• AnonymYesYes

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Hej!

Min hund hade fått fag i en ostmacka från köksbordet och när min flickväns åtta-åring skulle ta mackan så nafsade hunden barnet i ansiktet. Det blev inga märken och barnet tog det hela mer eller mindre med ro. Hunden har aldrig varit aggressiv eller hotfull eller bitit någon tidigare. Hunden är världens snällaste och lugnaste. Hade det varit en vuxen människa som försökte ta mackan så hade jag sagt "skyll dig själv", men ett barn förstår inte alltid var djurs gränser går och hur det reagerar i vissa lägen. Det gör visserligen inte vissa vuxna heller.

Hursom, problemet ligger i att om barnets far får reda på detta så kommer det ta hus i helvete och han kommer polisanmäla utan tvekan. Han är bitter och svartsjuk för att hans ex nu är tillsammans med mig. Mamman till barnet känner hunden och vet att det ej var någon fara och är lugn med det hela, barnet är även lugnt det med. Men vi är rädda för vad som kan komma att hända ifall pappan får reda på detta och väljer att polisanmäla. Jag har världens magont och ångest över detta. 

Vad kan hända vid en eventuell polisanmälan? 

MvH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11
    Hunden försvarade alltså sin mat.

• Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 00:24:44 följande:
    Varför i hela friden ska  allsköns människor kunna ta mat ur munnen på min hund? De har väl ingenting där att göra!
    Jag förstår att livet blir lättare med en hund som har stor tillgänglighet, men alla hundar (precis som människor, hästar, katter, whatever) fungerar inte så. Man får anpassa sig efter sina familjemedlemar anser jag. 
    Om en hund har problem med att dela med sig får man skilja på impulsiva människor och hund när det finns en resurs i närheten. 

Givetvis kan man träna på tillgänglighet, men jag tycker inte att man Någonsin ska ställa sådana krav på vare sig djur eller barn att man tar för givet att det Alltid är okej för  ungen att ta någonting ur hundens mun. 
    Jycken kanske har fått nog just den dagen, den kanske har ont i en tand eller också är resursen extra värdefull. 

Varför i allsin dar ska barnen vara där och klappa och pilla när hunden äter? Vem vinner på det, undrar jag? 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
    Ja du vi har olika åsikt helt enkelt. Ingen lust att diskutera mer än så. Är glad att ha en hund jag känner är säker kring barnen.
    Sen får du se när din lilla bebis blir mer rörlig hur det går. Men det är ditt problem inte mitt. Jag fortsätter vara nöjd med min barnsäkra snälla hund jag.
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 10:56:45 följande:
    Ja du vi har olika åsikt helt enkelt. Ingen lust att diskutera mer än så. Är glad att ha en hund jag känner är säker kring barnen.
    Sen får du se när din lilla bebis blir mer rörlig hur det går. Men det är ditt problem inte mitt. Jag fortsätter vara nöjd med min barnsäkra snälla hund jag.
    Det är ju toppen att folk har barnsäkra och snälla hundar! Det är väl det alla vill ha, men alla hundar funkar inte så och det måste man acceptera också tycker jag. Glad
    Här finns inga bäbisar. När vi har barn på besök är gränserna väldigt tydliga, dock. Det måste de vara. 
    Men sure. Let's agree to disagree. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Nonym
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 00:30:19 följande:

Nej, jag menar en hund som lever och fungerar normalt i en familj. 

Hur uppfostrar du en hund så att det aldrig händer, undrar jag? Personligen påstår jag att det är omöjligt. Det kan hända med vilken hund som helst. De är levande varelser som känner och reagerar, precis som vi gör. 

Rang och dominans mellan arter är en teori som är dementerad sedan länge. Att hunden markerade mot ansiktet beror förmodligen på att hund och barn var på samma nivå, spekulerar jag. Var skulle hunden annars markera? 

Förmodligen ville hunden helt enkelt ha 'sin' smörgås ifred. Svårare är det inte. 

Fast en hund som stjäl mat och nafsar barn i ansiktet är ingen hund som lever och fungerar normalt i en familj, det är en hund som ska bo med någon som inte har barn PUNKT

Hunden ska inte markera alls, och särskilt inte med några jävla utfall PUNKT
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 11:19:54 följande:
    Det är ju toppen att folk har barnsäkra och snälla hundar! Det är väl det alla vill ha, men alla hundar funkar inte så och det måste man acceptera också tycker jag. Glad
    Här finns inga bäbisar. När vi har barn på besök är gränserna väldigt tydliga, dock. Det måste de vara. 
    Men sure. Let's agree to disagree. 
    Ja bor man inte med barn är det ju lättare att ha en hund med resursförsvar. Men nu har jag barn och hade en hund nafsat mitt barn i ansiktet så hade jag också blivit arg. Har man en hund som är osäker kring barn gör man allt för att hålla hund och barn ifrån varandra.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 12:32:36 följande:
    Fast en hund som stjäl mat och nafsar barn i ansiktet är ingen hund som lever och fungerar normalt i en familj, det är en hund som ska bo med någon som inte har barn PUNKT

