Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

kattnos skrev 2018-04-22 20:49:00 följande:

Den här helgen har jag verkligen fått känna på hur jobbigt det kan vara att vara gravid - magen känns stor, spänd och jag känner mig ungefär som om jag hade en heliumbalong i övre delen av magen. Vidare har jag känt mig trött, yr (svårt att ligga på rygg) och lite illamående samt blir andfådd för nästan vad jag än gör.. snart får min man börja göra mer hushållsarbete tror jag och inte bara jobba i trädgården :)

Jag har känt av fogarna varje morgon på sistone. Kan knappt gå som folk när jag är nyvaken, det hugger i både länd och rumpa :/

I dag hjälpte jag till att sätta upp ett militärtält och DET gillade INTE kroppen! Ryggen ville nästan gå av efteråt!

I övrigt känner jag igen mig i det mesta du skriver. Stor och spänd mage (t o m min son har börjat peka på mig och säga ?en mage!?), ständigt trött (förvisso är det pollensäsong och jag hade lite låga järnvärden senast), blir andfådd av minsta lilla och halsbränna så fort det går liiiite för lång tid mellan måltiderna. Jag kan dock ligga på rygg än, vilket känns riktigt skönt :) Med sonen kunde jag inte det från typ vecka 27 eller nåt.
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-04-23 08:17:05 följande:

På tal om foglossning. Förra veckan när jag var hos bm fick jag lära mig att jag missförstått lite vart det sitter någonstans. 

Tydligen så sitter foglossningen enbart långt ner i ländryggen (tror jag det var) eller på framsidan (v- format ner mot blygdbenet). Jag har foglossning fram och får löjligt ont i blygdbenet och det känns typ som om någon misshandlat hela underlivet (alltså direkt i benen/skelettet typ). Men sen får jag också problem med rumpan och benen, känns som om jag har klumpfot ibland, men får man ont i rumpan och/eller benen så beror det tydligen enbart på nerver som är i kläm. Det är inte särskilt roligt det heller. :/ 

Jag känner sällan av ryggen något nämnvärt dagtid, lite bara. Men när jag ska lägga mig ner så får jag jätteont långt ner i ryggen (och blygdbenet fortsätter att göra ont förstås).

Vaknar ni mycket om nätterna? Jag vaknar så fort jag måste vända på mig. Gör så ont att byta ställning. Och ironiskt nog gör det ont att ligga i samma ställning för länge också. :( 

Haha, ja, jag vaknar också varje gång jag ska vända mig! Jsg har dragit fram min gravidkudde igen för magen känns så tung när jag ligger på sidan, och när jag vänder mig om så måste jag liksom dra med den. Plus att det inte är så lätt att vända sig längre, man får liksom kasta sig runt.

Intressant det där med nerverna, jag trodde också att foglossning kunde kännas i rumpan. Men då är det alltså nerver i kläm när jag knappt kan gå. Det är framför allt högra benet/skinkan som krånglar då.
  • Iowhannah

Jag var på Aurorasamtal i dag och gick därifrån väldigt nöjd :) Det kändes bra att gå igenom förra förlossningen och att prata om mina önskemål inför kommande förlossning. Det bästa var nog ändå att få veta att Aurorapatienter inte hänvisas till andra sjukhus, utan man prioriteras för att få plats där man vill föda. Känns perfekt nu när det kommer vara semestertider när det är dags!

Jag har även funderat på att hyra en TENS. Är det någon som testat sån? Jag har hört mycket gott om dem, så jag hoppas att jag kommer ha nytta av den :)

• Iowhannah
    mamadada skrev 2018-04-24 20:31:04 följande:

Hihi..Jag kan inte simma ???? har önskat mig att jag kunnat det men aldrig lärt mig, är lite smårädd för vatten och drunkning så mina försök till att lära mig simma har inte gått så bra då jag är för försiktig av mig. Håller huvudet att gå under vattenytan får jag panik. Lite pinsamt men ...haha

Åh. Jag hade också tänkt föreslå simning men då går det bort då.

Är man otränad bör man iaf börja försiktigt. Kan du promenera? Då får du ju frisk luft samtidigt. Crosstrainer i all ära, men det är skönt med utomhusluft och solsken också :)

Personligen tränar jag nästan bara styrketräning eftersom det är den träningsform jag gillar absolut bäst, men ska man börja med det som gravid så bör man nog läsa på ordentligt innan. Alternativt ta kontakt med en PT som kan den gravida kroppen.

Vi var i badhuset i dag så jag passade på att simma. Det var första gången sedan förra graviditeten som jag faktiskt motionsimmade och jag blev förvånad över hur mycket jag orkade, hela 500 meter! Jag pausade förvisso mellan varven (för att andas och dricka) men jag kände mig ändå stolt efteråt :) Däremot var det RIKTIGT svårt att gå upp! Jag hade nästan behövt att någon drog upp mig för jag blev så himla tung.
  • Iowhannah
    3hjärtan skrev 2018-04-25 18:47:22 följande:

Köp mamma strumpbyxor

Jag tänker samma. Det är väl ingen skillnad i pris?
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-04-25 22:25:34 följande:

Jag köpte mammastrumpbyxor, i XL! Men man måste verkligen ha god tid när man tar på sig de. Smiter åt som tusan innan man fått dem på plats. Sen efter en stund går det bättre. Misstänker at pga att de är stora i storleken så hamnar de fel på längden. Typ at knäet hamnar på låret. För jag är inte mer än XL i strumpbyxor. Får fortfarande på mig mina mysbyxor i L eller sambons i M (herrstorlek)

