• Anonym (fundersam)

Borde jag fixa ett varsitt påskägg även till bonusbarnen?

Vi fick ändra våra påskfirande helt detta år och vi skulle egentligen haft bonusbarnen men nu kommer dom i slutet av veckan. 
    Bör jag fixa påskägg till bonusbarnen till dom kommer hit igen nu när bara våra små får och dom egentligen skulle varit här från början?

• Svar på tråden Borde jag fixa ett varsitt påskägg även till bonusbarnen?
  • Anonym (Styv,  inte bonus)
    Anonym (Hansson) skrev 2018-03-30 22:00:34 följande:

Jag förstår inte dessa ideliga frågor om bonusbarn. Det är väl inget att fundera över? Bara att göra som man skulle gjort med sina biologiska barn?

Nej, det fungerar inte så.
  • legomum
    Anonym (Styv, inte bonus) skrev 2018-03-30 22:14:08 följande:
    Varför inte? En familj inkluderar väl alla sina barn (som finns inom och utom förhållandet).
    Jättemärkligt att det ska göras skillnad.
  • Anonym (Maria)
    Nej, lever man med en partner som inte bryr sig om sina egna barn, så funkar det  inte,  det har du rätt i.

Men om TS man/sambo är normal, så får även hans barn ett påskägg när de kommer.
  • Anonym (Hansson)
    Anonym (texas) skrev 2018-03-30 22:08:33 följande:
    Nej, så enkelt är det inte. Du säger det som om det vore en gyllene regel, men nej. Hur gör du tex om du inte har några biologiska barn?
    Jo, en gyllene regel. Förfärligt att man ens ska behöva en regel och att fundera. Känns rätt självklart att alla barn ska behandlas lika. Finns det inge biologiska barn så finns ju heller inte det problemet och här finns det ju det och det var utifrån det jag svarade.
    Jo i alla normala familjer så fungerar det så, inte ens något att fundera över.
  • Anonym (Styv,  inte bonus)
    legomum skrev 2018-03-30 22:16:05 följande:

Varför inte? En familj inkluderar väl alla sina barn (som finns inom och utom förhållandet).

Det handlar om känslor, man kanske inte ens tycker om partnerns ungar.
  • mammalovis

Om de andra har påskägg att äta ur blir det ju konstigt för bonusbarnen. Å andra sidan kan det ju bli så att bonusbarnen får dubbelt så mycket godis mot ett kärnfamiljsbarn, vilket inte är bra ur hälsoaspekten och kanske får från dubbelt så många håll ytterligare ... Så det beror ju på vad du lägger i och ålder på barnen. 

Till äldre barn kan man ju ge en peng och bara lite godis. Till yngre kan man ju ge såpbubblor, hårgrejer eller annat de ändå har nytta av. Mina tre får såpbubblor och ett Kinderägg ock kanske lite smågodis. Sedan får de två äldsta inklusive bonus var sin skrivbok med paljettframsida. Ev gör jag en skattkarta för att hitta dessa då de inte får plats i äggen. Bonusen kommer först veckan efter påsk.

I år tycker jag att det är rätt skönt att barnen inte får en massa påskägg, då två älskade farmödrar gått bort som innan varit generösa med godis, så vi flera år har fått slänga godiset till slut för att vi inte vill att de ska vräka i sig uppåt ett halvkilo. Däremot har ju tanken bakom varit fin från alla. Något år fick de en påskpresent i form av ett klädesplagg och det tyckte jag kändes bättre än godis.

• legomum
    Anonym (Styv, inte bonus) skrev 2018-03-30 22:22:35 följande:
    Totalt irrelevant, det är inte dig det handlar om utan om barnen. Dina känslor ska inte göra att barnen av någon anledning känner sig utanför eller mindre älskade.
  • Anonym (Hansson)
    Anonym (Styv, inte bonus) skrev 2018-03-30 22:22:35 följande:
    Då får man som vettig vuxen bete sig i alla fall....barnsligt och elakt att inte göra det.
  • Anonym (Sanna)
    legomum skrev 2018-03-30 22:16:05 följande:

Det ska inte göras skillnad.Men föräldrarna har i första hand ansvar att ge julklappar,påskägg osv.till sina barn.Så om alla föräldrar skulle sköta det där ,så borde det inte ens bli fråga om detta.
  • legomum
    Anonym (Hansson) skrev 2018-03-30 22:25:32 följande:
    Då får man som vettig vuxen bete sig i alla fall....barnsligt och elakt att inte göra det.
Svar på tråden Borde jag fixa ett varsitt påskägg även till bonusbarnen?