• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Anonym (c)
    Anonym (Stolpskott nr2) skrev 2018-05-23 09:19:17 följande:
    En klassiker som mina bonusbarn i den åldern körde med var att ?men för mamma får jag göra det...!? när vi hade sagt nej till något. Trots att mamman inte alls gjorde det, men barnen visste om att mamman inte ville ha kontakt med oss och jag inte skulle ringa och fråga henne. Men barnen är smarta! De vet om var och när man kan använda ohederliga metoder för sin egen vinning.

OCH de är fina smarta vuxna utan konstiga fasoner idag.
    Ja, den har man hört talas om men den har min sambos son inte kört med men det kanske beror på att han inte har något för det. Mamman och pappan har i alla fall ett så pass bra samarbete att just den varianten inte är lönt.

Den manipulation som förekommer här är mer subtil och kanske inte alltid lika utstuderad som den du beskriver, som jag tror förekommer för att pappan aldrig har varit tydlig nog med vad som inte är okej. Pojken har nog aldrig fått en konsekvens i hela sitt liv. Om han har ljugit om något så resonerar pappan efteråt att man ser att pojken skäms och han vet att han gjort fel. Jag vet inte vad du tycker men jag tycker inte det räcker. Någon gång har jag också sett att pojken skämts men de flesta gånger ser jag det inte. Han ser ut att vara påverkad av att ha blivit påkommen men inte så att man ser att han skäms. I vilket fall som helst så kan man ju inte läsa någons tankar så antingen får man ta ett ordentligt snack om vad som händer när man ljuger, eller ge en konsekvens. Eller både ock.

Jag tror att pappans stil kommer sig av att han försöker kompensera vilket på något sätt också är en konsekvens av att han inte lever med pojkens mamma längre. 
  • Anonym (Stolpskott nr2)
    Anonym (c) skrev 2018-05-23 09:59:37 följande:

Ja, den har man hört talas om men den har min sambos son inte kört med men det kanske beror på att han inte har något för det. Mamman och pappan har i alla fall ett så pass bra samarbete att just den varianten inte är lönt.

Den manipulation som förekommer här är mer subtil och kanske inte alltid lika utstuderad som den du beskriver, som jag tror förekommer för att pappan aldrig har varit tydlig nog med vad som inte är okej. Pojken har nog aldrig fått en konsekvens i hela sitt liv. Om han har ljugit om något så resonerar pappan efteråt att man ser att pojken skäms och han vet att han gjort fel. Jag vet inte vad du tycker men jag tycker inte det räcker. Någon gång har jag också sett att pojken skämts men de flesta gånger ser jag det inte. Han ser ut att vara påverkad av att ha blivit påkommen men inte så att man ser att han skäms. I vilket fall som helst så kan man ju inte läsa någons tankar så antingen får man ta ett ordentligt snack om vad som händer när man ljuger, eller ge en konsekvens. Eller både ock.

Jag tror att pappans stil kommer sig av att han försöker kompensera vilket på något sätt också är en konsekvens av att han inte lever med pojkens mamma längre. 

Jamen nu beskriver du själv att pappan aldrig har varit tydlig nog vad som är ok och inte. Hur ska pojken då veta det? Och då är det ju återigen PAPPAS fel - med konsekvensen att Du blir irriterad på POJKEN och inte på PAPPAN!

Pappan kanske känner igen sig i pojken, pappan kanske själv VAR som pojken en gång i tiden- full av fan och bus, ljög som få. och han kanske kan han tyda bättre om pojken skäms eller inte. Vem vet! Du säger att pojken blir påverkad av att bli påkommen. Det kanske räcker att avslöja den lille skithögen Som Arstrid Lindgren sa- ge barnen mer kärlek så kommer folkvettet av sig självt. Det kan pappan göra.

Normala barn vet oftast när de gör fel, t ex ljuger. Ibland behövs det inget skäll där- det är pinsamt redan som det är när man har blivit avslöjad. Och är man bara söndagspappa så är det inte riktigt läge heller att börja bestraffa det besökande barnet, ge en massa konsekvenser och skäll.

Överkompensera barnet gör man inte för att man inte bor ihop med MAMMAN utan för att man INTE bor ihop med sitt BARN. Normala pappor väljer inte bort sina barn, de bara byter fruar ibland. :-P

Pappan ska bara visa att han bryr sig om sitt barn och vill träffa barnet.

Senare i tonåren väljer pojken kanske bort sin far, inte minst när relationen till faderns fru inte känns ok.

