• smurf11

44 år, vill någon följas åt?

Är det någon som vill följas åt i försök att bli gravid?
    Denna månad prövar jag Apiforce!
    Har gjort misslyckade IVF, men kanske försöker nästa cykel igen!

• Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?
  • UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2017-12-18 17:46:07 följande:

Jag formulerade mig fel ;) jag undrade lite om vad de tar för insättningen? Vad det kostar helt enkelt, utan resor, resorna förstår jag är den lilla kostnaden i dessa sammanhang.

Enbart äggdonation kostar 6450euro hos AvaRiga och första insättningen ingår, sen får man betala 1000euro per insättning. Dvs ca 10.000 svenska kronor för varje insättning sen.

Båtresan kostar ca 1500kr totalt fram och tillbaka från Sverige till Riga och hem, så det ät det billigaste resealternativet om man bokar med kort varsel.

Flyget är billigare om man kan boka långt iförväg men vid insättning kan man inte boka långt i förväg eftersom man inte vet exakt när insättningen blir föränn kort tid innan. Så första gången flög vi dit tillsammans för sperm dna fragmentationstest, vul, och köpa mediciner. Sen åkte jag ensam med båten nästa gång för insättning.

Vi har gjort dubbeldonation (både ägg och spermier) plus att vi valde tillval som PGS (kromosomtest av embryona), embryo glue etc så vi har betalt ca 100.000 svenska kronor hittills.
  • TantLinda

Hallå! Nu har jag fått svar på mina prover. Kan någon hjälpa mig att tyda dem?
    T4= 11
    TSH=0,92
    Östradiol=96
    Prolaktin=139
    FSH= 7,0

• UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2017-12-21 13:12:00 följande:

Hallå! Nu har jag fått svar på mina prover. Kan någon hjälpa mig att tyda dem?
    T4= 11
    TSH=0,92
    Östradiol=96
    Prolaktin=139
    FSH= 7,0

Man får bara svar på de värden som ligger inom referensvärdena först, de som ligger ovanför eller under referensvärdena kommer nästa gång du får provsvar, efter att en läkare på Werlabs tittat på dem och kommenterat.

Tsh ska ligga på max 1.0 i fertilitetssyfte, så det är bra.
    Dessa värden ser ok ut, möjligtvis att T4 är i underkant. Nedre referensnivån är 10. Äter du Levaxintabletter?

Det intressantaste är amh, det värdet får du nästa gång. Det talar om ungefär hur stor äggreserv man har, men tyvärr inget om kvaliteten. Jag fick bra resultat för min ålder, men läkaren i Riga sa att om man var över 42 år så är minst 85% av äggen dåliga kromosommässigt pgr av ålder, så därför valde vi äggdonation för att öka chanserna till att få barn.
  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2017-12-21 17:11:56 följande:
    Man får bara svar på de värden som ligger inom referensvärdena först, de som ligger ovanför eller under referensvärdena kommer nästa gång du får provsvar, efter att en läkare på Werlabs tittat på dem och kommenterat.

Tsh ska ligga på max 1.0 i fertilitetssyfte, så det är bra.
    Dessa värden ser ok ut, möjligtvis att T4 är i underkant. Nedre referensnivån är 10. Äter du Levaxintabletter?

Det intressantaste är amh, det värdet får du nästa gång. Det talar om ungefär hur stor äggreserv man har, men tyvärr inget om kvaliteten. Jag fick bra resultat för min ålder, men läkaren i Riga sa att om man var över 42 år så är minst 85% av äggen dåliga kromosommässigt pgr av ålder, så därför valde vi äggdonation för att öka chanserna till att få barn.
    Tack undrande sökande jag hoppades att du skulle titta in även om julen står för dörren ;) och julstressen tar över. Jag måste erkänna att min mens kom för sent denna gång så jag tog testet ändå. Onsdag skulle vara 2:a cykeldagen men det blev den 29:de cykeldagen för mensen blev sen denna period. Glömde skriva med AMH-värdet det var på 2,3 men det blev ju fel dag, en dag tidigare. Kanske måste göra om det. Nej jag äter inte levaxin. Något jag borde kanske? Jag ska skicka iväg mina provsvar till klinikerna nu.
  • Vårdepp
    TantLinda skrev 2017-12-18 18:10:01 följande:

Hej Vårdepp! Jag kan inte svara på din fråga men som jag förstår kan de försvinna av sig själva om man har tur. Jag skulle ringa och försöka få svar på frågan om vad som kan hända.

