• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 16:23:53 följande:

Och hur tycker du att den här straffande metoden fungerar då? Har den fått den framgång du tänkt dig?

Själv tycker jag att det är förkastligt bortom alla ord att straffa barn. Att exkludera dem, kasta deras grejer och ha en väldigt rigid uppfattning kring vad de "bör" och "måste" kunna och liknande är i mitt tycke inte en framkomlig och önskvärd väg att gå.

Dessutom är det orimligt att ha en låg tolerans för leksaker på andra ställen än i det egna rummet (om de har egna rum, de kanske delar?) samtidigt som man har sammanlagt fyra barn i de absoluta mest leksakstäta åldrarna.

Skicka barn i säng för något de gjort eller inte gjort hade jag för min del hoppas tillhörde en tidsålder där kunskaperna och tankarna kring uppfostran och guidning av barn mot vuxenlivet var betydligt mer bristfälliga är de är idag. 

Jadu, första gången vi faktiskt kastar något så får väl se om han ens märker att de e borta.. hans barn har egna rum och mina barn delar rum. Men ärligt talat så är de faktiskt konsekvenser av att de inte plockar undan, den grejen jag kastade trampade jag på flera gånger utan att jag såg den. En gång till och den hade faktiskt gått sönder. Genom att dom inte håller koll på tex sina telefoner riskerar dom fuktskada då de kan bli kastade i vatten eller att minsta tuggar på dom. Minsta fick tag i en cross (liten lrksaksstorlek)och det var en plastgrej som veks för ett litet tag sen. 8-åringen skrek/skällde något hemskt på honom. Då sa jag till honom att han faktiskt inte kan skylla på lilla då leksaken låg i hallen och inte på hans rum. Det som i princip ligger framme ska va sånt som är okej att lilla tar. Annars får man lägga det på en hylla eller liknande när det inte används.
  • Mia86a
    Anonym (Lilja) skrev 2018-06-25 14:24:17 följande:

Fy vad spydiga kommentarer. Nu var det tips ts behövde.

Om ni har hans barn halva tiden har ni rätt till halva barnbidrag.

Innan man skaffar barn ska man tänka igenom så man har råd och inte räkna med barnbidraget.

Nu har du valt att skaffa barn med en som har barn innan då får du acceptera det och göra bästa av situationen.

Barn brukar känna väldigt mycke och känner sig säkert inte välkommen till er och drar sig undan så mycket det går.

Sätt upp regler tillsammans om vad som gäller i erat hem och att det ger konsekvenser om man inte följer dom.

Låt honom vara delaktig i reglerna .

Exempel på regler

Ställa in tallriken i diskmaskinen

Alla sitter tillsammans vid middagsbordet och äter tills alla är klara.

Dator/ mobil tid mellan 15-17.( dra ur nät, kablar när tiden är ute) går helt enkelt inte sitta längre.

Ha en trevlig ton mot varandra.

Bädda sängen

Slänga skräp i papperskorg

Lägga smutstvätt i tvättkorgen

Vara delaktig i vad ni ska äta i veckorna ( att alla i familjen sitter och planerar veckans måltider tillsammans)

Sitter ihop vid Tv:n och ser på nått hela familjen .

Gör mycket saker ihop lär känna pojken.

Ju mer ni umgås och lär känna pojken desto bättre blir det ju när han känner sig trygg och omtyckt en del av familjen.

Jättebra inlägg!! Jag håller med till fullo! Jag har själv varit i ts sits och det blev stor skillnad efter att vi införde tydligare regler och rutiner hemma. Visst kan jag fortfarande tycka att veckorna han inte bor med oss är de bästa veckorna men samtidigt är det inte en situationen barnet valt själv så man bör försöka jobba på relationen för att få det att fungera så bra som möjligt så att barnet får en trygg och bra uppväxt och känner sig älskad.

