• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Sopp
    Perpen skrev 2018-07-24 22:20:27 följande:

Ja det var bra pepp (Y) :) 

Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.

Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 

Jag gillar absolut inte att va gravid så känner 0 incitament att stanna i någon gravidbubbla ;)

Precis så känner jag med! Jag vill att det ska dra igång - tills det kommer minsta tecken på att det ska dra igång :) vill bara få det överstökat så jag slipper gå runt med den här ångesten. När det väl startar är det ju ingen återvändo. Två dagar kvar till BF, men enligt sista mens skulle BF vart idag :)
  • Längtar17
    Åttionio89 skrev 2018-07-25 03:25:06 följande:

Igår kom vår efterlängtade dotter! På Bf+10. Hade haft förvärkar och väldigt mycket sammandragningar sen lördagen. Detta ändrades på måndagen och gick över i kraftig mensvärk som kom i omgångar (värkar) vilket jag inte fattade haha. Sen kl 01 gick vattnet, det va ljusgrönt så vi skulle komma in med en gång tyckte dom. (Hon hade bajsat i fostervattnet) Var dock ingen fara och det va fullt på förlossningen så vi fick vanka runt i dagrummet från 03-06:30 då vi äntligen fick ett rum! Blev undersökt av BM 7:30, var då öppen 3-4 cm men en timme senare började jag känna lrystvärkar och ut for hon 9.15! Hann inte få nån bedövning alls men det gick ju bra ändå! Lustgasen funkade inte alls för mig denna gång. Nu är vi hemma och gosar! Lycka till all ni som är kvar!

Grattis!
  • kattnos

Igår kom vår efterlängtade dotter! På Bf+10. Hade haft förvärkar och väldigt mycket sammandragningar sen lördagen. Detta ändrades på måndagen och gick över i kraftig mensvärk som kom i omgångar (värkar) vilket jag inte fattade haha. Sen kl 01 gick vattnet, det va ljusgrönt så vi skulle komma in med en gång tyckte dom. (Hon hade bajsat i fostervattnet) Var dock ingen fara och det va fullt på förlossningen så vi fick vanka runt i dagrummet från 03-06:30 då vi äntligen fick ett rum! Blev undersökt av BM 7:30, var då öppen 3-4 cm men en timme senare började jag känna lrystvärkar och ut for hon 9.15! Hann inte få nån bedövning alls men det gick ju bra ändå! Lustgasen funkade inte alls för mig denna gång. Nu är vi hemma och gosar! Lycka till all ni som är kvar!

Åh grattis! Vad härligt att det gick bra!
    BF 16/7
  • Twoblirthree

Grattis!! Härligt!!
  • Perpen

Har nån av er varit inne på kontroll för minskade fosterrörelser nån gång? Har en tid 14.30 men känner mig lite fjantig så vet inte om jag ska ta den eller inte. Är inte jätteorolig men bebisen har rört sig mycket mindre än vanligt det senaste dygnet.

• Längtar17
    Perpen skrev 2018-07-25 12:57:39 följande:

Har nån av er varit inne på kontroll för minskade fosterrörelser nån gång? Har en tid 14.30 men känner mig lite fjantig så vet inte om jag ska ta den eller inte. Är inte jätteorolig men bebisen har rört sig mycket mindre än vanligt det senaste dygnet.

Jag har varit det två gånger (olika län pga resa). På ena gjorde dom ultraljud och andra bara CTG. Jag har åkt in för att jag varit orolig. Jag resonerar så att om det skulle vara något är det bättre att ha kollat.
  • ostbågen
    Perpen skrev 2018-07-25 12:57:39 följande:

Nej har aldrig ringt in fast nu de senaste dagarna tycker jag att "rörelsemönstret" är lite annorlunda men gissar på att det är trångt. Har iaf fått respons när jag aktivt försökt att känna något, så gissar att allt är som det ska. Hoppas kollen går bra, skriv gärna hur det gick.
  • ostbågen

Måste fråga hur har ni haft det med besök på mvc såhär på slutet? Jag var där 18/7, fick ny tid 1/8 hos en annan bm då min har semester. Om jag kommer gå på det besöket så är jag i 41+1, ska man verkligen inte kolla något däremellan? Bm har inte ens nämnt hinnsvepning utan sa bara att om jag går till 42+0 ska jag ringa till fl på morgonen för att ev. få tid för igångsättning om kroppen är redo.

• kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-25 14:00:20 följande:

Måste fråga hur har ni haft det med besök på mvc såhär på slutet? Jag var där 18/7, fick ny tid 1/8 hos en annan bm då min har semester. Om jag kommer gå på det besöket så är jag i 41+1, ska man verkligen inte kolla något däremellan? Bm har inte ens nämnt hinnsvepning utan sa bara att om jag går till 42+0 ska jag ringa till fl på morgonen för att ev. få tid för igångsättning om kroppen är redo.

Jag har gått en gång i veckan, de senaste besöken har varit i v 38+0, 39+0 och 40+0, mitt nästa besök är i morgon på 41+2 så något förskjutet. Har inte heller hört något om hinnsvepning så det kanske är olika på olika ställen.. Räknar iaf med att få veta hur det blir med ev igångsättning i morgon på mitt besök.
    BF 16/7
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-07-25 15:01:32 följande:
    Jag har gått en gång i veckan, de senaste besöken har varit i v 38+0, 39+0 och 40+0, mitt nästa besök är i morgon på 41+2 så något förskjutet. Har inte heller hört något om hinnsvepning så det kanske är olika på olika ställen.. Räknar iaf med att få veta hur det blir med ev igångsättning i morgon på mitt besök.
    Tycker det borde vara samma "regler" i hela landet, nu känns det så konstigt att vissa landsting har sån himla koll och det görs ultraljud, kollar flödet i navelsträngen, kollar tappen och om man ev, har öppnat sig samt gör hinnsvepningar hit och dit. 
    Såklart har man "oturen" att tillhöra landstinget där det inte hörs ett knyst om ovanstående. Känner bara att det känns lite olustigt att ha ett besök 39+1 och får nästa 41+1, speciellt med första barnet när man redan nojar över så mycket. Försökte ringa imorse för att se om det gick att få ett besök lite tidigare, men då hade dom inte ens telefontid öht idag pga. semster.. känns ju sådär. Obestämd