• AnonymYesYes

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Hej!

Min hund hade fått fag i en ostmacka från köksbordet och när min flickväns åtta-åring skulle ta mackan så nafsade hunden barnet i ansiktet. Det blev inga märken och barnet tog det hela mer eller mindre med ro. Hunden har aldrig varit aggressiv eller hotfull eller bitit någon tidigare. Hunden är världens snällaste och lugnaste. Hade det varit en vuxen människa som försökte ta mackan så hade jag sagt "skyll dig själv", men ett barn förstår inte alltid var djurs gränser går och hur det reagerar i vissa lägen. Det gör visserligen inte vissa vuxna heller.

Hursom, problemet ligger i att om barnets far får reda på detta så kommer det ta hus i helvete och han kommer polisanmäla utan tvekan. Han är bitter och svartsjuk för att hans ex nu är tillsammans med mig. Mamman till barnet känner hunden och vet att det ej var någon fara och är lugn med det hela, barnet är även lugnt det med. Men vi är rädda för vad som kan komma att hända ifall pappan får reda på detta och väljer att polisanmäla. Jag har världens magont och ångest över detta. 

Vad kan hända vid en eventuell polisanmälan? 

MvH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11
    Hunden försvarade alltså sin mat.

• Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
  • Nonym
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 12:48:36 följande:

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker 

Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

Och om de stjäl kretis och pletis smörgås, ska de inte kunna ta tillbaka den då?
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 12:50:34 följande:

Fast arg på vem? På hunden? På barnet? På den vuxne? Jag skulle tro att de flesta känner sig okej att låta en hund och en åttaåring vara ensamma tillsammans i köket. 

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker Glad
    Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

(Jag glömde citera första gången.)

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
    Omg ägaren har alltid ansvar för sin hund. Om din hund biter mitt barn blir jag arg på DIG!! Nej jag blir inte arg på mina barn. Barnen går alltid före hunden. Dock behöver jag inte oroa mig då VÅR HUND INTE FÖRSVARAR SINA LEKSAKER ELLER MAT. Och mina barn är hundvana och låter henne äta i fred. Dock ska dom och jag kunna peta i hennes mat och ta ifrån henne mat och saker utan att hon visar minsta tendens att bitas eller nafsa.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 12:59:33 följande:
    Och denna hund ska tydligen inte fortsätta att leva ihop med barn om den väljer att agera på detta sätt.

En hund har inte rätt till någonting innan den har fått lov att ta (oavsett vad det är) och att stjäla något och sedan försvara det är OACCEPTABEL

Hur man kan förhindra att det händer igen? Avliva hunden. Kan hunden inte skilja på att den får något och att stjäla något så är det ingen säker hund

Fast en hund resonerar liksom inte så. En hund är en hund och en opportunist, och när den fått tag på en resurs är den deras. 

Tror de allra flesta är överens om att det inte är önskvärt att jycken snor från matbordet, men sånt händer ibland. Det finns hundar som är Hopplösa mattjuvar men som fungerar alldeles utmärkt i barnfamiljer ändå. 
    Om det nu var flickans macka hunden fick tag på agerade hon förmodligen snabbt och försökte grabba tag i mackan på ren impuls, varpå hunden också svarade impulsivt. En markering. 
    Att det inte ens blev några märken tycker jag talar för att hunden verkligen bara kommunicerade, knappast något att hojta avlivning för. Lättare är väl att helt enkelt hålla hunden ute från köket när det serveras mat?  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 13:00:44 följande:
    Och om de stjäl kretis och pletis smörgås, ska de inte kunna ta tillbaka den då?
    Skulle det mot förmodan hända hoppas jag att de talar om det för mig och sedan brer sig en ny smörgås. De vill förmodligen inte ha den hunden har tuggat på ändå. 
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 13:13:36 följande:
    Omg ägaren har alltid ansvar för sin hund. Om din hund biter mitt barn blir jag arg på DIG!! Nej jag blir inte arg på mina barn. Barnen går alltid före hunden. Dock behöver jag inte oroa mig då VÅR HUND INTE FÖRSVARAR SINA LEKSAKER ELLER MAT. Och mina barn är hundvana och låter henne äta i fred. Dock ska dom och jag kunna peta i hennes mat och ta ifrån henne mat och saker utan att hon visar minsta tendens att bitas eller nafsa.
    Självklart har man det! Men jag menar att det inte tjänar så mycket till när en olycka uppstår. Det hade lika gärna kunnat vara ett barn som trampat på hundens svans, ramlat över den.. det är sånt som kan hända, anser jag! 
    Det vore direkt oansvarigt att låta hund och barn umgås utan uppsyn om hunden visat tendenser eller om det vore ett Litet barn, men här pratar vi om en åttaåring och en snäll hund.
    Jag tycker inte att det finns någon att bli arg på i det här fallet. Som TS beskrev det var det en olyckshändelse. 
  • Starka
    Nonym skrev 2018-07-10 12:59:33 följande:

Och denna hund ska tydligen inte fortsätta att leva ihop med barn om den väljer att agera på detta sätt.

En hund har inte rätt till någonting innan den har fått lov att ta (oavsett vad det är) och att stjäla något och sedan försvara det är OACCEPTABEL

Hur man kan förhindra att det händer igen? Avliva hunden. Kan hunden inte skilja på att den får något och att stjäla något så är det ingen säker hund

Och allt detta ska hunden bara kunna helt automatiskt tycker du? Om en hund inte tränas att veta detta så är det helt enkelt ett naturligt beteende och betyder inte att det är en galen, farlig mördarhund som kommer att äta barn till höger o vänster.

Lite träning så är detta ett ickeproblem

Sen din syn på hund får mig att må illa hoppas FU inte äger några djur
  • FallenAngelNr1000
    Nonym skrev 2018-07-10 12:54:19 följande:

Och när hunden STJÄL mat?

Då liggr felet på ägaren som inte har förstått distansens alla olika krav och "regler". Den som inte klarar det, känner inte sin hund. Alltså har man misslyckats som ägare om något sådant ens kan ske!
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2018-07-10 13:13:36 följande:

Något är väldigt väldigt fel här i ägandeskapet!

Nej det finns ingen jävla anledning till att någon över huvudtaget ska gå fram och peta i maten! När du har gett hunden mat så ÄR DET HUNDENS MAT ! Det ligger i ägarens och förälderns ansvar att se till att hunden får äta ostört, precis som man låter sina barn få äta upp sin mat tills dom är mätta! Det ligger i deras natur att vakta sin mat då det handlar om en överlevnads instinkt hos dom. Sen finns det hundar som över en tid har lärt sig bort det beteendet, vilket är åt helvete egentligen då man har tränat bort en instinkt hos djuret, sen visst det finns få hundar som accepterar det då dom aldrig har behövt vakta sin mat och alltid har blivit fått sitt matbehov tillgodosedda. Men det du snackar om ÄR INTE inte ett bevis för att man är bra ägare! Det är ett bevis för att du har BRUTIT ner din hund och tagit ifrån den ALLA rättigheter som djuret bör ha och ska ha då det är ett djur och de reagerar på instinkter!

Ett bra ägandeskap är att förstå barnens och hundens olika behov och därefter se till att man sköter i sitt ansvar så att fel INTE KAN UPPSTÅ! Återigen, att bryta ner sin hund och snarare tvinga bort en instinkt än att lära den vilket du faktiskt tydligt påvisar då du anser att vem som helst ska kunna gå fram och peta i hundens mat ÄR FEL !

Och det kommer ifrån mig som blev huggen i min mun på min 5 års dag!!!!!!!
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2018-07-10 10:56:45 följande:

Är glad att ha en hund jag känner är säker kring barnen. Jag fortsätter vara nöjd med min barnsäkra snälla hund jag.

