ge barnen frukost på vardagarna,lämna och hämta på förskolan och ge mellanmål. För de mest är de bara de jag orkar och att ta hand om mig själv.

Idag har varit hemsk sen jag vaknade av foglossningen. Värsta dagen någonsin och var tvungen att åka med åå ett läkarbesök med dottern idag med,vilket gjort att jag fått gå,stå och åka bil. De gjorde inte foglossningen bättre. Skrämmer mig att jag redan har såhär ont men en dag i taget. Nästa vecka blir de sjukgymnasten.

Jo, det känns skönt att bollen äntligen är i rullning. Jag fick tid till en psykolog i början av februari och kuratorn tyckte att jag ev skulle tänka på medicinering.
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-01-18 18:34:32 följande:

Okej men de var ju jättebra :) Jag undrar när mvc psykologen hör av sig till mig. Med dottern så skulle jag få tid pga oro då jag hade 2 missfall i rad innan henne. Men fanns inga tider aå fick därför tätare besök till bm och därför jag fortfarande får träffa min bm oftare både senast jag var gravid och denna. För psykologen ringde mig först när jag fått min dotter och hon var 2 månader. Lite för sent då för min del då. Så hoppas på bättre lycka och hjälp denna gången. Men vet ju inte hur remissen är skriven ifrån min bm heller.

Hur ofta träffar du BM? Jag går också oftare, men det rör sig bara om typ tre extra gånger eller nåt sånt.
Svar på tråden Bf juli 2018