• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Lilja) skrev 2018-06-25 14:24:17 följande:

Fy vad spydiga kommentarer. Nu var det tips ts behövde.

Om ni har hans barn halva tiden har ni rätt till halva barnbidrag.

Innan man skaffar barn ska man tänka igenom så man har råd och inte räkna med barnbidraget.

Nu har du valt att skaffa barn med en som har barn innan då får du acceptera det och göra bästa av situationen.

Barn brukar känna väldigt mycke och känner sig säkert inte välkommen till er och drar sig undan så mycket det går.

Sätt upp regler tillsammans om vad som gäller i erat hem och att det ger konsekvenser om man inte följer dom.

Låt honom vara delaktig i reglerna .

Exempel på regler

Ställa in tallriken i diskmaskinen

Alla sitter tillsammans vid middagsbordet och äter tills alla är klara.

Dator/ mobil tid mellan 15-17.( dra ur nät, kablar när tiden är ute) går helt enkelt inte sitta längre.

Ha en trevlig ton mot varandra.

Bädda sängen

Slänga skräp i papperskorg

Lägga smutstvätt i tvättkorgen

Vara delaktig i vad ni ska äta i veckorna ( att alla i familjen sitter och planerar veckans måltider tillsammans)

Sitter ihop vid Tv:n och ser på nått hela familjen .

Gör mycket saker ihop lär känna pojken.

Ju mer ni umgås och lär känna pojken desto bättre blir det ju när han känner sig trygg och omtyckt en del av familjen.

Ts har levt med denna stackars pojke i 4 år och fortfarande inte lärt känna ungen.
    Kommer knappast ändras nu!
    Nej det enda rätta är en separation nu - omgående!
  • Sharper
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 06:01:41 följande:

Första gången VI??? Nej det är DU som kastade din sambos barns leksak!

Jag på det i påsen som åkte ut i skräpförrådet men det var i samråd med min man så ja, VI!
  • Shoegal81

Mitt råd till dig TS är att söka professionell hjälp för att jobba på din förmåga att sätta sig in i någon annans situation. Du har en total avssknad av empati som inte låter hälsosam. Jag förstår att du inte vill känna såhär. Men faktum är att det finns en liten 10 årig pojke med en mamma som lever på bidrag och en sjukskriven pappa som lever på bidrag/sambos inkomst, med en styvmamma som inte vill veta av honom. Kanske inte så konstigt att han dyker ner i sina youtube filmer? Stackars barn. Jag fattar att du tycker att det är orättvist att pojkens problem, som kommer pga att han har två dåliga bioföräldrar, har hamnat på ditt bord, men om du inte kan ta ditt vuxna ansvar i den här situationen är det bättre för alla parter om du lämnar din sambo. Usch vill bara komma och ge den stackars pojken en kram, fy så hemskt.

• Anonym (Jadu)
    Sharper skrev 2018-06-26 06:21:20 följande:

Jag på det i påsen som åkte ut i skräpförrådet men det var i samråd med min man så ja, VI!

Både du och ts borde leva ensamma tills ni vuxit upp och mognat så ni kan bete er juste mot er omgivning!
  • Anonym (illa)
    Sharper skrev 2018-06-25 12:39:19 följande:
    2-åringen är för liten, där av plockar jag undan efter honom. Men min 5-åring och mannens 8 och 10-åring har dom reglerna. Annars skulle det som sagt ligga leksaker överallt hemma. Det är dock förstå gången en leksak blivit slängd. För ett tag sen höll 2-åringen på att slänga i 8-åringens mobil i poolen, rena turen att jag såg att han fått tag i den. Då gömde jag helt enkelt den och sen fick han leta ett bra tag på kvällen innan jag plockade fram den. Vi kan omöjligt hålla koll på alla barnens grejer hela tiden, går de sönder mm tex för att 2-åringen får tag i det får de skylla sig själva då vi ofta påtalar detta för dom.
    Det verkar som att du ändå lägger rätt stor ansträngning på att hålla koll på barnens saker, dvs bonusarnas saker så att du kan hiva dem om de är i vägen för dig. Gå och släng lite av dina egna saker om det är för mycket grejer i er 4-barnsfamilj,
  • Anonym (Jadu)
    Sharper skrev 2018-06-26 06:21:20 följande:

Håll lite koll på din 2 åring istället så har du nåt vettigt att fokusera på!

Annars är det väl ungen som åker i poolen eftersom ingen ser till den?!
  • Sharper
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 06:47:47 följande:

Både du och ts borde leva ensamma tills ni vuxit upp och mognat så ni kan bete er juste mot er omgivning!

Haha det är vi. Vi är en familj som fungerar i det stora hela.
  • Sharper
    Anonym (illa) skrev 2018-06-26 07:19:48 följande:

Det verkar som att du ändå lägger rätt stor ansträngning på att hålla koll på barnens saker, dvs bonusarnas saker så att du kan hiva dem om de är i vägen för dig. Gå och släng lite av dina egna saker om det är för mycket grejer i er 4-barnsfamilj,

Jadu, alla "mina" grejer finns i sovrummet och på en hylla inne i badrummet så det är ganska lugnt. Ja jag håller en hel del koll eftersom dom blir arga på minsta om han tar sakerna..
  • Sharper
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 07:23:33 följande:

Håll lite koll på din 2 åring istället så har du nåt vettigt att fokusera på!