Jag kan bara föreställa mig kampen! Det räcker med att krångla på sig kompressionsstrumpor tycker jag, det ger motion för en hel dag :P
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-04-26 10:44:44 följande:

Nu behöver jag lite pepp här känner jag. Jag väntar ju som sagt min tredje pojke, och även om det fanns en initial besvikelse över insikten att jag aldrig kommer att få en dotter så längtar jag så efter mitt fina barn som ligger inne och bakar färdigt i magen. Dock så dyker den där besvikelsen upp igen varje gång någon annan får en dotter, eller får veta att de ska få en dotter - Som att jag blir avundsjuk och samtidigt arg för att ingen blir avundsjuk på mig (jag vet nu låter jag helt rabiat, skyller på gravidhormoner haha .. =) ) 

Jag har en ogrundad känsla (tror jag) av att jag skulle haft bättre kontakt med en vuxen dotter än med en vuxen son, även om mina egna barn får träffa farmor och farfar bra mycket oftare än mormor och morfar som bor i en annan stad. Nu ska ett par vi umgås med väldigt nära, som får barn bara 6 veckor efter oss, tydligen få en dotter och jag är sådär avundsjuk som jag inte vill vara - visst KAN söner också ha en fin relation med sin mamma? eller är jag dömd att typ baka bullar och titta på när dom umgås med sin pappa? (jag är ju verkligen ingen tjejig tjejmamma utan jag är ju den som satsat på karriären och min man den som drar största lasset hemma, dock bakar han ju inte bullar.. ) 

Det är klart att dina söner kan få en fin relation till dig! Min svärmor har bara två söner och hon har nästintill daglig kontakt med båda och träffar dem mycket oftare än jag träffar min mamma.
  • Iowhannah
    3hjärtan skrev 2018-04-26 16:54:21 följande:

Det är tillåtet att känna så. Förstår lite hur du känner. Jag har 2 pojkar och 1 flicka och hoppades på en flicka till. Mkt för jag ville ha en till dotter som bäddar och grejar med sina dockor, gillar att shoppa kläder, hänga i stallet. Och även för det skulle bli närmast åldern i samma kön. Dottern jätte besviken för hon ville ha en syster när hon redan hade 2 brorsor. Sen tänker jag mig att sonen kanske blir mer ensam när han har 10 och 12 år till sina brorsor.

Men vilketsom så kommer det bli bra. Går inte haka upp sig på åldern antar jag.

Men känner som dig när mina vänner runt om mig får döttrar. Sticker till lite då. Sen är det så mkt mer tjejkläder att köpa. Jag älskar rosa å volanger.

Bara för att barnet har snopp så betyder det inte att han automatiskt inte gillar de där sakerna. Min 2,5-åring bäddar ofta ner både docka och andra gosedjur och han älskar att shoppa skor (av någon anledning, både sambon och jag avskyr det)! Hans favoriter är oftast rosa och glittriga :) (och jag är inte en sån som vill hämma mina barn bara för att de råkat födas med ett visst kön). Så visst finns en stor chans till sånt ändå :)
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-04-27 11:49:51 följande:

Vi tänkte också åka till Ullared men undrar om det verkligen lönar sig?

Lidl har ju börjat sälja bebiskläder nu och i Ullared måste vi sova en natt. Det blir 600 kr plus bensin.

Har ni koll på priserna där ?

Lidls Lupilu är så mycket bättre än Gekås bebiskläder. Lupilu är ekologiskt OCH billigt (vet dock inte om det är krav-märkt), dessutom håller de en jättebra kvalitet och de flesta har närmare till Lidl än till Gekås.

Jag var på Gekås när jag väntade sonen och priserna på bebiskläder är förvisso rätt låga, men inte såpass att du sparar nåt om du dessutom måste lägga ut för bränsle och boende.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-04-27 20:13:58 följande:

Men! Jag ligger efter i handlandet läser jag!

Detta har jag så långt:

Vagga, sängkläder, spjälskydd, madrass, tripptrappstol. (Allt är pappans gamla, madrassen ny) Babyfilt (svärmor stickat). Vagn, vagnpåse, åkpåse, babyskydd, lekhage, babygym, kläder, babynest, blöjväska. (Köpt begagnat)

Gratis startpaket från olika affärer. Gravid/ammningskudde är det enda nya jag köpt hittils.

Beställa på nätet snarast: mjuklift, täcke, kudde, skötbord m. tillbehör, vippstol, babystol, bärsele, barngarderob, badbalja.

Är det något jag glömt tycker ni? Som förstagångsfödande är man ju orolig för att man glömt något. :)

Jag tycker du ser ut att ha tänkt på allt faktiskt. En fårfäll kan vara mysig i vagnen också.

Vi har inte köpt nånting till kommande bebis. Vi ska få lite kläder i storlek 50 (sonen var aldrig så liten) men i övrigt så får hon ärva storebrors grejer. Babyskydd ska förstås införskaffas.

Har någon av er hyrt ett babyskydd någon gång? Vad har man för garantier? Är det alltid nytt/oanvänt? Uthyrarna kan ju inte veta med säkerhet att det är okrockat annars, tänker jag.
Svar på tråden Bf juli 2018