• Anonym (BaKu)

IVF våren 2018

Elinmedlängtanombarn skrev 2018-04-13 05:50:48 följande:

Efter att lyckan varit total i ca 10 dagar efter ett pluss på stickan så började jag blöda i natt. Jag ska försöka ringa Carl von linne kliniken så fort det öppnar men jag förstår ju att det är missfall.....

jag har hela tiden varit så fouccerad på att bli gravid och har inte riktigt tänkt på missfallsrisken osv när jag väl lyckats blivit gravid. Känns som ett svart hål öppnat sig.....

Tråkigt att höra! Här finns ett gäng som gärna stöttar...
  • Anonym (BaKu)
    Hormonkarusellen skrev 2018-04-12 19:15:23 följande:

Hur har ni andra gjort med äggplock? Man vet ju inte exakt när det är, så jag har lite strategiskt försökt boka upp de dagarna med ?planering? och ?admin? typ, för att inte det ska vara massor att avboka - och så blir jag ?sjuk? den dagen bara...

Svårt när man inget sagt på jobbet och har arbetsdagar fyllda av kundbesök! Tips?

Jag har berättat för chefen. Har en chef som både förstår och inte förstår. Det är aldrig några problem att vara borta och hon hoppas ju att vi ska lyckas. Däremot har hon svårt att förstå när jag förklarar att jag inte kan veta exakt dagar särskilt långt i förväg.

Kollegorna på avdelningen vet också och det är så skönt. De ställer upp och de förstår att jag inte alltid är på topp och de säger inget om all frånvaro som blir. Jag slipper också alla frågor och spekulationer om när vi ska "skaffa barn"... (nån mer än jag som hatar det uttrycket? Som att man bara går in i en affär och köper ett barn lite snabbt på vägen hem efter jobbet)

Nu har jag inga bokade möten, så där är ju svårare. Det är om du har möjlighet att inte boka upp något dagarna omkring förväntad behandling.
  • Anonym (BaKu)
    Bli3ifamiljen skrev 2018-04-13 23:00:36 följande:

Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan när vi ska skaffa barn. Jag brukar svara jag vet inte för jag vet f a ktiskt inte eller om det blir så. Jag har flera gånger tänkt svara för 6år sen, men inte gjort det än...

Tänkte att nästa gång svarar jag att barn är inget man skaffar, barn är något som, om man har tur, får...
  • Anonym (BaKu)
    frikenfröken skrev 2018-04-14 00:23:45 följande:

De är nog kört för oss denna gången med. Ska testa på söndag men har haft rosa flytningar med mörkare blod i sen i onsdags kväll. Känner ingenting alls nu eller sen typ dag 4 egentligen. Ingen molvärk, magen är helt lugn. De enda jag känt är ytterst lite molvärk Idag, annars ingenting mer. Hur känner ni er?

Är de någon annan här som aldrig fått något plus någonsin?

Här är en till...
  • Anonym (BaKu)
    Hormonkarusellen skrev 2018-04-13 20:50:13 följande:

Jag har nog egentligen fel jobb och fel kollegor för ivf, men det är bara att göra det bästa av saken

Varken chef eller kollegor vet, inte heller min familj...

jag har spärrat kalendern med allt möjligt konstigt av planeringstyp och administration, så det ska inte bli så många möten dagarna kring plock och återföring, men jag sjukanmäler mig då bara så får det bokas av det som är

Skaffa barn är verkligen det dummaste uttrycket, lika mycket dryga uttalanden om hur kul det är att gööööra dem... man vill bara säga att jag tyckte det var pest - sexet blev dåligt, hormonerna gjorde mig knäpp, det gjorde förbannat ont och tog lång tid, och jag förlorade en stor del av den jag var på vägen i all sorg och förtvivlan man möter. Superkul verkligen ...?

Men man ska inte klaga egentligen - vi bor i Sverige och har fantastisk sjukvård till hjälp!! Vi som inte fick chansen får den ändå!! <3

Vi väntade länge med att berätta. Men tillslut höll inte lögner och undanflykter mer så vi började berätta för jobb, familj och vänner. Några riktigt nära vänner visste tidigt. Jag är glad för det idag för det finns ett stöd och en förståelse som hjälper mycket. Men är ledsen för att jag berövats möjligheten att få hålla en graviditet hemlig och njuta av den som par under första tiden. Jag har också berövats möjligheten att på ett roligt sätt berätta för våra familjer. Det låter banalt i sammanhanget, och jag vet att det kommer spela mindre roll den dag ett plus tittar fram. Men det är ändå en sorgsen känsla.

Visst har vi det fantastiskt bra här!
  • Anonym (BaKu)

Imorgon är det dags för äggplock, men idag mår jag skit. Mår illa och har ont. Känner mig också extremt deppig. Hittills har den här omgången varit lite lättare, men känns som allt kom på en gång nu istället. Vill bara att det ska bli imorgon nu. Även om det säkert kommer bli jobbiga dagar efteråt så känns det alltid lättare att fått vara hos läkaren och se att alltid är okej. Är nojig på ett helt annat sätt den här gången. Orolig och rädd för att något ska gå fel. Känns just nu som jag inte orkar med det häroch känslan av att ifrågasätta om det är värt det kommer smygande. Jag vet ju intellektuellt att det är det, men hormonerna spelar mig verkligen ett spratt den här gången. Är tacksam över att jag pratade med en kollega om det här häromdan. Hon har också gjort ivf och hon nämnde just den här känslan av att ifrågasätta och att jag då skulle försöka komma ihåg att det går över. Jag har en underbar man som försöker stötta och hjälpa, men blir nästan ännu mer ledsen av att se att han känner att han inte kan hjälpa till.

Ligger i soffan och är ynklig nu. Snart ska vi försöka komma iväg. Vi åker redan ikväll eftersom vi har en bit att åka till kliniken och vi fick väldigt tidig tid imorgon. Hade behövt gå upp runt 4 och det är inte riktigt något jag orkar med just nu. Speciellt inte när man inte får äta frukost. Jag älskar frukost och klarar sällan mer än en timma innan jag måste äta på morgonen.

• Anonym (BaKu)
    Anonym (Floppy) skrev 2018-04-15 15:52:20 följande:

Baku: ingen frukost? Jag var tillsagd att inte vara fastande.

Jag har fått instruktioner om att vara fastande. Detta är standard när man får lugnande.
  • Anonym (BaKu)
    Wishful skrev 2018-04-15 16:50:53 följande:

Jag fick instruktionerna endast flytande föda som t.ex. yoghurt eller smoothie. Får du inte ens äta flytande föda?

Inga mejeriprodukter. Däremot vätska och gärna söta safter.
  • Anonym (BaKu)
    Eyra skrev 2018-04-15 18:45:19 följande:

Varför inte mejeriprodukter? 

Jag vet inte helt säkert, men själva fastandet beror väl på kräkrisken och därmed kvävningsrisk. Mjölkprodukter tror jag beror på att de stannar kvar i magen längre tid än exempelvis saft.
  • Anonym (BaKu)
    Anonym (Floppy) skrev 2018-04-15 19:04:19 följande:

Jag var som sagt tillsagd att äta frukost, men klarar inte äta för tidigt och vi lär åka senast halv 7. Jag är sjukt nervös...

Kan ju bero på vilken tid man har plocket. Vi har tid redan vid sju.

Det kommer gå bra. Vet inte om det är din första gång, men detta är min andra. De flesta upplever det som lite obehagligt och lite smärtsamt, men de smärtlindrar och släpper i princip helt så fort de slutar. Sen kan man ju vara fortsatt öm, men även det går över...
Svar på tråden IVF våren 2018