• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Hej,

Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Jooosen
    Hoppasnu123 skrev 2018-06-28 09:08:17 följande:

Jag började följa natural cykel igen... så vet att jag hade ägglossning.. har väldigt regelbunden cykel så börjar tro det är spermierna som inte levererar fullt ut.. då är de skönt att han är med! Tänkte din kille med ?det löser sig?... ?

Alltid drömt om en stor familj.. men är man över 30 å de ska va såhär svårt är man ju bara glad om de skulle lyckas med en...

Nej.. bor i småland.. så antar att utbutet och valmöjligheterna inte är fullt så utbredda här..

finns en privat klinik vi kommit överens om att kontakta iaf som ska va hjälpsamma:)

Ja han tänkte lite så! Men tillslut var d faktiskt han som sa att vi borde söka hjälp. Så jäkla skönt när man tar d steget. Har regelbunden mens o äl ja med. Så vi trodde kanske spermierna var dåliga. Men de har inte hittat något fel på nån av oss... dock tror jag det finns något fel som d inte ser: typ hårda äggskal, tunn slemhinna (som d såg när ja spolade äggledare). Ja har tänkt typ 3

Barn innan men som du säger är man otroligt glad om d blir ett....
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • jaktenpaflow
    Snowflingan skrev 2018-06-27 23:56:25 följande:

Haha vilket sammanträffande! Ja, jag fick också en bra känsla av dem! Verkligen super med sommaröppet, jag hade verkligen brutit ihop helt om vi inte kunde börja med en utredning förrän om flera månader... Jag har misstänkt endometrios så ska få träffa en läkare på kliniken som har god kunskap om det, känns otroligt bra! Annars har vi ingen aning varför inte jag blir gravid, båda är unga och friska, äter bra och tränar bra.

Vi avvaktade med att söka hjälp för vi är så unga, 24 och 25 men jag var hos gyn pga misstänkt endo och då ville han att jag skulle medicinera för att sätta kroppen i klimakterium... Då bestämde vi oss för att köra all in med barn istället så utredning nu!

Hur är det med er då, vet ni någon anledning? Har ni försökt länge också?

Ja jag hade också brutit ihop totalt. Alla sa till mig att de tyckte jag skulle vänta till i höst. Inte stressa och ha semester i sommar. Men jag hade aldrig klarat av att bara vara och inte känna att man är på gång. Jag opererade bort båda mina äggledare i juni efter att en säcktuba(vätskefylld äggledare) hittats på ena äggledaren och den andra vad skadad och stor chans till utomkveds och sämre chanser till IVF.

Innan det så hade vi försökt sen april 2017, vi har en tjej på 2 år sedan tidigare som också tog över ett år att få till. Kände redan då att någon onte var som det ska och vi skulle precis göra en utredning så blev jag gravid.

Skönt att ni har ålder på er sida men när man väl är redo för barn så är åldern bara en siffra!

Har du hört något om kliniken? Jag har aldrig hört talas om dem tidigare.
  • vill2017

Efter andra kuren Letrozol var jag idag på VUL hos läkaren som såg två äggblåsor på 13 mm och 16 mm vilket innebär att Ovitrelle ska sprutas in i magen i morgon.

Skönt att vi går på semester i tre veckor efter det så att morgonrutinerna rubbas lite. Tror att man mår bättre av att inte kissa i kopp varje morgon :)

• Snowflingan
    jaktenpaflow skrev 2018-06-28 09:50:18 följande:

Ja jag hade också brutit ihop totalt. Alla sa till mig att de tyckte jag skulle vänta till i höst. Inte stressa och ha semester i sommar. Men jag hade aldrig klarat av att bara vara och inte känna att man är på gång. Jag opererade bort båda mina äggledare i juni efter att en säcktuba(vätskefylld äggledare) hittats på ena äggledaren och den andra vad skadad och stor chans till utomkveds och sämre chanser till IVF.

Innan det så hade vi försökt sen april 2017, vi har en tjej på 2 år sedan tidigare som också tog över ett år att få till. Kände redan då att någon onte var som det ska och vi skulle precis göra en utredning så blev jag gravid.

Skönt att ni har ålder på er sida men när man väl är redo för barn så är åldern bara en siffra!

Har du hört något om kliniken? Jag har aldrig hört talas om dem tidigare.

Ja man får höra från så många att man ska försöka slappna av i sommar och att så fort man inte tänker på det så blir det ett barn... Jo tjena, vi höll på i ett år utan att ha koll på nånting men det blev inga barn, sen höll jag stenkoll på allt och det blev ändå inga barn. Ja det känns skönt att vi har åldern på vår sida, både jag och min fästman har alltid velat ha många barn så vi känner att vi vill gå en utredning.

Oj va tråkigt för dig med äggledarna, men skönt att det finns hjälp att få, tekniken går så mycket framåt med stormsteg! Hoppas allt kommer gå bra för er! Får jag fråga hur gamla ni är?

Nä jag hade aldrig hört talas om den men jag har inte heller gjort något efterforskning på kliniker så har inte koll alls haha.
  • jaktenpaflow
    Snowflingan skrev 2018-06-28 11:28:32 följande:

Ja man får höra från så många att man ska försöka slappna av i sommar och att så fort man inte tänker på det så blir det ett barn... Jo tjena, vi höll på i ett år utan att ha koll på nånting men det blev inga barn, sen höll jag stenkoll på allt och det blev ändå inga barn. Ja det känns skönt att vi har åldern på vår sida, både jag och min fästman har alltid velat ha många barn så vi känner att vi vill gå en utredning.

Oj va tråkigt för dig med äggledarna, men skönt att det finns hjälp att få, tekniken går så mycket framåt med stormsteg! Hoppas allt kommer gå bra för er! Får jag fråga hur gamla ni är?

Nä jag hade aldrig hört talas om den men jag har inte heller gjort något efterforskning på kliniker så har inte koll alls haha.

Ja precis, sånna kommentarer får man bara från dem som inte vet hur det är. Det är irriterande även om man vet att de bara menar väl...

Jag är 30 och min man 37, så det brinner väl inte i knutarna eller vad man säger haha men vi kan ju inte bara låta åren gå heller... tiden går ju så sjukt fort! När vi började förra våren så var jag väldigt lugn och avslappnad. Men det här året har varit så sjukt påfrestande... att varje månad överanalysera vilken dag ska vi få till det för att optimera chanserna, hur ofta osv. Min hjärna har gått på högvarv och varje månad blir man ju bara förkrossad...
  • LLW
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-27 22:11:56 följande:

Ja men exakt så! Nojjar jättemycket.. man tänker inte att det kan hända en själv liksom... är så sjukt. Men samtidigt så underbart...<3 men ska absolut försöka njuta lite!

Hur går det för dig? Har du gjort fler tester? Några symptom ännu? :))
  • Långväntanefterdig
    LLW skrev 2018-06-29 17:25:26 följande:

Hur går det för dig? Har du gjort fler tester? Några symptom ännu? :))

Hej!

Tog ett nu med eftermiddags urin. Och starkare blir det ju :) så det känns bra. Jag kissar hela tiden, har ömma och tyngre bröst där man ser tydligare ådror. Sen har jag en dragig känsla i magen som jag tror beror på lutinusen. Ska bli såååå skönt att va av med det äckelpäckel pysslet snart!!
  • LLW
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-29 17:34:14 följande:

Hej!

Tog ett nu med eftermiddags urin. Och starkare blir det ju :) så det känns bra. Jag kissar hela tiden, har ömma och tyngre bröst där man ser tydligare ådror. Sen har jag en dragig känsla i magen som jag tror beror på lutinusen. Ska bli såååå skönt att va av med det äckelpäckel pysslet snart!!

Åh vad kul!! Är det så starkt på eftermiddagen är det ju riktigt bra! Har du haft BIM ännnu?

När meddelar man kliniken om att man lyckats? Och hur länge ska du ta lutinus? Haha många frågor men jag tycker att det är så fantastiskt att någon i en liknande sits som en själv har lyckats. Det inger välbehövligt hopp! <3
  • Långväntanefterdig
    LLW skrev 2018-06-29 17:55:44 följande:

Åh vad kul!! Är det så starkt på eftermiddagen är det ju riktigt bra! Har du haft BIM ännnu?

När meddelar man kliniken om att man lyckats? Och hur länge ska du ta lutinus? Haha många frågor men jag tycker att det är så fantastiskt att någon i en liknande sits som en själv har lyckats. Det inger välbehövligt hopp! <3

Men eller hur! Jag är själv super förvånad. Hade inte färväntat mig att det skulle gå på första försöket.

Är superglad att det var så starkt nu, för jag tyckte det var lite svagt imorses.

Egentligen skulle jag meddela kliniken på tisdag som är testdagen. Men dom har semesterstängt så i slutet pä juli kan jag meddela först. Känns lite sådär faktiskt, hade velat prata med dom nu direkt och få tid för ultraljud och det. Vi kommer få gå på ultraljud första delen av agusti då jag förhoppningsvis tagit mig till v 8..

Lutinus kör man 21 dagar med start efter äggplock på min klinik. Verkar va lite olika runt om. Men har väl 7 dagar kvar ca..

Beräknad mens borde vara på söndag, men cykeln ballar ju ur lite pga lutinus och hormoner. Men borde va där till helgen den inte ska komma hehe.
  • XAHHA92

Har haft äl smärtor hela dagen idag, men är bara på CD9... Vafan? Är bortrest och har därför inte kunnat ta test men jag känner igen mina äl smärtor. En äggblåsa kan ju knappast ha hunnit mogna till sig så här tidigt? Eller så har kroppen blivit i obalans efter sprutorna jag tog i förra cykeln.

Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år