FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:16:44 följande:
Något är väldigt väldigt fel här i ägandeskapet!
Nej det finns ingen jävla anledning till att någon över huvudtaget ska gå fram och peta i maten! När du har gett hunden mat så ÄR DET HUNDENS MAT ! Det ligger i ägarens och förälderns ansvar att se till att hunden får äta ostört, precis som man låter sina barn få äta upp sin mat tills dom är mätta! Det ligger i deras natur att vakta sin mat då det handlar om en överlevnads instinkt hos dom. Sen finns det hundar som över en tid har lärt sig bort det beteendet, vilket är åt helvete egentligen då man har tränat bort en instinkt hos djuret, sen visst det finns få hundar som accepterar det då dom aldrig har behövt vakta sin mat och alltid har blivit fått sitt matbehov tillgodosedda. Men det du snackar om ÄR INTE inte ett bevis för att man är bra ägare! Det är ett bevis för att du har BRUTIT ner din hund och tagit ifrån den ALLA rättigheter som djuret bör ha och ska ha då det är ett djur och de reagerar på instinkter!
Ett bra ägandeskap är att förstå barnens och hundens olika behov och därefter se till att man sköter i sitt ansvar så att fel INTE KAN UPPSTÅ! Återigen, att bryta ner sin hund och snarare tvinga bort en instinkt än att lära den vilket du faktiskt tydligt påvisar då du anser att vem som helst ska kunna gå fram och peta i hundens mat ÄR FEL !
Och det kommer ifrån mig som blev huggen i min mun på min 5 års dag!!!!!!!
Håller med dig i sak men vill påpeka att träna bort resusrvakt betyder inte på något vis att man bryter ner hunden. Vi har tydliga regler här för alla som kommer hit vuxna eller barn, ge fan i hunden om hon tex äter eller sover. Hon har även vissa leksaker som är off limits, som hon har haft med sig sen vi hämtade henne. Dom är hennes snuttefiltar typ och dom ska ingen ta ifrån henne. Däremot har jag varit noga att på ett positivt sätt träna på att genom byta ta saker från henne just för att om det behövs ska man kunna ta ifrån henne mat eller saker. Om hon tex skulle få tag på nåt giftigt eller farligt måste man ju. Nu spottar hon glatt ut vad hon har och väntar på en godis
Sen ska man absolut vara försiktig med att träna bort hundens sätt att kommunicera, många går ju totalt i taket om en hund morrar och det ska stävjas direkt, men det man gör då är ju att bestraffa hunden till att kanske sluta varna. Det kan sluta med det klassiska helt från ingenstans så bara högg den, den är galen, AVLIVA!!
Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst.