• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Anonym (....)

Dessutom har du skrivit flera gånger att hans mamma typ skiter i honom, är det så konstigt att han då har vissa problem..?
    Och då krävs det ju ÄNNU mer av HANS FAR, för att försöka uppväga denna mammas dåliga beteende.

Om din sambo som du skrev har olika diagnoser som gör det svår för honom att vara den pappa han borde, så måste han ju ändå jobba MER på det för sina söners och familjs skull.

• solboll
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 15:09:13 följande:

Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls.

FrozenGarden skrev 2018-05-18 15:35:29 följande:
    Jag visste inte ens att han hade barn när vi träffades. Det fick jag veta efter känslorna för honom redan fanns där.
    Och honom valde du att skaffa barn med?
    Mina känslor hade nog svalnat rätt rejält om jag hade fått reda på vilken karaktär han hade och jag hade definitivt inte skaffat barn med en sådan man men det är ditt liv och ditt val och man tänker inte alltid förnuftigt när man är kär och nu kommer  konsekvenserna av det valet då du är i den här situationen nu.

Svälj stoltheten och ställ lite mer krav på din man, för oavsett ev diagnoser så är han ju vuxen och inget barn eller hur?
    Du har ju ändå tyckt att han är kapabel nog att vara partner till dig och pappa till ditt barn så helt förståndshandikappad kan han väl ändå inte vara

Så nej ts du är inte den stora boven i dramat, det är inte heller pojken och hans mamma, utan det är din man som är det stora problemet.
    Din man är just nu INTE en bra pappa - man är nämligen inte en bra pappa om man bara är det till hälften av sina barn, men han kan fortfarande bli en bra pappa om han skärper till sig.

• Anonym (Vuxnamänniskor)

Håller med dig. Klart det är jobbigt för er alla, men hur tror du det är för den lilla pojken, ni är trots allt vuxna han är bara ett barn. Diagnoser är ingen ursäkt, finns hjälp att få för sina diagnoser. Och är man inte kapabel att ta hand om ett barn ska man låta bli att skaffa barn. Har själv adhd men det gör mig inte till en sämre förälder/bonusförälder.

Anonym (....) skrev 2018-05-22 13:04:27 följande:

Det är nog ingen som tvivlar på att det kan vara jobbigt, men din rubrik är ju att du inte tycker om barnet och det lägger all skuld på honom. Han är ju just ett barn och ni är de vuxna, som på ett eller annat sätt ska guida honom genom livet och därmed måste ni försöka lösa denna situation innan det blir värre. Pappan verkar ju göra 0 åt saken, varför ligger inga av dina bekymmer där??

Om pojken nu är besvärlig eller manipulerande, så behövs det ju insatser innan han blir vuxen!

Jag blir ändå glad att det är så många som tänker på pojken i första hand, för det är så det ska vara. Han är ju som många också nämnt den som fått anpassa sig mest och som inte har rätta verktygen för det eftersom han är ett BARN.

• Anonym (....)
    Anonym (Vuxnamänniskor) skrev 2018-05-22 14:43:34 följande:

Håller med dig. Klart det är jobbigt för er alla, men hur tror du det är för den lilla pojken, ni är trots allt vuxna han är bara ett barn. Diagnoser är ingen ursäkt, finns hjälp att få för sina diagnoser. Och är man inte kapabel att ta hand om ett barn ska man låta bli att skaffa barn. Har själv adhd men det gör mig inte till en sämre förälder/bonusförälder.

Ja det verkar som att pappan i den här historien inte gör någonting och det är helt ok för ts, och istället hamnar ilskan på pojken.
    Vänd din ilska dit den bör vara istället ts.
  • Anonym (Tweenies)

Ni kan kräva halva barnbidraget via FK, och ni behöver inte betala underhåll om barnet bor hos er varannan vecka, detta är inget ni ens behöver diskutera med mamman utan ni kan göra det utan hennes medverkan. Även om det naturligtvis är bättre om ni meddelar att ni tänker göra det.

Vad gäller barnet låter han som en fullt normal tioåring. Se det som en utmaning, en chans att träna inför ditt eget barns tweenie-år, de är spännande

Försök att se honom som ditt barns bror i stället för en odräglig gäst. Du behöver inte gilla honom alls om du inte vill, men du behöver hjälpa ditt barn att få en relation till honom, du behöver få lite pli på honom, och ni behöver bygga upp en barn och vuxen relation, för det gagnar ditt barn och din familj.

Regler hemma behöver ni ha uttalat. Ingen keps inomhus - utan undantag.
    Sätt upp straff om man bryter mot reglerna.
    Försök hitta på saker han kan hjälpa till med för att få utlopp för lite energi. Sätt upp maxtid med dator om du tycker det är för mycket.

Om min tioåring är uppkäftig och vägrar ta av sig kepsen/lägga undan paddan när jag ber honom/vad annat han kan hitta på så tar jag ifrån honom det föremål som tjafset handlar om. Han får tillbaks det när han visat att han kan bete sig som folk.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Tweenies) skrev 2018-05-22 16:54:12 följande:
    Ni kan kräva halva barnbidraget via FK, och ni behöver inte betala underhåll om barnet bor hos er varannan vecka, detta är inget ni ens behöver diskutera med mamman utan ni kan göra det utan hennes medverkan. Även om det naturligtvis är bättre om ni meddelar att ni tänker göra det.

Vad gäller barnet låter han som en fullt normal tioåring. Se det som en utmaning, en chans att träna inför ditt eget barns tweenie-år, de är spännande smile5.gif

Försök att se honom som ditt barns bror i stället för en odräglig gäst. Du behöver inte gilla honom alls om du inte vill, men du behöver hjälpa ditt barn att få en relation till honom, du behöver få lite pli på honom, och ni behöver bygga upp en barn och vuxen relation, för det gagnar ditt barn och din familj.

Försök hitta på saker han kan hjälpa till med för att få utlopp för lite energi. Sätt upp maxtid med dator om du tycker det är för mycket.

Om min tioåring är uppkäftig och vägrar ta av sig kepsen/lägga undan paddan när jag ber honom/vad annat han kan hitta på så tar jag ifrån honom det föremål som tjafset handlar om. Han får tillbaks det när han visat att han kan bete sig som folk.
    Vad är en tweenie? Och varför väljer du att beskriva ett tioårigt barn för tweenie? 
  • Ess
    Anonym (Tweenies) skrev 2018-05-22 16:54:12 följande:

Vad gäller barnet låter han som en fullt normal tioåring. Se det som en utmaning, en chans att träna inför ditt eget barns tweenie-år, de är spännande

Uppfostringsbiten ligger på pappan att utföra. Att börja uppfostra ett barn man inte har en relation till och som man inte ens tycker om, kan bara gå åt helvete.
  • Anonym (Tweenies)
    Ess skrev 2018-05-22 18:28:47 följande:
    Uppfostringsbiten ligger på pappan att utföra. Att börja uppfostra ett barn man inte har en relation till och som man inte ens tycker om, kan bara gå åt helvete.
    Det ligger något i det, men det finns ett barn till att ta hänsyn till.
    Jag har själv ett barn på heltid och ett på halvtid och det finns inte på kartan att den lilla skulle följa regler som inte gäller den stora. Jag tror inte att jag skulle vilja försöka även om det fanns en chans att få det att funka.

Nu är båda mina barn, så det är inte riktigt samma sak, men TS ska i första hand se till vad hennes eget barn behöver, och det är en ordentlig uppfostran och en vettig relation till storebrorsan. Om pappan vägrar vara pappa har mamman inget större val.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tweenies) skrev 2018-05-22 19:26:28 följande:
    Jag har själv ett barn på heltid och ett på halvtid och det finns inte på kartan att den lilla skulle följa regler som inte gäller den stora. Jag tror inte att jag skulle vilja försöka även om det fanns en chans att få det att funka.
    Du menar en 1-åring och en 10-åring ska ha samma regler??

Och när val 1-åringen är stor nog att falla, typ 4, kommer ju den aldre vara 14. Helt olika regler kommer ju naturlig gälla.
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son