• Anonym (fundersam)

Borde jag fixa ett varsitt påskägg även till bonusbarnen?

Vi fick ändra våra påskfirande helt detta år och vi skulle egentligen haft bonusbarnen men nu kommer dom i slutet av veckan. 
    Bör jag fixa påskägg till bonusbarnen till dom kommer hit igen nu när bara våra små får och dom egentligen skulle varit här från början?

• Svar på tråden Borde jag fixa ett varsitt påskägg även till bonusbarnen?
  • Cadencee
    Anonym (Alla) skrev 2018-04-01 10:23:05 följande:

Om ni öppnar en chokladask till familjen, sparar ni några bitar till dom som inte är hemma då? Om ni fikar, spar ni en kaka? Om ni har barn som är överviktiga, ska dom ändå få godisägg en vecka senare, trots att som fått hos den andre föräldern på påsken? Får era bonusbarn lltid dubbelt? Spar ni lördagsgodis också tills barnen kommer hem?

Det som tillhör vardagen sparar vi inte (tex en chokladask eller godiset från helgen dom inte är hos oss) men när det är extra som till påsken får dom påskägg även om dom inte firar hos oss. Dom får ju inga mängder så även om något barn är överviktigt får dom ändå. Då får ju vi anpassa mängd och innehåll efter det. Likdant med jul och födelsedag.. klart dom får julklappar och födelsedagspresenter av oss även om dom inte är hos oss julhelgen är på födelsedagen.
  • Ess

Att dom får påskägg eller påskpresent när de kommer tycker jag inte är speciellt konstigt, men däremot så borde det ligga i FÖRÄLDERNS intresse att fixa och ge det åt sitt barn!

• Anonym (texas)
    Cadencee skrev 2018-04-01 09:37:14 följande:
    När jag menade att vi ser alla barn som våra barn menade jag att tex som detta med påskägg, alla hade fått varsitt även om vi kanske hade haft hans barn över påskhelgen men inte mina eller tvärtom. Att samma regler gäller för alla barn om det inte är något som går att relatera till ålder.
    Men du och din man har ju två barn var, det är väl inte så svårt att komma överens om att se alla barn som våra barn då, ni har ju gått in med samma förutsättningar i relationen. I ts fall (om jag nu har förstått det rätt, ts har bara skrivit två små inlägg) så hade hon inga barn när hon träffade sambon, men han hade minst två barn. Sedan har de fått gemensamma barn. Det betyder att alla barn är hans barn men hen var inte ens förälder när de träffades och nu är hen förälder till minst två av barnen men inte de andra. Deras situation påminner på intet sätt om er, för er blir det väl ganska självklart att ni som två ensamstående föräldrar med lika många barn var kan samarbeta kring barnen på ett jämbördigt sätt. 
    Jag tror som sagt inte att problemet handlar om ett ynka påskägg och lite godis, ts verkar ju orolig att de små ska bli ledsna eftersom de redan har fått sina ägg,  och man kan ju undra om det är pappan som har sina idéer om millimeterrättvisa mellan hans barn fast att så ändå inte blir fallet, jag vet inte, så i det här fallet funkar det kanske inte som du tror att alla får var sitt oavsett var de har varit, för de yngsta har ju bara ett ställe att få påskägg på och då får de ju bara ett var, medan bonusarna har flera ställen att vara på och då får de fler.

• Anonym (texas)
    Ess skrev 2018-04-01 11:20:33 följande:

Att dom får påskägg eller påskpresent när de kommer tycker jag inte är speciellt konstigt, men däremot så borde det ligga i FÖRÄLDERNS intresse att fixa och ge det åt sitt barn!

Det ska också ligga i förälderns intresse att se till att de yngre barnen inte blir ledsna när de större barnen får sina påskägg. Jag misstänker att det är det som är kruxet här, att ts och sambo inte är överens om vad som är rättvisa för samtliga barn. Är det väldigt små barn kan det vara svårt att hantera att man redan har ätit upp sina ägg när de andra får sina. Men det är ju en ganska lätt sak att åtgärda, frågan är om pappan anser att det blir orättvist ifall de små barnen får godis en gång till, eller om ts är rädd för att det blir för stor konsumtion av godis för samtliga barn. Det vet vi ju inte men vad det än är så nog ska det gå att lösa på något sätt.
  • whitestar

Vi gav påskäggen redan på skärtorsdagen till barnen just för att bonusen skulle hinna få ett oxå då han åkte till sin mamma långfredagen.

• Anonym (texas)

Jag har visst blandat han, hon och hen hej vilt, jag tror att ts är en kvinna men jag ville inte förutsätta att det var så, därför blev det så när jag skrev inlägget ovan. Ber om ursäkt ifall det låter förvirrat.

• whitestar

Vi gav påskäggen redan på skärtorsdagen till barnen just för att bonusen skulle hinna få ett oxå då han åkte till sin mamma långfredagen.

Anonym (texas) skrev 2018-04-01 11:42:32 följande:

Det ska också ligga i förälderns intresse att se till att de yngre barnen inte blir ledsna när de större barnen får sina påskägg. Jag misstänker att det är det som är kruxet här, att ts och sambo inte är överens om vad som är rättvisa för samtliga barn. Är det väldigt små barn kan det vara svårt att hantera att man redan har ätit upp sina ägg när de andra får sina. Men det är ju en ganska lätt sak att åtgärda, frågan är om pappan anser att det blir orättvist ifall de små barnen får godis en gång till, eller om ts är rädd för att det blir för stor konsumtion av godis för samtliga barn. Det vet vi ju inte men vad det än är så nog ska det gå att lösa på något sätt.

Jag hade nog lämnat ett påskägg till bonusbarn en men lite i skymundan och inte lika mycket så att dom yngre barnen inte behövde bli frestade.
  • fluu

Självklart ska ni ge till bonusarna!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nihka

Det enklaste hade varit om du hade skickat med påskägg som de inte fick öppna förrän påsk när de åkte. Ett alternativ så här i efterhand är att leverera till dem hemma hos mamman.

• Ess
    Anonym (texas) skrev 2018-04-01 11:42:32 följande:
    De får helt enkelt lära sig att de stora får när de kommer, man får berätta för dem att de redan fått sina ägg. Det har aldrig varit något problem här i alla fall.

Jag misstänker att ts sambo är en man och han har fått vanan från när han levde med sitt ex, att hon fixade allt sådant här. Men jag tycker ts kan va snäll och påminna honom att han kanske ska skaffa ägg till sina stora barn, gör han inte det och de mot förmodan frågar ts om ägg, så får hon hänvisa dem till sin pappa. När hon påmint honom så kan hon bara släppa det och inte bry sig mer, för det är han som är förälder och ansvarig att fixa sådant OM han vill att de ska få.
  • No Logo

Ge dem någonting annat än godis i sina ägg, nån liten påskpresent?

Låt dina barn gömma påskäggen och ge bonusarna ledtrådar (fågel, fisk, mittemellan, varmt eller kallt) för att leta efter dem, Då blir de också involverade och tycker det är roligt.

• Anonym (fundersam)

Har inte orkat läsa igenom alla svar men har nu bestämt mig att jag inte kommer ge dom något påskägg. Om jag skulle ha gjort det skulle jag fixat och gjort dom klarara till skärtorsdagen när dom åkte till deras mamma och när dom kommer tillbaka hit igen (som det ser ut nu) kommer påsken vara slut men visserligen har dom ju påsklov hela veckan.. 

Sk sätta mig och läsa igenom lite vad ni har skrivit

• Anonym (Styv,  inte bonus)
    Anonym (fundersam) skrev 2018-04-01 20:40:58 följande:

Har inte orkat läsa igenom alla svar men har nu bestämt mig att jag inte kommer ge dom något påskägg. Om jag skulle ha gjort det skulle jag fixat och gjort dom klarara till skärtorsdagen när dom åkte till deras mamma och när dom kommer tillbaka hit igen (som det ser ut nu) kommer påsken vara slut men visserligen har dom ju påsklov hela veckan.. 

Rätt beslut. Varför ska de ha påskägg när påsken är över? Obestämd
  • Anonym (Alla)
    nihka skrev 2018-04-01 17:08:36 följande:

Det enklaste hade varit om du hade skickat med påskägg som de inte fick öppna förrän påsk när de åkte. Ett alternativ så här i efterhand är att leverera till dem hemma hos mamman.

Den känns ju konstig. Så när mina tre barn + kusinerna letar och äter ägg på påskafton ska min äldsta ha med sig ett extra ägg som han fått av sin pappa.? Så han sitter med 2 när alla andra har 1?
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2018-04-01 20:40:58 följande:

Konstig anledning kan jag ju tycka. .

Min son var bortrest med sin mormor över påsk - han kommer hem mitt i påsklovet. SJÄLVKLART får han sitt påskägg när han kommer hem. Hans bror, som varit hemma över påsk, fick sitt ägg på påskafton. Träffar de inte sina mor- farföräldrar på påsk får de även ett litet påskägg av dem i efterhand även om det gått en vecka.

Hade du hoppat över att ge dina barn påskägg om de inte var hemma just på påsken?

Eller att din man tex bara köpt till sina äldre barn om han tex var bortrest med dem över påsken?

Det är helt upp till dig att fixa påskägg. Personligen hade jag fixat till nåde gemensamma och bonusar, men det beror väl på vilken roll man har i familjen. Men var hellre ärlig och säg att du inte vill - men detta låter bara som en dålig ursäkt för att du inte vill säga att det inte är din sak att göra.. Att man inte ses på just påskdagarna känns som världens genomskinligaste ursäkt. .
  • nihka
    Anonym (Alla) skrev 2018-04-01 20:55:19 följande:
    Den känns ju konstig. Så när mina tre barn + kusinerna letar och äter ägg på påskafton ska min äldsta ha med sig ett extra ägg som han fått av sin pappa.? Så han sitter med 2 när alla andra har 1?
    Det är väl inte så konstigt att barn med separerade föräldrar får ett ägg från vardera förälder. Sedan kan man också få från mormor/morfar, farmor/farfar och andra släktingar och vänner. Man kan alltså få olika mycket godis och huvudsaken är att ingen blir utan och den som får mycket kan bjuda med sig.
  • Anonym (Så går det...)
    Pope Joan II skrev 2018-03-31 08:00:50 följande:
    Som vanligt ett enda. Så det kan du kanske räkna till. 
    Ja, det är ditt enda. Men inte ditt första.
  • Pope Joan II
    Anonym (Så går det...) skrev 2018-04-01 22:05:17 följande:
    Ja, det är ditt enda. Men inte ditt första.
    Nej, och det är ingen hemlighet. Precis som orsakerna till byte inte heller varit det.

Du då? Vem är du?
Svar på tråden Borde jag fixa ett varsitt påskägg även till bonusbarnen?