• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • Azerp
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-02 06:46:38 följande:

Jag fick bara en spruta av gonal f vilket nu gör mig lite orolig....

Vad har du för dos? Rekommenderar att du hämtar ut minst en till så du slipper stå utan. Jag hämtade ut två st och hade dos på 150, sista dagarna blev det ändå att jag saknade 75 så läkaren fick ändra litegrann eftersom apoteket inte skulle hinna få in den. Så hämta hellre för mycket så du slipper den stressen, inte kul kan jag lova :)
  • Anonym (BaKu)
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-01 20:14:20 följande:

Tre s å frågor som jag undrar över...

Hur många här har gonal f och vilken dos?

Har ni fått ändra dos efter vägen?

Räckte hela sprutan för er eller fick ni nytt utskrivet?

Jag har inte gonal f, men har inte heller fått "tillräckligt" många. Men idag ska läkaren ringa för att eventuellt justera dosen och då antar jag att de skriver ut mer om det skulle behövas. Om jag ska fortsätta på samma eller lägre dos och det räcker med 10 dagars behandling så räcker det. Så ta det lugnt. Det verkar vara standard att de inte skriver ut mer än nödvändigt.
  • FrökenBlåklocka
    Inalina skrev 2018-02-02 07:36:30 följande:

Ok, men på första UL kanske de ger dig en till om du behöver, det beror såklart på dosen också ..du kommer nog inte få i dig en hel spruta innan du träffar kliniken igen! :)

Funderade på det men vet inte hur lättillgänglig sprutan är att få till apoteket. Har räknat på 8 doser i den på min 112,5 dos och det räcker till onsdag. Har UL på måndag.
    Azerp skrev 2018-02-02 07:38:52 följande:

Vad har du för dos? Rekommenderar att du hämtar ut minst en till så du slipper stå utan. Jag hämtade ut två st och hade dos på 150, sista dagarna blev det ändå att jag saknade 75 så läkaren fick ändra litegrann eftersom apoteket inte skulle hinna få in den. Så hämta hellre för mycket så du slipper den stressen, inte kul kan jag lova :)

Jag tycks ha lägsta dosen 112,5 så 8 injektioner har jag i pennan om jag räknat rätt. Just de jag är orolig över att jag får problem i slutet. Fortsätter jag på 112,5 så räcker det till onsdag. Men inte förrän veckan efter det har jag eventuellt äggplock på måndag så de räcker ju inte.

Har ringt dem å de ska ringa upp kl 10 så får jag se hur de tänker med dosering och eventuellt få en till spruta utskrivet. Läkaren hade nämligen bara skrivit ett uttag på receptet.
  • Azerp
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-02 08:02:12 följande:

Funderade på det men vet inte hur lättillgänglig sprutan är att få till apoteket. Har räknat på 8 doser i den på min 112,5 dos och det räcker till onsdag. Har UL på måndag.Jag tycks ha lägsta dosen 112,5 så 8 injektioner har jag i pennan om jag räknat rätt. Just de jag är orolig över att jag får problem i slutet. Fortsätter jag på 112,5 så räcker det till onsdag. Men inte förrän veckan efter det har jag eventuellt äggplock på måndag så de räcker ju inte.

Har ringt dem å de ska ringa upp kl 10 så får jag se hur de tänker med dosering och eventuellt få en till spruta utskrivet. Läkaren hade nämligen bara skrivit ett uttag på receptet.

Nej du måste ju ha mera utskrivet, det hör man ju på en gång :) För mitt apotek tog det minst 2 dagar innan de fick in dom om man beställde. Jag hade som tur var 3 uttag på 1+1 spruta. Så jag har lixom fortfarande uttag kvar. Den andra sprutan (cetrotide som jag fick) slutade det oxå med att jag saknade 1 spruta och då var det för kort tid att beställa, så jag fick åka 16 mil dit den fanns inne i lager... Haha ja ni hör vilken panik.
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-02 08:02:12 följande:
    Funderade på det men vet inte hur lättillgänglig sprutan är att få till apoteket. Har räknat på 8 doser i den på min 112,5 dos och det räcker till onsdag. Har UL på måndag.
    Azerp skrev 2018-02-02 07:38:52 följande:

Jag tycks ha lägsta dosen 112,5 så 8 injektioner har jag i pennan om jag räknat rätt. Just de jag är orolig över att jag får problem i slutet. Fortsätter jag på 112,5 så räcker det till onsdag. Men inte förrän veckan efter det har jag eventuellt äggplock på måndag så de räcker ju inte.

Ah jag förstår, sorry jag har lite annat tillvägagångsätt då jag inte gör min IVF i Sverige så här i utlandet har de sprutor hos gynekologen som jag kan köpa där direkt, men klart meckigt om du måste beställa på apoteket och det tar flera dagar!