Med åren blir pappan, pojken OCH lillesonen mer lika än man trodde det var möjligt. Ve och fasa! :-P

Det som i trådstarten framkommer är att det är brist på ekonomiska resurser - det tär och är en STOR irritationsmoment i många familjer. Nu finns det TVÅ barn i er familj som ska uppehällas. Och pappan har inte råd att uppehälla sitt FÖRSTA barn.... Han måste kallt ha räknat med att hans sambo/den blivande modern till hans barn nr.2 tar ansvaret och kan uppehälla hans nya barn... nu är ju mannen beroende av hälften av BARNbidraget för barn nr1.

Ett barn kostar MYCKET MER ÄN barnbidraget. Normalt räcker inte barnbidraget till.

Bor man som familj brukar man hjälpa till som familj.

Det som TS kan göra är att skapa en egen lilla relation till bonusen och få syskonen ha en bra relation till varandra. I mån av möjlighet, inte så att man ska vända sig ut och in. Föräldrana blir gamla o dör... syskonens relation lever längre.

Asch! Kvinnor! Livet är mycket enklare UTAN bonusar och struliga män. Se till att dina barn får bra gener att ärva! Då löser dig allt annat mycket lättare.
  • Anonym (c)
    Anonym (Stolpskott nr2) skrev 2018-05-23 14:00:22 följande:
    Jamen nu beskriver du själv att pappan aldrig har varit tydlig nog vad som är ok och inte. Hur ska pojken då veta det? Och då är det ju återigen PAPPAS fel - med konsekvensen att Du blir irriterad på POJKEN och inte på PAPPAN!

Pappan kanske känner igen sig i pojken, pappan kanske själv VAR som pojken en gång i tiden- full av fan och bus, ljög som få. och han kanske kan han tyda bättre om pojken skäms eller inte. Vem vet! Du säger att pojken blir påverkad av att bli påkommen. Det kanske räcker att avslöja den lille skithögen Som Arstrid Lindgren sa- ge barnen mer kärlek så kommer folkvettet av sig självt. Det kan pappan göra.

Normala barn vet oftast när de gör fel, t ex ljuger. Ibland behövs det inget skäll där- det är pinsamt redan som det är när man har blivit avslöjad. Och är man bara söndagspappa så är det inte riktigt läge heller att börja bestraffa det besökande barnet, ge en massa konsekvenser och skäll.

Överkompensera barnet gör man inte för att man inte bor ihop med MAMMAN utan för att man INTE bor ihop med sitt BARN. Normala pappor väljer inte bort sina barn, de bara byter fruar ibland. :-P

Pappan ska bara visa att han bryr sig om sitt barn och vill träffa barnet.

Senare i tonåren väljer pojken kanske bort sin far, inte minst när relationen till faderns fru inte känns ok.

Med åren blir pappan, pojken OCH lillesonen mer lika än man trodde det var möjligt. Ve och fasa! :-P

Det som i trådstarten framkommer är att det är brist på ekonomiska resurser - det tär och är en STOR irritationsmoment i många familjer. Nu finns det TVÅ barn i er familj som ska uppehällas. Och pappan har inte råd att uppehälla sitt FÖRSTA barn.... Han måste kallt ha räknat med att hans sambo/den blivande modern till hans barn nr.2 tar ansvaret och kan uppehälla hans nya barn... nu är ju mannen beroende av hälften av BARNbidraget för barn nr1.

Ett barn kostar MYCKET MER ÄN barnbidraget. Normalt räcker inte barnbidraget till.

Bor man som familj brukar man hjälpa till som familj.

Det som TS kan göra är att skapa en egen lilla relation till bonusen och få syskonen ha en bra relation till varandra. I mån av möjlighet, inte så att man ska vända sig ut och in. Föräldrana blir gamla o dör... syskonens relation lever längre.

Asch! Kvinnor! Livet är mycket enklare UTAN bonusar och struliga män. Se till att dina barn får bra gener att ärva! Då löser dig allt annat mycket lättare.
    Det är inte jag som är ts.

Min sambo har inte varit helgpappa, varannan vecka. Även heltid i perioder. Jag har inte sagt att jag inte är irriterad på min sambo

Jag frågade dig för att jag var genuint intresserad av din erfarenhet. Min erfarenhet såg annorlunda ut än din, därför tog jag upp min upplevelse. Ts beskriver att hon upplever att hennes sambos son manipulerar. En viss sorts manipulation är enklare att tillföra ålder, den som du beskriver. Jag vet inte hur ts sambos sons manipulationer ser ut.
  • Ess
    Anonym (Stolpskott nr2) skrev 2018-05-22 22:11:37 följande:

Ja, välkommen i klubben.

Här är en stolpskott till som skaffade barn med en man som hade två barn sen innan. Människan var helt ointresserad av sina tidigare barn. I viss mån tyckte jag att det var ok, då jag slapp bli någons bonus, ta ansvar där, ha kontakt med exeti och jag slapp vara svartsjuk, irriterad på bonusen mm. Jag Slapp att vara i din situation! Bra va?

Men sen när äktenskapet brast - tror du att människan tog ansvar för våra barn? Haha!

Han gick vidare till nästa. Skaffade ett till barn.

Sedan upprepades allt med ett till stolpskott som skaffade barn med honom trots att hon visste om att människan aldrig hade tagit något ansvar för sina tidigare barn!

Heeeeelt otroligt!

Vad jag vill säga egentligen är, att ja, vi kvinnor hoppas alltid och tror att just våra barn och vi själva är bäst, vi kan ändra våra män mm. De andra kvinnorna - alla ex är idioter. Men sen blir det exakt samma sak - allt upprepas. Hur mycket du än tänker älskar och skyddar din man är han och förblir han en man som INTE tar sitt ansvar.

Sorry!

Och ditt barn kan bli precis som hans bror. Ibland har halvsyskon väldigt många gemensamma karaktärsdrag. Vissa de är mindre önskvärda. Deras gener kommer ju från samma genbank.

Men tyckte du inte att det var rätt skönt att han struntade i era barn, du slapp ju allt bråk och tjafs om allt och inget. Det finns både fördelar och nackdelar med allt.
    Men just det att slippa allt bråk som kan bli, måste va en tungt vägande fördel.
  • Anonym (....)
    Ess skrev 2018-05-23 17:06:57 följande:
    Men tyckte du inte att det var rätt skönt att han struntade i era barn, du slapp ju allt bråk och tjafs om allt och inget. Det finns både fördelar och nackdelar med allt.
    Men just det att slippa allt bråk som kan bli, måste va en tungt vägande fördel.
    Man tänker väl i första hand på barnen som vill ha en pappa?
  • Anonym (Tweenies)
    Anonym (....) skrev 2018-05-23 18:35:36 följande:
    Jag protesterar lite här...
    Om barn får välja vill de helst ha en rolig lekfarbror som aldrig är trött eller stressad och aldrig tjatar (eftersom fanskapet bara leker med barnen när han har lust och inte tar något som helst jävla föräldraansvar), och att de får dras med tjatmorsan större delen av tiden gör lekfarbrorn ännu roligare.
    Men är valet pappa eller ingen pappa så är det klart att de vill ha pappa.
    Ess skrev 2018-05-23 17:06:57 följande:

Jo, det gjorde jag faktiskt.

I de bästa världar så finns det pappor som bryr sig om sina barn. Det är synd om barn som inte har någon. Men jag gjorde så gott jag kunde, de fick en bonuspappa istället och överlevde förlusten. Senare valde de aktivt bort sin biopappa, - när han väl äntligen hörde av sig till dem. De har ingen kontakt idag.
    Anonym (c) skrev 2018-05-23 15:39:14 följande:

Det är inte jag som är ts.

Min sambo har inte varit helgpappa, varannan vecka. Även heltid i perioder. Jag har inte sagt att jag inte är irriterad på min sambo

Jag frågade dig för att jag var genuint intresserad av din erfarenhet. Min erfarenhet såg annorlunda ut än din, därför tog jag upp min upplevelse. Ts beskriver att hon upplever att hennes sambos son manipulerar. En viss sorts manipulation är enklare att tillföra ålder, den som du beskriver. Jag vet inte hur ts sambos sons manipulationer ser ut.

Åh. Sorry.

Ta inte svaret där så allvarligt - det blev pytt i panna

• Ess
    Anonym (....) skrev 2018-05-23 18:35:36 följande:
    Om pappan tillhör skaran som enbart är ute efter att hitta på saker för att jävlas med sitt ex så har barnen inte förlorat något.
  • MammaSol0
    Ess skrev 2018-05-24 14:12:39 följande:
    Om pappan tillhör skaran som enbart är ute efter att hitta på saker för att jävlas med sitt ex så har barnen inte förlorat något.
    Eh... då har väl barnet förlorat väldigt väldigt mycket skulle jag vilja säga... 
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son