• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • Akira Öken
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-02-01 16:34:08 följande:

Jag har plussat, hoppas nu verkligen att ägglossningsprutsn har gått ur kroppen, gjorde färsk ivf

Vilka härliga nyheter!
  • Anonym (Lime)

Hej! Jag är ny här i tråden. Slutade med p-piller i somras och har inte fått mens. Tog upp detta vid ett cellprov och fick konstaterat att jag har pco efter ultraljud och blodprov. Har problem med akne men är normalviktig. Snart ska jag och min sambo påbörja en fertilitetsutredming tillsammans som par. Min gynekolog nämnde att det troligtvis kommer bli aktuellt med ivf direkt då hon menar att risken för överstimulering och att fler än ett ägg lossnar är stor vid pco. När jag läser verkar det dock ganska ovanligt med ivf direkt? Blir dessutom orolig och stressad när jag tänker på väntan, köer mm och undrar hur lång tid det brukar ta från första utredningsbesöket till själva insättningen i ivf-behandlingen?

• Skräckblandad förtjusning
    Tiinuli skrev 2018-02-01 18:17:44 följande:

Oo stort grattis :) så härligt!

Allting kommer gå fint :)

Undrar, har också fått tillbaks blasto, har du kännt av nånting under ruvningen?

Kände en del första 3-4 dagarna och framför allt gillade jag inte hårdost en dag, jag som älskar ost :) sedan var det lugnare någon dag o känt lite mer sista två dagarna. Progesteron vagiatorer påverkar mig även när jag inte har plussat, så med eller utan att ha känt något kan man vara gravid. Kram
  • Anonym (BaKu)
    Anonym (Lime) skrev 2018-02-01 19:01:35 följande:

Hej! Jag är ny här i tråden. Slutade med p-piller i somras och har inte fått mens. Tog upp detta vid ett cellprov och fick konstaterat att jag har pco efter ultraljud och blodprov. Har problem med akne men är normalviktig. Snart ska jag och min sambo påbörja en fertilitetsutredming tillsammans som par. Min gynekolog nämnde att det troligtvis kommer bli aktuellt med ivf direkt då hon menar att risken för överstimulering och att fler än ett ägg lossnar är stor vid pco. När jag läser verkar det dock ganska ovanligt med ivf direkt? Blir dessutom orolig och stressad när jag tänker på väntan, köer mm och undrar hur lång tid det brukar ta från första utredningsbesöket till själva insättningen i ivf-behandlingen?

Hej!

Lite osäker på vad du menar med IVF direkt. Men för att svara på din fråga angående tid så tar det nog väldigt olika lång tid beroende på var i landet man bor, om man söker via landstinget eller privat och vad proverna visar. Men det är nog bra att ställa in sig på att det tar tid. Oavsett om det är köer eller inte så måste viss provtagning göras. Exempelvis måste även killen utredas även om man redan vet att det finns PCO. Försök att inte stressa upp dig i onödan (jag vet, svårt) utan ställ in dig på att det tar tid och försök göra roliga saker medan ni väntar. För oss tog det ungefär ett år från första besöket till första försöket.

Lycka till
  • FrökenBlåklocka

Tre s å frågor som jag undrar över...

Hur många här har gonal f och vilken dos?

Har ni fått ändra dos efter vägen?

Räckte hela sprutan för er eller fick ni nytt utskrivet?

• Inalina

Jag har Gonal f och sprutar 150, var på första VUL idag på dag 6 och hade 5 äggblåsor men små, kan tänka mig att jag får gå upp i dos i morgon. Jag köpte 2 sprutor direkt så de hoppas jag ska räcka..

• Percafluviatilis
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-02-01 16:55:07 följande:

Jag har plussat, hoppas nu verkligen att ägglossningsprutan har gått ur kroppen, gjorde färsk ivf

Grattis!! :)
  • FrökenBlåklocka
    Inalina skrev 2018-02-01 21:50:56 följande:

Jag har Gonal f och sprutar 150, var på första VUL idag på dag 6 och hade 5 äggblåsor men små, kan tänka mig att jag får gå upp i dos i morgon. Jag köpte 2 sprutor direkt så de hoppas jag ska räcka..

Jag fick bara en spruta av gonal f vilket nu gör mig lite orolig....
  • Sommarhopp
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-01 20:14:20 följande:

Tre s å frågor som jag undrar över...

Hur många här har gonal f och vilken dos?

Har ni fått ändra dos efter vägen?

Räckte hela sprutan för er eller fick ni nytt utskrivet?

Jag har fått gonal f och fick 3 sprutor. Men ska börja på 300 som dos vilket verkar vara ganska högt när jag läser era svar. Jag har inte börjat med sprutorna än, är bara på spraydag 3 än så länge så jag kan inte svara på hur långt de räcker.
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-02 06:46:38 följande:

Jag fick bara en spruta av gonal f vilket nu gör mig lite orolig....

Ok, men på första UL kanske de ger dig en till om du behöver, det beror såklart på dosen också ..du kommer nog inte få i dig en hel spruta innan du träffar kliniken igen! :)
Svar på tråden IVF våren 2018