Det där är ju inte en sak till man vill behöva oroa sig för så se till att du har! (jag kan tänka mig att de är lite 'snåla' med sprutorna då de är väldigt dyra och läkaren inte vill skriva ut i onödan...)
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-02 07:59:15 följande:
    Jag har inte gonal f, men har inte heller fått "tillräckligt" många. Men idag ska läkaren ringa för att eventuellt justera dosen och då antar jag att de skriver ut mer om det skulle behövas. Om jag ska fortsätta på samma eller lägre dos och det räcker med 10 dagars behandling så räcker det. Så ta det lugnt. Det verkar vara standard att de inte skriver ut mer än nödvändigt.
    Hur gick det på ditt ultarljud BaKu? hade du många äggblåsor?

Jag blev lite orolig då de bara hittade 5st på mig och KANSKE några mindre, men de var knappt mätbara. Mina 5 var också små, ca 6-8 mm. Verkar inte vara risk för överstimulering i alla fall...
  • Anonym (BaKu)
    Inalina skrev 2018-02-02 08:26:37 följande:

Hur gick det på ditt ultarljud BaKu? hade du många äggblåsor?

Jag blev lite orolig då de bara hittade 5st på mig och KANSKE några mindre, men de var knappt mätbara. Mina 5 var också små, ca 6-8 mm. Verkar inte vara risk för överstimulering i alla fall...

Det gick bra. Vet inte exakt hur många men det såg bra ut. Tror det kanske var runt 12 stycken och de flesta var över 8 om jag inte minns fel. Väntar nu på att läkaren ska ringa för instruktioner om vidare behandling
  • 8992
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-31 16:21:44 följande:

Har du inte fått någon annan info så minns jag inte att vi hade något annat med. Räkna med gynundersökning, men kan säkert se olika ut. Det enda råd jag riktigt kan ge är att våga fråga om något är oklart eller så. Anteckna gärna också för det är mycket information och känslor samtidigt. Lycka till!

Tack för svaret! Det gick väldigt bra, och kommer köra korta protokollet. Men glömde fråga hur långt innan beräknad mens man bör hämta ut medicinerna. 10 dagar kvar till mensen, bör jag hämta dom nu?
  • minipeach86
    Anonym (Lime) skrev 2018-02-01 19:01:35 följande:

Hej! Jag är ny här i tråden. Slutade med p-piller i somras och har inte fått mens. Tog upp detta vid ett cellprov och fick konstaterat att jag har pco efter ultraljud och blodprov. Har problem med akne men är normalviktig. Snart ska jag och min sambo påbörja en fertilitetsutredming tillsammans som par. Min gynekolog nämnde att det troligtvis kommer bli aktuellt med ivf direkt då hon menar att risken för överstimulering och att fler än ett ägg lossnar är stor vid pco. När jag läser verkar det dock ganska ovanligt med ivf direkt? Blir dessutom orolig och stressad när jag tänker på väntan, köer mm och undrar hur lång tid det brukar ta från första utredningsbesöket till själva insättningen i ivf-behandlingen?

Jag har pcos och tror det är väldigt ovanligt att man skickas direkt till IVF utan att försöka med ÄL-stumulerande först.. förr i tiden fick man Pergotime, idag får man Letrozol. Först ska du och din partner utredas båda två med blodprover, VUL och spermaprov, inför IVF ska man också ha gjort äggledarspolning. Men kolla upp Letrozol och ta upp det med din läkare. Det är mycket skonsammare mot kroppen så det vill man ju gärna testa först.. Finns trådar om det här på FL också, exempelvis en som heter "Tredje kuren Letrozole, någon som vill följas åt?". Alla svarar lite olika på behandlingen, vissa svarar på enkel dos, andra behöver dubbel eller trippel. Vissa svarar inte alls, andra kanske blir överstimulerade. Det är därför man oftast börjar med enkel dos och sedan får man trappa upp om det inte lyckas frambringa något färdigt ägg. Lycka till! 
    Har PCOS och försökt sedan jan-17. Hittills fått 3 ägglossningar med hjälp av Letrozol
  • zuces
    8992 skrev 2018-02-02 10:38:10 följande:

Tack för svaret! Det gick väldigt bra, och kommer köra korta protokollet. Men glömde fråga hur långt innan beräknad mens man bör hämta ut medicinerna. 10 dagar kvar till mensen, bör jag hämta dom nu?

Åh vad kul får du börja om 10 dagar? Jaa hämta redan nu! Mensen kan ju komma tidigare också :)
Svar på tråden IVF våren 2018