CaroIine86 skrev 2018-02-08 16:28:08 följande:
Tack :)
Ja men precis! Vi vet ju om att problematik finns.
Vi har inte heller försökt jättelänge , fick en tid ganska snabbt när jag ringde och pratade med ivfkliniken eftersom vi som sagt visste hur det ligger till. Kändes skönt. Bara de här månaderna vi försökt driver mig till vansinne. Slits mellan hopp och förtvivlan. Såklart
Har läst MASSOR om det här , men det känns som en djungel.
Det är alltså ivf som ligger närmst till hands om man har dålig spermaproduktion ? Jag vet att mitt landsting har avtal med kliniken vi ska till så förhoppningen är ju att kunna fortsätta där och på så sätt påskynda det hela ännu mer!
Jag vet att vul görs på mig på onsdag samt att spermaprov lämnas ... har även läst att man får svar på det direkt?
Att läsa har varit bra och dåligt på olika sätt tycker jag. Har läst om alla eventualiteter och på så sätt kunnat förbereda mig på att vägen inte är rak och att mycket kan hända. Sedan får man enorm stöttning av andra som går igenom samma fast på olika sätt vilket är fantastiskt tycker jag. Samtidigt är det ju lätt att oroa sig över allt som kan hända i onödan. En sak som händer en person händer ju inte alla andra. Så på gott och ont detdär men det är svårt att inte läsa forum etc. Man blir nästan lite besatt haha.
På onsdag kommer de göra VUL och där ser man dina äggstockar och livmoder, ägganlag, tjocklek på slemhinna osv. Man kan på VUL inte se äggledarna utan vissa kliniker gör även en undersökning av äggledarna där man sprutar med kontrastmedel genom äggledarna och tittar med ulatraljud samtidigt för att se om det är passage som ett led i utredningen. Det kan man dock inte göra precis när som utan vid en viss tid i cykeln (vet inte när).
Man kan dock inte se om det finns normal rörlighet i äggledarna vid någon undersökning utan det förblir ovisst. Därför blir många "oförklarligt barnlösa", när det egentligen skulle kunna handla om tex att äggledarna har rörelsestörning av någon anledning (genomgången infektion, bukoperation etc).
Alla gyn gör nog inte den undersökningen utan det kanske man får göra först vid inskrivning på ivf-kliniken (tror jag).
Jag skulle tro att om allt ser bra ut på dig så kanske man provar med tablettstimulering och gör UL under tiden för att se när din ägglossning är exakt och då inseminerar man först. Men att de går vidare ganska snabbt med ivf om detta inte fungerar. Och då bör de göra mikroinjektion vid er IVF, där man sätter in 1 bra spermie i ägget för bästa förutsättningar att det ska bli befruktat.
Lyssna på ivf-podden, där finns massor av avsnitt dels om utredning och om kvinnliga och manliga faktorer. De spräcker många skrönor och berättar rakt upp och ner hur det är utan knusslor. :)