Hunden ska inte markera alls, och särskilt inte med några jävla utfall PUNKT
    Fast hundar är levande varelser. Alla djur Kan reagera på det sättet om någonting brister i kommunikiationen, det är liksom en risk man tar när man lever med djur, det finns inget punkt och absolut inte när man hanterar tänkande, kännande individer. 
    Däremot kan man göra det man kan för att förhindra att situationer som i TS uppstår (som att sätta gränser för både barn och hund.) och naturligtvis besluta i efterhand hur man ska hantera det i framtiden om olyckan varit framme. 

Hunden i TS har ju inte agerat på det sättet förut, så någonting var speciellt just den gången, just den dagen. Det handlar inte om en hund "som nafsar barn i ansiktet" utan om en helt vanlig hund som enligt TS varit snäll och lugn och godmodig med alla människor.
  • DeathByPickles

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker Glad
    Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

• DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 12:34:17 följande:
    Ja bor man inte med barn är det ju lättare att ha en hund med resursförsvar. Men nu har jag barn och hade en hund nafsat mitt barn i ansiktet så hade jag också blivit arg. Har man en hund som är osäker kring barn gör man allt för att hålla hund och barn ifrån varandra.

Fast arg på vem? På hunden? På barnet? På den vuxne? Jag skulle tro att de flesta känner sig okej att låta en hund och en åttaåring vara ensamma tillsammans i köket. 

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker Glad
    Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

(Jag glömde citera första gången.)

• Nonym
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 09:14:08 följande:

Bra skrivit Deathbypickels!

Nu slipper jag flippa o bli blockerad ett ytterligare dygn! :P 

Man låter inte sina barn vara i närheten av hunden när den äter. Dels för riskens skull och dels för att inte stressa hunden.

Jag lärde mig det på hårda vägen som barn kan jag säga. 

Det finns inga om eller men. 

Man ska likaså respektera att djuret ska få äta ostört. Att träna sin hund till att vara helt försvarslös inför en annan människa är fel, då det ligger i deras instinkter och det går att träna bort, ja, men de flesta vet antagligen inte hur ,man ska göra utan går till en sån extrem överdrift att det antagligen går under djurmisshandel i 99.9999999% utav de fallen.

Det man istället kräver utav hunden är att den aldrig vaktar leksaker och uppvisar aggressivt beteende när den leker med ett barn.

Är den hotfull emot en vuxen så är det med största sannolikhet en osäker hund eller så är det något fel på den vuxna.

Det bästa du kan göra är att antingen ge mat till hunden för eller ännu hellre efter att du / personerna har ätit. Då lär sig hunden veta hur det fungerar. Inget men och om och gulligt. Utan regler. Man sitter heller inte och tittar en hund i ögonen vare sig det är människa som äter eller hunden som äter!

Och när hunden STJÄL mat?
  • Nonym
    AnonymYesYes skrev 2018-07-08 12:10:45 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11

Hunden försvarade alltså sin mat.

Hunden försvarade inte SIN mat, hunden STAL någon annans mat och tyckte sig ha rätt till den, STOR skillnad
  • Nonym
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 12:43:11 följande:

Fast hundar är levande varelser. Alla djur Kan reagera på det sättet om någonting brister i kommunikiationen, det är liksom en risk man tar när man lever med djur, det finns inget punkt och absolut inte när man hanterar tänkande, kännande individer. 

Däremot kan man göra det man kan för att förhindra att situationer som i TS uppstår (som att sätta gränser för både barn och hund.) och naturligtvis besluta i efterhand hur man ska hantera det i framtiden om olyckan varit framme. 

Hunden i TS har ju inte agerat på det sättet förut, så någonting var speciellt just den gången, just den dagen. Det handlar inte om en hund "som nafsar barn i ansiktet

" utan om en helt vanlig hund som enligt TS varit snäll och lugn och godmodig med alla människor.

Och denna hund ska tydligen inte fortsätta att leva ihop med barn om den väljer att agera på detta sätt.

En hund har inte rätt till någonting innan den har fått lov att ta (oavsett vad det är) och att stjäla något och sedan försvara det är OACCEPTABEL

Hur man kan förhindra att det händer igen? Avliva hunden. Kan hunden inte skilja på att den får något och att stjäla något så är det ingen säker hund
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!