Bara här gör du bort dig totalt. Du ska ALDRIG vara säker som ägare när det handlar om mat och barn! Det spelar ingen roll om det är en stor hund eller liten hund. Du ska ALDRIG låta en hund behöva utsättas för en sådan situation att den ev känner sig stressad över sin mat! Det spelar ingen roll vad du än säger för du har redan förlorat i mina ögon ! Du har brutit ner din hund istället för att förstå ditt ansvar och lära känna hunden och lära ut till barnen om hur det ska fungera på ett Humant sätt!

Sen att skylla på hunden när fel uppstår är fan i mig det fegaste man kan göra! Det är människan som har missat att vara observant och se till att respekten möts ifrån alla olika håll! När andra utomstånde barn är på besök, så kräver du antagligen att hunden inte ska vakta sin mat, men det du självklart missar är att se till att hunden inte utsätts utav barnen när du inte ser, t ex sliten i pälsen, jagad av leksaker som gör ljud som hunden upplever stressande. DU har helt ögon för vad hunden får och inte får göra, annars skriker du "Avlivning"! Jag vet precis hur sådana människor som du fungerar!

DU SKA INTE HA HUND !
  • Starka
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:16:44 följande:

Något är väldigt väldigt fel här i ägandeskapet!

Nej det finns ingen jävla anledning till att någon över huvudtaget ska gå fram och peta i maten! När du har gett hunden mat så ÄR DET HUNDENS MAT ! Det ligger i ägarens och förälderns ansvar att se till att hunden får äta ostört, precis som man låter sina barn få äta upp sin mat tills dom är mätta! Det ligger i deras natur att vakta sin mat då det handlar om en överlevnads instinkt hos dom. Sen finns det hundar som över en tid har lärt sig bort det beteendet, vilket är åt helvete egentligen då man har tränat bort en instinkt hos djuret, sen visst det finns få hundar som accepterar det då dom aldrig har behövt vakta sin mat och alltid har blivit fått sitt matbehov tillgodosedda. Men det du snackar om ÄR INTE inte ett bevis för att man är bra ägare! Det är ett bevis för att du har BRUTIT ner din hund och tagit ifrån den ALLA rättigheter som djuret bör ha och ska ha då det är ett djur och de reagerar på instinkter!

Ett bra ägandeskap är att förstå barnens och hundens olika behov och därefter se till att man sköter i sitt ansvar så att fel INTE KAN UPPSTÅ! Återigen, att bryta ner sin hund och snarare tvinga bort en instinkt än att lära den vilket du faktiskt tydligt påvisar då du anser att vem som helst ska kunna gå fram och peta i hundens mat ÄR FEL !

Och det kommer ifrån mig som blev huggen i min mun på min 5 års dag!!!!!!!

Håller med dig i sak men vill påpeka att träna bort resusrvakt betyder inte på något vis att man bryter ner hunden. Vi har tydliga regler här för alla som kommer hit vuxna eller barn, ge fan i hunden om hon tex äter eller sover. Hon har även vissa leksaker som är off limits, som hon har haft med sig sen vi hämtade henne. Dom är hennes snuttefiltar typ och dom ska ingen ta ifrån henne. Däremot har jag varit noga att på ett positivt sätt träna på att genom byta ta saker från henne just för att om det behövs ska man kunna ta ifrån henne mat eller saker. Om hon tex skulle få tag på nåt giftigt eller farligt måste man ju. Nu spottar hon glatt ut vad hon har och väntar på en godis

Sen ska man absolut vara försiktig med att träna bort hundens sätt att kommunicera, många går ju totalt i taket om en hund morrar och det ska stävjas direkt, men det man gör då är ju att bestraffa hunden till att kanske sluta varna. Det kan sluta med det klassiska helt från ingenstans så bara högg den, den är galen, AVLIVA!!

Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst.
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!