Anonym (Lime) skrev 2018-02-01 19:01:35 följande:
Hej! Jag är ny här i tråden. Slutade med p-piller i somras och har inte fått mens. Tog upp detta vid ett cellprov och fick konstaterat att jag har pco efter ultraljud och blodprov. Har problem med akne men är normalviktig. Snart ska jag och min sambo påbörja en fertilitetsutredming tillsammans som par. Min gynekolog nämnde att det troligtvis kommer bli aktuellt med ivf direkt då hon menar att risken för överstimulering och att fler än ett ägg lossnar är stor vid pco. När jag läser verkar det dock ganska ovanligt med ivf direkt? Blir dessutom orolig och stressad när jag tänker på väntan, köer mm och undrar hur lång tid det brukar ta från första utredningsbesöket till själva insättningen i ivf-behandlingen?
Hej!
Lite osäker på vad du menar med IVF direkt. Men för att svara på din fråga angående tid så tar det nog väldigt olika lång tid beroende på var i landet man bor, om man söker via landstinget eller privat och vad proverna visar. Men det är nog bra att ställa in sig på att det tar tid. Oavsett om det är köer eller inte så måste viss provtagning göras. Exempelvis måste även killen utredas även om man redan vet att det finns PCO. Försök att inte stressa upp dig i onödan (jag vet, svårt) utan ställ in dig på att det tar tid och försök göra roliga saker medan ni väntar. För oss tog det ungefär ett år från första besöket till första försöket.
Lycka till