En liten rättelse bara. Ts sambo har inte rätt till halva barnbidraget även om sonen bor där halva tiden. Det beror på att mamman är ensam vårdnadshavare och barnbidrag får enligt lag endast betalas ut till vårdnadshavare. Hade vårdnaden däremot varit gemensam skulle ts sambo kunna ansöka om halva beloppet även om det strider mot mammans vilja.
  • Pope Joan II
    Sharper skrev 2018-06-25 16:52:57 följande:
    Jadu, första gången vi faktiskt kastar något så får väl se om han ens märker att de e borta.. hans barn har egna rum och mina barn delar rum. Men ärligt talat så är de faktiskt konsekvenser av att de inte plockar undan, den grejen jag kastade trampade jag på flera gånger utan att jag såg den. En gång till och den hade faktiskt gått sönder. Genom att dom inte håller koll på tex sina telefoner riskerar dom fuktskada då de kan bli kastade i vatten eller att minsta tuggar på dom. Minsta fick tag i en cross (liten lrksaksstorlek)och det var en plastgrej som veks för ett litet tag sen. 8-åringen skrek/skällde något hemskt på honom. Då sa jag till honom att han faktiskt inte kan skylla på lilla då leksaken låg i hallen och inte på hans rum. Det som i princip ligger framme ska va sånt som är okej att lilla tar. Annars får man lägga det på en hylla eller liknande när det inte används.
    Så då är du nöjd med hur ni har det då? Jag förstod det på dina inlägg som om du inte var det. Det "gick inte in" och försök att vara pedagogisk hade gjorts under dryga året. Det lät som om det inte fungerade tillfredsställande i er nykonstellation, men det måste jag ha missförstått.

Där ser man. Hoppas barnen är nöjda också, där de ligger till sängs 18.00 (ja, inte dina då, de sköter sig bra förstod jag) alternativt inte kan hitta saken som slängts. 

Hur gammal var du förresten, sa du? Inte trettio men?
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 17:43:34 följande:

Så då är du nöjd med hur ni har det då? Jag förstod det på dina inlägg som om du inte var det. Det "gick inte in" och försök att vara pedagogisk hade gjorts under dryga året. Det lät som om det inte fungerade tillfredsställande i er nykonstellation, men det måste jag ha missförstått.

Där ser man. Hoppas barnen är nöjda också, där de ligger till sängs 18.00 (ja, inte dina då, de sköter sig bra förstod jag) alternativt inte kan hitta saken som slängts. 

Hur gammal var du förresten, sa du? Inte trettio men?

Gällande leksakerna är jag inte nöjd och inte med att de bara kan gå från bordet. Men efter tjat i någon timme kan åtminstone tallriken försvinna. Leksakerna kan ta flera veckor... sällan de lägger sig tidigare än 19.30, jag tog till för vad som KAN hända inte vad som tillhör vardagen läggande just läggningen...
  • Anonym (alma)
    Sharper skrev 2018-06-25 17:46:20 följande:
    Gällande leksakerna är jag inte nöjd och inte med att de bara kan gå från bordet. Men efter tjat i någon timme kan åtminstone tallriken försvinna. Leksakerna kan ta flera veckor... sällan de lägger sig tidigare än 19.30, jag tog till för vad som KAN hända inte vad som tillhör vardagen läggande just läggningen...
    så ni håller på och tjatar på ungarna i nån timme?? låter ju inte klokt
  • Sharper
    Anonym (alma) skrev 2018-06-25 18:32:30 följande:

så ni håller på och tjatar på ungarna i nån timme?? låter ju inte klokt

Som sagt, jag plockar inte efter dom
  • Mia86a
    Sharper skrev 2018-06-25 18:50:04 följande:

Som sagt, jag plockar inte efter dom

Jag förstår dig! Klart man låste tjata om de inte gör som man säger?! Om det så tar tio minuter eller två timmar är upp till barnen, de är stora nog att lära sig vad som gäller.
  • Anonym (Heja heja)

Skönt du inte är bonusmamma till mitt barn.

• Ess

Hade det gällt hans ungars grejer så hade jag sagt åt honom att se till att städa upp efter dem. Annars hade jag skyfflat in skiten på deras rum och slängt upp det i deras sängar, så hade jag sluppit skiten i alla fall.

• Anonym (Jadu)
    Sharper skrev 2018-06-25 16:52:57 följande:
    Första gången VI??? Nej det är DU som kastade din sambos barns leksak!
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son