Annars är det väl ungen som åker i poolen eftersom ingen ser till den?!

Haha jag håller koll. Det var ca 2 cm högt vatten i poolen (mindre uppblåsbar) så större risk för trasig telefon än barn
  • Colourfulrainbow
    FrozenGarden skrev 2018-05-22 12:46:42 följande:

Skulle någon säga att de inte gillar mitt barn så är det helt okej. Man kan inte klicka med alla. Oavsett om det är ett barn. Alla barn är för den delen inte så oskyldiga heller. Ingen av er är här och ser situationen objektivt utan reagerar enbart på hur jag valt att uttrycka mig i ett forum. Att uttrycka sig här ger utlopp för frustration men det betyder inte heller att jag uttrycker mig på det viset hemma. Det är inte som att jag vägrar svara pojken när han pratar och bara fnyser eller något. Jag säger ingenting till honom om han rör saker. Dels av rädsla att överreagera och dels för att jag inte känner att det är min plats att säga något. Ja jag har svårt att ta kontakt med honom men jag har aldrig aktivt gjort något för att visa honom att han inte är välkommen. Och jag ser inga tecken på att han inte skulle känna sig välkommen heller. Att han har keps vid matbordet är inte för att han inte vill behöva se oss. För vi pratar vid matbordet. Att jag tycker han är lat är inte bara min åsikt för både hans egen mor och utomstående har uttryckt samma sak. Hans mamma har också sagt att han är uppkäftig hemma mot henne och att hon ibland uppfattar honom som manipulerande. Som sagt gör jag ingenting öppet för att visa pojken att jag inte gillar honom. Det är en känsla jag har. Och det fungerade bättre för några år sen men har blivit sämre med tiden. Och nej det finns ingen skilsmässa att ta hänsyn till. Mamman var i början av sin graviditet när de gick isär. Han har aldrig levt ihop med båda sina föräldrar. Att hon valde att behålla ett barn som blev till första kvällen med en man hon inte kände något vidare säger en hel del om hennes karaktär också. Min son har båda sina föräldrar och varför ska vi gå isär så det drabbar honom? Det är som att säga att den första sonen är värd mer än den andra då. Min sambo är fullt medveten hur jag känner och har inga planer på att lämna. För som sagt behandlar jag inte pojken illa och det finns ingen som säger att det inte kan bli bättre. Även min sambo kan tycka att pojken är påfrestande. Vissa barn är det. Alla barn är olika. Alla barn är inte söta små oskyldiga offer. Jag säger inte att jag är ett offer. Jag ventilerar mina känslor. Det är ingen som under alla dessa år reagerat på att jag skulle bete mig på ett visst sätt mot pojken för det är inget som syns utåt. Hans mamma och jag har väldigt olika syn på föräldraskap. Hon prioriterar inredning och skönhet över att hålla löften till sina barn (Ja hon har ett barn till). Jag prioriterar annorlunda. Jag håller mina löften. Även till den här pojken. För att jag vet själv hur det är att bli sviken av sina föräldrar. Jag inkluderar honom i våra semestrar och har jag sagt att vi ska göra något så gör vi det. Hans mamma gör precis tvärtom. Men det är JAG som är den stora boven i dramat?

Det säger väl en hel del om din sambo som gör en kvinna han knappt känner på smällen? Att han ligger med kvinnor han knappt känner, att han är dålig på att använda skydd, att han väljer en fördomsfull partner som inte gillar hans son, att han inte krigar för att få ha sitt äldsta barn på halvtid....
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 06:03:37 följande:

Ts har levt med denna stackars pojke i 4 år och fortfarande inte lärt känna ungen.

Kommer knappast ändras nu!

Nej det enda rätta är en separation nu - omgående!

Förr eller senare måste man ta tag i problemen och göra det till det bättre.

Man måste kämpa lite för att få saker att fungera och göra allt man kan innan man separerar.

Om jag förstod det hela rätt är pojken där varannan helg och ska nu flytta ditt på halvtid . Ts har nu massor med dagar på sig att lära känna pojken skillnad mot varannan helg.

Men allt handlar om vad ts vill nå upp till? Vill hon att pojken kommer in i familjen? Eller ser hon att inte pojken tillhör hennes lilla familj?

Om ts inte är redo att släppa in pojken i deras liv och inte kan acceptera pojken så är det ju ingen mening att de forsätter att leva ihop som en familj utan flyttar isär.

Och har man gjort någon gravid så får man stå för det och ta sitt ansvar eftersom han inte tog sitt ansvar och använde skydd.

Det handlar om att alla ska trivas och känna sig välkomna i en familj.
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son