• S91

IVF våren 2018

CaroIine86 skrev 2018-02-08 15:48:52 följande:

Hej tjejer!

Jag och min sambo börjar utredning på onsdag på Carl von linne.

Vi vet sedan tidigare att han har få spermier och dålig kvalite.

Är trots vetskapen om detta jättenervös ..

Hur lång tid tog det för er från utredning till ev början av behandling/ivf/insemination ?

Kram

Hej och välkommen! :)

Vi hade försökt knappt ett år innan utredningen (kända faktorer hos mig som gjorde att vi fick komma intill snabbt när jag ringde), efter utredningen fick vi prova med letrozoletabletter i tre omgångar. Sedan remiss till ivf-klinik där det tog tre månader ungefär innan inskrivningssamtal. Samtalet var i slutet på december 2017 och vi är på vår första stimulering. Har sprutat hormoner i 8 dagar, troligen ska vi få plocka ägg på måndag.

Tänker att i och med att ni redan vet att din partner har nedsatt produktion så kommer det säkert gå snabbt till IVF om det inte tar sig naturlig väg. Man brukar ju göra mikroinjektion då, och då är det ju IVF-karusellen som gäller tänker jag :) men ni kommer ju få veta mer efter utredningen!

Det kommer gå bra och lycka till!
  • S91
    CaroIine86 skrev 2018-02-08 16:28:08 följande:

Tack :)

Ja men precis! Vi vet ju om att problematik finns.

Vi har inte heller försökt jättelänge , fick en tid ganska snabbt när jag ringde och pratade med ivfkliniken eftersom vi som sagt visste hur det ligger till. Kändes skönt. Bara de här månaderna vi försökt driver mig till vansinne. Slits mellan hopp och förtvivlan. Såklart

Har läst MASSOR om det här , men det känns som en djungel.

Det är alltså ivf som ligger närmst till hands om man har dålig spermaproduktion ? Jag vet att mitt landsting har avtal med kliniken vi ska till så förhoppningen är ju att kunna fortsätta där och på så sätt påskynda det hela ännu mer!

Jag vet att vul görs på mig på onsdag samt att spermaprov lämnas ... har även läst att man får svar på det direkt?

Att läsa har varit bra och dåligt på olika sätt tycker jag. Har läst om alla eventualiteter och på så sätt kunnat förbereda mig på att vägen inte är rak och att mycket kan hända. Sedan får man enorm stöttning av andra som går igenom samma fast på olika sätt vilket är fantastiskt tycker jag. Samtidigt är det ju lätt att oroa sig över allt som kan hända i onödan. En sak som händer en person händer ju inte alla andra. Så på gott och ont detdär men det är svårt att inte läsa forum etc. Man blir nästan lite besatt haha.

På onsdag kommer de göra VUL och där ser man dina äggstockar och livmoder, ägganlag, tjocklek på slemhinna osv. Man kan på VUL inte se äggledarna utan vissa kliniker gör även en undersökning av äggledarna där man sprutar med kontrastmedel genom äggledarna och tittar med ulatraljud samtidigt för att se om det är passage som ett led i utredningen. Det kan man dock inte göra precis när som utan vid en viss tid i cykeln (vet inte när).

Man kan dock inte se om det finns normal rörlighet i äggledarna vid någon undersökning utan det förblir ovisst. Därför blir många "oförklarligt barnlösa", när det egentligen skulle kunna handla om tex att äggledarna har rörelsestörning av någon anledning (genomgången infektion, bukoperation etc).

Alla gyn gör nog inte den undersökningen utan det kanske man får göra först vid inskrivning på ivf-kliniken (tror jag).

Jag skulle tro att om allt ser bra ut på dig så kanske man provar med tablettstimulering och gör UL under tiden för att se när din ägglossning är exakt och då inseminerar man först. Men att de går vidare ganska snabbt med ivf om detta inte fungerar. Och då bör de göra mikroinjektion vid er IVF, där man sätter in 1 bra spermie i ägget för bästa förutsättningar att det ska bli befruktat.

Lyssna på ivf-podden, där finns massor av avsnitt dels om utredning och om kvinnliga och manliga faktorer. De spräcker många skrönor och berättar rakt upp och ner hur det är utan knusslor. :)
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 16:14:37 följande:

Äntligen hörde de av sig! 

Ökad dos av Gonal F till 187,5

Ovitrelle blir söndag 20:30 

En äggplock tisdag 07:45 skall jag infinna mig på kliniken. 

Åh vad härligt!! Kommer hålla alla tummar och tår för er att det blir många befruktade ägg och en fin tillbaka till dig och några till frysen :) kram!
  • S91
    ZeinabAyoub skrev 2018-02-08 17:58:08 följande:

Är det här att positivt test eller ser jag fel?!

Haha du ser INTE fel, det är helt klart positivt!! Stooort grattis! Så kul med lite plus i gruppen :D
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 17:58:31 följande:

Tack nu är de vara vänta till tisdag då..... Ett evigt väntande.

Det är ett evigt väntande.. väntande på att få börja spruta, väntande på UL, väntande på återkoppling, väntande på äggplock, väntande på att få veta när man får återföra, väntande när man ruvar och tills lut förhoppningsvis väntande på ett barn.. vi i den här gruppen är nog experter på att vänta :'D
  • S91
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-08 19:10:58 följande:

Ligger hemma i soffan och vilar efter dagens äggplock.

Vi kom till kliniken på morgonen och blev väldigt väl omhändertagna. Det kändes riktigt skönt. Mannen fick göra sitt och vi fick glädjande besked att det fanns tillräckligt med spermier så han inte behövde opereras. Efter bedövning och lugnande började proceduren. Det gjorde ganska ont emellanåt, men bara i kortare stunder. Bedövning och lugnande hjälpte bra. Fick också höra att de förstod att jag haft en del smärtor under behandlingen för äggstockarna var fulla med blåsor och ganska så svullna. Men allt såg ut som det skulle.

Efter vi kommit tillbaka till rummet så fick vi beskedet om antal ägg och vi blev väldigt glada. Hela 17 ägg blev det.

Nu är ju nästa väntan på hur många av dessa som faktiskt blir befruktade. Om vi får färre än fem blir återföringen på lördag. Blir det fler än fem så kör de en fem-dagarsodling istället. Besked kommer imorgon.

Så skönt att ha klarat av den här delen. Men nu är det ju det här med väntan igen... Det värsta nu är ju om inget skulle bli befruktat. Hade känts sjukt jobbigt!

Vad kul att det gick så bra! Hoppas nu verkligen många blir befruktade och vill frysas ned! Och att ett kommer tillbaka till dig och vill stanna!

Känns skönt med lite fina äggplock och plus på stickor i tråden! :) berätta gärna hur det går!
  • S91
    CaroIine86 skrev 2018-02-08 19:27:39 följande:

Ja men verkligen, stödet man får här inne är ju fantastiskt!

Man känner dig lätt ensam och vilse när det är en hel vetenskap bakom allt det här..

men sen också som du säger, det är otroligt lätt att läsa mer än man borde .

Aha, man stimulera för att se exakt när ägglossningen är?

Tack för tipset om podden, ska absolut lyssna! :)

Jag fick iallafall stimulera för att säkert få en ägglossning och så gjorde vi ultraljud och läkaren sa typ: på lördag och söndag ska ni mysa för då har du ägglossning. Ungefär så haha.

Vi fick prova tre omgångar och när det inte gick tog vi en liten paus, och sen fick vi remiss direkt när vi ringde igen. :)

Hoppas vi följs åt i tråden och att det går bra på onsdag, berätta gärna hur det gick :)
  • S91
    CaroIine86 skrev 2018-02-08 20:08:19 följande:

Vad har din/er problematik varit/är? Om man får fråga...

Läste att du ska plocka ägg nästa vecka? Spännande!

Är det första gången?

Följs gärna åt! Känns skönt att ventilera det här med andra i samma sits <3 och bespara min sambo liiiiite utav tjatet och funderingarna som dyker upp. Kanske lite gnäll också.. hhaha

Jag är opererad i buken som bebis och sedan som 14-åring då jag hade en äggcysta som snodde sig runt tunntarmen. Enligt operationsberättelsen så fick de då med vänster äggstock och äggledare när de skulle ta bort cystan. Dock så har jag faktiskt kvar både äggstocken och äggledaren på något konstigt vänster, vet inte om de kan växa tillbaka bara sådär och ingen kan riktigt svara på det heller.. Dessutom har jag PCO's så väldigt oregelbunden mens.

Hur som helst så är det säkert rörligheten i äggledarna som är störd pga ärr efter operationerna. Jag har också en sammanväxning/vätskeansamling på höger äggstock men den fungerar ändå.

Min sambo har fina förutsättningar så det är skönt.

Det är vår första stimulering. Har väldigt många äggblåsor (40 cirka) som vuxit till sig bra på väldigt låga hormondoser. Men det har blivit lite väl bra, så jag kommer nog inte få tillbaka något embryo som planerat utan kommer få vänta till nästa cykel. Men nu hoppas jag att det finns ägg i blåsorna och att de blir befruktade och växer bra på labbet istället. Man har ju hört flera skräckhistorier om att blåsorna kan vara tomma och att spermierna inte befruktar äggen etc etc..

Är jättenojig och tror att allt ska gå fel hela tiden haha. Som någon skrev, man vill helst krypa under soffan och stanna där. ;)
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 20:16:35 följande:

:D eller hur. Vi borde bli belönade riktigt för detta!

Idag var orgalutranen ingen lek. Ont som tusan. Måste ha satt den på fel ställe i "volangerna" eller träffat ett tidigare ställe jag satt de på. Fy tusan vad de värker och spänner.Tisdag är det min tur. Och hoppas på återföring torsdag eller fredag.

Skönt höra att det gick bra!

Haha verkligen!!

Nää usch den är hemskt tycker jag, har haft det mycket jobbigare med sprutorna än vad jag trodde det skulle bli! Har fått lägga isbitar innan jag sticker annars går det inte. Och tycker det kliar i timmar efter orgalutranen och jag blir helt knottrig och röd! :')

Kan inte vänta till uttaget! Har jobbhelg denna helgen och vet inte om jag ska jobba eller inte. Ska fråga kliniken imorgon men jag är riktigt öm i magen och fått huggsmärtor så fort jag rör mig.. och är sååååå rädd för att det ska vrida sig där inne nu när det är så många ägg. Är sjuksköterska så kan inte "ta det lugnt" på jobbet heller, det är ju som det är på en avdelning liksom..
  • S91
    Regnbågens färger skrev 2018-02-08 20:46:16 följande:

God kväll!

Hoppas att du inte blir överstimulerad! Är det helt hundra totalfrys eller finns det en chans för återföring.

Jag vet inte vad jag ska svara på din fråga... är man en bra chef om man väljer att ignorera alt aldrig prata om det? I så fall toppen!;) nä men jag får oftast ledigt men det ska nog stonkas och kollas upp innan man nått svar!

Men det är kanske för att vi är två tjejer... vad vet jag!

Det finns alltid folk som tycker saker om allt o alla.

Skönt att era arbetsgivare är goa mot er:)

Man tåler inte mkt motgångar just nu och jag får försöka dela upp glädjen kring denna resa i etapper, så mkt kan hända hela tiden.

Hade ni kort protokoll eller långt?

Det låter ju elr orimligt att folk orkar hålla på så.. det är såå viktigt att man får stöttning från omgivningen annars är det jättesvårt att hantera såna här situationer. Det är ju precis det som gör att man istället väljer tar inte berätta för någon och det måste vara ännu jobbigare! Också totalt otäckt att folk 2018 har sina gräsliga värderingar kring hur saker och ting ska vara! Usch ursäkta men med mina hormoner just nu så blir jag så vansinnigt arg! Spelar väl ingen som helst roll om man är två kvinnor eller en kvinna och en man eller två män för den delen?!? (Nu går det ju inte stimulera en man för äggplock men ändå du hajar). Jag blir så arg och ledsen för eran skull :(

Vi har kört kort protokoll! Min gynekolog här hemma sa totalfrys med all säkerhet men det är ivf-kliniken som bestämmer och de ringer imorgon. Men har ställt in mig på det iallafall så blir jag kanske inte lika besviken..

Blir det långt eller kort för er?
Svar på tråden IVF våren 2018