Tack Tantlinda! Jag har försökt få svar från gynekologen, men de skriver inte svar på mejl och förslår inte telefonkommunikation så jag ska gå till en annan gynekolog i januari. Kan endometrios försvinna menar du? Hoppas det gör det!
  • UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2017-12-21 21:22:23 följande:
    Tack undrande sökande jag hoppades att du skulle titta in även om julen står för dörren ;) och julstressen tar över. Jag måste erkänna att min mens kom för sent denna gång så jag tog testet ändå. Onsdag skulle vara 2:a cykeldagen men det blev den 29:de cykeldagen för mensen blev sen denna period. Glömde skriva med AMH-värdet det var på 2,3 men det blev ju fel dag, en dag tidigare. Kanske måste göra om det. Nej jag äter inte levaxin. Något jag borde kanske? Jag ska skicka iväg mina provsvar till klinikerna nu.
    Ta gärna om proverna på cd3 en annan månad..
    Eftersom vissa värden kan visa fel resultat om man inte tar dem på rätt dag.

Vad fick du för provsvar på Fsh, Lh, och de andra värdena?

• TantLinda

Hallå och speciellt hej till Smurf 11 och Undrande sökande. Nu är allt julande över för denna gång och ett nytt år har börjat. Jag har inte mått så bra under julen. Jag började ta Prednisolon som jag varit så förväntansfull över men tyvärr blev det inte så bra. Jag har ätit Prednisolon i mina yngre dagar då jag var mycket sjuk i Chrons sjukdom. Jag åt mycket Prednisolon och mådde fin fint dvs inflammationen la sig och jag kunde leva normalt. Sen jag opererades -94 har jag inte haft något krångel ang Chrons. Jag var inte så orolig för att jag skulle få några som helst biverkningar denna gång eftersom det funkat tidigare. MEN usch vad fel jag hade. Jag har slutat ta tabletterna nu och börjar må bättre. Jag har väldig respekt för min kroniska sjukdom och vågar inte riskera något, även om jag gör vad som helst för en graviditet Jag är inne i ägglossningsfasen och försöker få till det med maken varje tillfälle. Ja det får rulla på, ger inte upp hoppet om en naturlig graviditet riktigt än. Jag har fortfarande siktet inställt på IVF och att det ska ske till sommaren då vi är lediga men nu till påsk ska vi åka till Balkan och förutom att hälsa på vänner och släkt ska vi åka till några kliniker för samtal,(kanske kan göra IVF tidigare, vem vet? :))) det har min man lovat på nyårsafton. Han vacklar lite om det men är inte negativ men lite osäker. Jag hoppas verkligen att mina egna ägg ska funka.

• UndrandeSökare

TantLinda-Gör inte ivf med egna ägg om du är 44år eller äldre-chasen att lyckas är mikroskåpisk.

Det finns en del mindre nogräknade kliniker som tillåter ivf med egna ägg upp till 45år, men en seriös klinik skulle direkt neka.

Jag har följt så många tjejer här på Familjeliv som gjort ivf i den åldern och misslyckats. Sen när de slösat bort alla pengar så har de sen inte råd att gå vidare med äggdonation.

Ta ett gott råd och spara dina pengar och gör äggdonation direkt. Det är den säkraste chansen.

Men om du absolut tänker göra ivf med egna ägg, gör då PGS på embryona innan ni sätter in dem så slipper du sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vänd dig isåfall endast till en klinik som har PGS ingen annan klinik.

Tråkigt att höra att det inte gick bra med prednisolon för dig. Hur hög dos tog du och när började du?

• TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-01-02 18:48:49 följande:

TantLinda-Gör inte ivf med egna ägg om du är 44år eller äldre-chasen att lyckas är mikroskåpisk.

Det finns en del mindre nogräknade kliniker som tillåter ivf med egna ägg upp till 45år, men en seriös klinik skulle direkt neka.

Jag har följt så många tjejer här på Familjeliv som gjort ivf i den åldern och misslyckats. Sen när de slösat bort alla pengar så har de sen inte råd att gå vidare med äggdonation.

Ta ett gott råd och spara dina pengar och gör äggdonation direkt. Det är den säkraste chansen.

Men om du absolut tänker göra ivf med egna ägg, gör då PGS på embryona innan ni sätter in dem så slipper du sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vänd dig isåfall endast till en klinik som har PGS ingen annan klinik.

Tråkigt att höra att det inte gick bra med prednisolon för dig. Hur hög dos tog du och när började du?

Ja du har rätt, jag vet och jag ska ta denna tid fram till sommaren och verkligen känna efter angående äggdonation. Jag har liksom lite "barnsliga" känslor inför äggdonation. Du vet frågor som -kommer jag känna att det är mitt barn? Kommer jag kunna bonda med barnet? Kommer jag känna mig utanför? Angående Prednisolon så tog jag 5mg i fyra dagar men mådde bedrövligt och blev stressad över att jag kanske väckte Chrons för jag fick smärtor i magen som jag kände igen ifrån ungdomen då jag var mycket sjuk. Konstigt dock, jag fattar inte riktigt vad som hände men lägger ner Prednisolonet enbart med läkares ordination kan jag pröva det igen.
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?