• AnonymYesYes

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Hej!

Min hund hade fått fag i en ostmacka från köksbordet och när min flickväns åtta-åring skulle ta mackan så nafsade hunden barnet i ansiktet. Det blev inga märken och barnet tog det hela mer eller mindre med ro. Hunden har aldrig varit aggressiv eller hotfull eller bitit någon tidigare. Hunden är världens snällaste och lugnaste. Hade det varit en vuxen människa som försökte ta mackan så hade jag sagt "skyll dig själv", men ett barn förstår inte alltid var djurs gränser går och hur det reagerar i vissa lägen. Det gör visserligen inte vissa vuxna heller.

Hursom, problemet ligger i att om barnets far får reda på detta så kommer det ta hus i helvete och han kommer polisanmäla utan tvekan. Han är bitter och svartsjuk för att hans ex nu är tillsammans med mig. Mamman till barnet känner hunden och vet att det ej var någon fara och är lugn med det hela, barnet är även lugnt det med. Men vi är rädda för vad som kan komma att hända ifall pappan får reda på detta och väljer att polisanmäla. Jag har världens magont och ångest över detta. 

Vad kan hända vid en eventuell polisanmälan? 

MvH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11
    Hunden försvarade alltså sin mat.

• Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
  • Fennyxx

Okeej.. du har en hund som stjäl mat från en 8-åring och sedan nafsar henne i ansiktet och tycker det stora problemet är barnets pappas reaktion? Och folk här tycker att det är barnets fel?

Du måste naturligtvis uppfostra din hund bättre, och om du inte klarar det borde du inte ha hund. Tills det är löst kan du inte ha hunden nära barn, det kommer hända en olycka.

Hundar ska INTE stjäla mat från varken gäster eller familjemedlemmar, och de ska inte uppträda agressivt mot barn eller andra, även om de just lyckats stjäla mat.

Är det verkligen inte självklart?

• Canadasvensk
    Fennyxx skrev 2018-07-09 23:02:29 följande:

Okeej.. du har en hund som stjäl mat från en 8-åring och sedan nafsar henne i ansiktet och tycker det stora problemet är barnets pappas reaktion? Och folk här tycker att det är barnets fel?

Du måste naturligtvis uppfostra din hund bättre, och om du inte klarar det borde du inte ha hund. Tills det är löst kan du inte ha hunden nära barn, det kommer hända en olycka.

Hundar ska INTE stjäla mat från varken gäster eller familjemedlemmar, och de ska inte uppträda agressivt mot barn eller andra, även om de just lyckats stjäla mat.

Är det verkligen inte självklart?

Håller med till 100%!!!
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-09 21:06:52 följande:
    En hund ska inte försvara sin mat genom att nafsa morra bita. Barn vuxna pensionärer bebisar ska kunna ta maten från munnen på hunden utan någon reaktion från hundens sida. Jag hade blivit arg om någons hund nafsade mitt barn i ansiktet. Däremot skriker jag inte avlivning. Men resursförsvar är ingen "bra grej" för en hund som bor i en familj.

Nej vår hund nafsar inte mina barn i ansiktet. Dom kan ta hennes bästa leksak. Dom kan ta ifrån henne matskålen peta med fingrarna i hennes mat klappa på henne när hon äter. Hon rör inte en min. Sen tillåter jag såklart inte att dom stör henne när hon äter då hon har rätt att äta ifred men dom KAN göra allt detta utan att hon nafsar eller morrar.
    Varför i hela friden ska  allsköns människor kunna ta mat ur munnen på min hund? De har väl ingenting där att göra!
    Jag förstår att livet blir lättare med en hund som har stor tillgänglighet, men alla hundar (precis som människor, hästar, katter, whatever) fungerar inte så. Man får anpassa sig efter sina familjemedlemar anser jag. 
    Om en hund har problem med att dela med sig får man skilja på impulsiva människor och hund när det finns en resurs i närheten. 

Givetvis kan man träna på tillgänglighet, men jag tycker inte att man Någonsin ska ställa sådana krav på vare sig djur eller barn att man tar för givet att det Alltid är okej för  ungen att ta någonting ur hundens mun. 
    Jycken kanske har fått nog just den dagen, den kanske har ont i en tand eller också är resursen extra värdefull. 

Varför i allsin dar ska barnen vara där och klappa och pilla när hunden äter? Vem vinner på det, undrar jag? 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-09 22:45:49 följande:
    Vanlig hund? Du menar alltså då ingen blodtörstig kamphund?

Jag själv hade en pitbull förr (fick avliva henne pga av hög ålder) och hon var uppfostrad så att hon ALDRIG skulle göra något sådant.

En hund som nafsar mot ett barn (och SÄRSKILT mot ansiktet) är en farlig hund som inte vet sin plats. Alla människor är högre i rang än hunden, och en hund ska veta sin plats, vet de inte det eller tycker sig stå högre i rang än en människa så är det en farlig hund.

Nej, jag menar en hund som lever och fungerar normalt i en familj. 

Hur uppfostrar du en hund så att det aldrig händer, undrar jag? Personligen påstår jag att det är omöjligt. Det kan hända med vilken hund som helst. De är levande varelser som känner och reagerar, precis som vi gör. 

Rang och dominans mellan arter är en teori som är dementerad sedan länge. Att hunden markerade mot ansiktet beror förmodligen på att hund och barn var på samma nivå, spekulerar jag. Var skulle hunden annars markera? 
    Förmodligen ville hunden helt enkelt ha 'sin' smörgås ifred. Svårare är det inte. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Canadasvensk
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 00:24:44 följande:

Varför i hela friden ska  allsköns människor kunna ta mat ur munnen på min hund? De har väl ingenting där att göra!

Jag förstår att livet blir lättare med en hund som har stor tillgänglighet, men alla hundar (precis som människor, hästar, katter, whatever) fungerar inte så. Man får anpassa sig efter sina familjemedlemar anser jag. 

Om en hund har problem med att dela med sig får man skilja på impulsiva människor och hund när det finns en resurs i närheten. 

Givetvis kan man träna på tillgänglighet, men jag tycker inte att man Någonsin ska ställa sådana krav på vare sig djur eller barn att man tar för givet att det Alltid är okej för  ungen att ta någonting ur hundens mun. 

Jycken kanske har fått nog just den dagen, den kanske har ont i en tand eller också är resursen extra värdefull. 

Varför i allsin dar ska barnen vara där och klappa och pilla när hunden äter? Vem vinner på det, undrar jag? 

Låt mig gissa, du har inga små barn...?
  • DeathByPickles
    Canadasvensk skrev 2018-07-10 00:31:23 följande:

Hur spelar det roll i diskussionen? 

• Canadasvensk
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 00:35:51 följande:

Hur spelar det roll i diskussionen? 

Behöver jag verkligen svara på det? ;)
  • DeathByPickles
    Canadasvensk skrev 2018-07-10 05:09:48 följande:
    Behöver jag verkligen svara på det? ;)

Det tycker jag. 
    Skulle tro att det finns folk som svarar i tråden som inte har egna hundar heller. Det är fritt fram att diskutera ändå. Det betyder ju inte att man inte har barn eller hundar i sin närhet tänker jag. 

• Ignoramus

Jag har en liten bebis och två hundar, och håller med om allt som Pickles skriver. Och ts verkar ha en sund inställning till det hela med.

Canadasvensk skrev 2018-07-10 00:31:23 följande:

• FallenAngelNr1000

Bra skrivit Deathbypickels!
    Nu slipper jag flippa o bli blockerad ett ytterligare dygn! :P 

Man låter inte sina barn vara i närheten av hunden när den äter. Dels för riskens skull och dels för att inte stressa hunden.
    Jag lärde mig det på hårda vägen som barn kan jag säga. 
    Det finns inga om eller men. 

Man ska likaså respektera att djuret ska få äta ostört. Att träna sin hund till att vara helt försvarslös inför en annan människa är fel, då det ligger i deras instinkter och det går att träna bort, ja, men de flesta vet antagligen inte hur ,man ska göra utan går till en sån extrem överdrift att det antagligen går under djurmisshandel i 99.9999999% utav de fallen.

Det man istället kräver utav hunden är att den aldrig vaktar leksaker och uppvisar aggressivt beteende när den leker med ett barn.
    Är den hotfull emot en vuxen så är det med största sannolikhet en osäker hund eller så är det något fel på den vuxna.

Det bästa du kan göra är att antingen ge mat till hunden för eller ännu hellre efter att du / personerna har ätit. Då lär sig hunden veta hur det fungerar. Inget men och om och gulligt. Utan regler. Man sitter heller inte och tittar en hund i ögonen vare sig det är människa som äter eller hunden som äter!

Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!