Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Tack för alla era tips!

Eftermiddagen gick relativt smärtfritt. Min mamma och hennes sambo var här några timmar så jag fick avlastning och sonen fick några som orkade leka med honom. Jag tror att de lekte slut på honom för när de hade gått så åt vi middag och sen var han färdig. Nattningen gick på några få minuter :)

Känns skönt att ha ytterligare en dag avklarad. I morgon har vi dock inga planer, vi får se om min kropp pallar att åka in till stan och hänga i stora lekparken. De senaste dagarna har jag verkligen känt av fogarna, och fysisk smärta gör det psykiska ännu värre :/

• Iowhannah
    kattnos skrev 2018-05-10 19:51:37 följande:

Vi har beställt vagn, ska få en spjälsäng av en kompis och har köpt ett babynest samt lite kläder. Men det är typ allt och jag börjar nästan känna mig stressad fast det är två månader kvar. Så olika det kan vara :)

Vi ska bara köpa ett babyskydd (och kanske en sån självgungande babysitter men det blir att se ifall den ens behövs) och jag känner mig stressad över det liksom. Med sonen gjorde vi allt så tidigt, jag hade bb-väskan klar i vecka 34 (och fick packa om den X antal gånger) och vagnen köpte vi nog redan i vecka 32. Begagnad, så vi hämtade den samma dag.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 23:52:21 följande:

Jag köpte begagnad vagn helgen efter RUL i v19! Haha!

Har just gått igenom fyra påsar och en kartong med kläder jag fick av en kollega. Tror inte jag behöver köpa kläder på två år nu, helt galet mycket fina kläder, syns ju knappt att de varit använda. Overaller och regndressar och en karnevalshumle klänning! :D

Fast bb-väskan har jag inte packat. Och inte skrivit födselsbrev. Får göra det i helgen.

Ja, förlossningsbrev har jag börjat fila lite på i huvudet. Jag skrev en liten förlossningsplan tillsammans med Aurora-bm men jag vill nog ha med mig ett mer utförligt brev tror jag. Enligt min bm ska vi göra nåt liknande vid nästa besök, i vecka 35, så tills dess vill jag iaf ha en liten skiss klar.

Nån dag ska jag även gå igenom sonens gamla kläder och sortera om dem lite. Många av dem är också som nya, medan andra har diverse fastgjutna fläckar av kräks/bajs... men jag tänker lite som så att huvudsaken är att de är tvättade, förmodligen kommer de råka ut för fler kroppsvätskor från nästa bebis.
  • Iowhannah
    Fins Mamma skrev 2018-05-12 20:56:48 följande:

Jag behöver köpa några flaskor till och ska köpa hem lite mer våtservetter och massor av ersättning ;)

Inväntar mitt babyskydd också men det är färdigt.

Ska bara tvätta upp lite mer kläder så är jag klar.

Vill ha allt färdigt tidigt

Flaskor ska vi också köpa ett gäng nya. Tack för påminnelsen! :)
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-05-13 16:17:12 följande:

Ja, en flicka säger dom, men jag gillar naturfärger och hatar rosa så blir mest kläder med naturmotiv och djur på, haha. Tycker kläder på pojkavdelningen är finare! Har dock lyckats hitta några smutsrosa plagg med växter på, så dom fick komma hem

Och jag tycker tvärtom nästan! Jag handlar sällan nya klädet till sonen, men när jag gör det så hittar jag finare grejer på flickavdelningen än på pojkavdelningen. Men så avskyr jag mörka färger också, kan ju bero på det.
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-05-13 17:57:49 följande:

Jag undrar också! Hände mig idag, så blev nervös att vattnet skulle gå, men hände inget mer. Bara det där ljudet, klickande ljud mer för mig dock.

Det låter som att det skulle vara hicka. Med sonen så kunde jag höra det (moderkakan i bakvägg), men denna gång känns det bara.

Gick in i vecka 33 i dag. 55 dagar till bf. Jag kan inte fatta det! Vart tog tiden vägen?! Det känns som en månad sedan som jag började skriva i den här tråden! Jag är sjukt taggad inför förlossningen, ser fram emot att vagga runt här hemma och andas genom värkarna. Det enda som skaver är att jag är liiite rädd för att ta efter min mamma, när jag skulle födas (jag är andra barnet) så vaknade hon mitt i natten och insåg på en gång att det var dags. Det var bara att packa in sig i bilen och åka, sedan tog det sju minuter från att de kom in på sjukhuset till att jag föddes. Hon blev inskriven och fick ett förlossningsrum efter att jag hade fötts. Hade det inte varit mitt i natten, och ingen trafik, så hade hon varit tvungen att föda i bilen :/

Nu är sambon hemma igen! Vi överlevde helgen med bravur tycker jag. Både fredag och lördag åkte vi in till stan och hängde i stora lekparken, och sen badade vi efter middagen och nattningen gick supersnabbt båda kvällarna :) Nu badar gossen med den djupt saknade pappan och i morgon ska han äntligen få gå till förskolan igen (som han har pratat om nästan dagligen).
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-05-13 18:33:09 följande:

När mitt vatten gick så klickade/knäppte det till jättehögt och jag kände det tydligt också. Om vattnet gått hade ni garanterat märkt det. :) Jag hade en del andra lägre klickande ljud innan dess. Enligt bm var det mest troligt bebisens leder som knäppte/klickade. Det ska tydligen vara rätt vanligt. :)

Just ja, de klickande lederna hade jag glömt bort (trots att jag hörde det senast i förmiddags)! Hicka är ju betydligt mer regelbundet och över en längre tid.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-05-13 19:01:02 följande:

Hur hörs/känns hicka? Hur vet man att det är hicka?

Minns inte riktigt hur det lät, men det känns som en liten regelbunden buff typ. Svårt att förklara på annat sätt än att det känns som hicka, fast inne i magen.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-05-13 23:47:09 följande:

Hela dagen idag har det känts som ett tryck långt ner och lite utåt. Nånstans läste jag att en viss vecka skulle magen plötsligt ändra form. Är det det som hänt nu?Att den närmar sig utgången eller är det bara en ny favoritposition?

Jag känner också så emellanåt. Som att bebisen vill ut redan nu. För mig är det ett tryck nedåt och ibland som ilningar i livmodertappen, riktigt obehagligt. Jag läste också att bebisen lägger sig längre ner nu och att magen kan börja sjunka (vilket jag inte kan påstå att jag upplever, men det gjorde jag aldrig med sonen heller), så det kan mycket väl vara det som sker.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-05-14 18:52:17 följande:

Åh vilken fin färg! Jag har gett upp drömmen om att få fixa barnrummet nu, mannen vägrar flytta ut datorn från rummet bebisen skulle ha så jag gav upp och släpade ut spjälsängen därifrån igen, så numera står den i vår bar.. så tråkigt för har köpt babyinredning sen innan jag blev gravid och hade såna planer.. men men

Bebisen känner sig ändå tryggare i ert sovrum, där hen kan höra era andetag och känna er närvaro. Inreda barnrummet är nog roligare när barnet är några år och kan vara med och bestämma själv (det är så vi har tänkt iaf. Vi skulle behöva måla om/tapetsera men vi har valt att vänta tills barnen kan vara med i processen).
Svar på tråden Bf juli 2018