• AnonymYesYes

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Hej!

Min hund hade fått fag i en ostmacka från köksbordet och när min flickväns åtta-åring skulle ta mackan så nafsade hunden barnet i ansiktet. Det blev inga märken och barnet tog det hela mer eller mindre med ro. Hunden har aldrig varit aggressiv eller hotfull eller bitit någon tidigare. Hunden är världens snällaste och lugnaste. Hade det varit en vuxen människa som försökte ta mackan så hade jag sagt "skyll dig själv", men ett barn förstår inte alltid var djurs gränser går och hur det reagerar i vissa lägen. Det gör visserligen inte vissa vuxna heller.

Hursom, problemet ligger i att om barnets far får reda på detta så kommer det ta hus i helvete och han kommer polisanmäla utan tvekan. Han är bitter och svartsjuk för att hans ex nu är tillsammans med mig. Mamman till barnet känner hunden och vet att det ej var någon fara och är lugn med det hela, barnet är även lugnt det med. Men vi är rädda för vad som kan komma att hända ifall pappan får reda på detta och väljer att polisanmäla. Jag har världens magont och ångest över detta. 

Vad kan hända vid en eventuell polisanmälan? 

MvH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11
    Hunden försvarade alltså sin mat.

• Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
  • Nonym
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 17:41:27 följande:

Jag tycker att det låter som totalt vansinne att låta en tvååring leda en häst - oavsett hur snäll.  Likaså tycker jag att det är orättvist och tokigt att inte låta hunden ha en fredad zon ens i sin egen säng, och att tycka att den ska "veta sin plats" när det petas på och dras i öron. 

Helt vansinnig inställning,

Rang och dominans mellan arter existerar inte. Alla djur borde få behålla sin integritet och sin rätt till kommunikation. 

Jag tror de flesta bett händer just i sådana situationer där man berövat djuren möjligheten till kommunikation, för att de inte "ska"  göra på det viset.  Får hunden inte morra när den ligger i sin bädd plockar man bort ett jätteviktigt steg i eskaleringstappan, till exempel. 

Till sist finns ingen "gul lampa" längre utan hunden tvingas gå direkt från grönt till rött. 

Vad är det som är vansinnigt med det? Hästen är så väluppfostrad att det är möjligt.

Har aldrig påstått att hunden inte skulle ha rätt att morra det är ok, men med rätt uppfostran lär man sin hund att nästa steg är att gå därifrån (jämför med aggressiva människor, just walk away, är en sak man måste lära sig) även om det är hundens zon, med din inställning ska den ha rätt att försvara sin plats då?? DET låter vansinnigt!

Sen säger jag inte att det är ok att barnet gör vad som helst med hunden, men hunden har ALDRIG rätt att röra ett barn ens för att markera!

Fast det är klart, krävs ju en himla massa jobb av ägaren för att uppnå detta! Är därför jag anser att TS hund bör avlivas, ägaren BAGATELLISERAR hundens beteende istället för att ta sitt ansvar!
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 20:39:20 följande:
    Vad är det som är vansinnigt med det? Hästen är så väluppfostrad att det är möjligt.

Har aldrig påstått att hunden inte skulle ha rätt att morra det är ok, men med rätt uppfostran lär man sin hund att nästa steg är att gå därifrån (jämför med aggressiva människor, just walk away, är en sak man måste lära sig) även om det är hundens zon, med din inställning ska den ha rätt att försvara sin plats då?? DET låter vansinnigt!

Sen säger jag inte att det är ok att barnet gör vad som helst med hunden, men hunden har ALDRIG rätt att röra ett barn ens för att markera!

Fast det är klart, krävs ju en himla massa jobb av ägaren för att uppnå detta! Är därför jag anser att TS hund bör avlivas, ägaren BAGATELLISERAR hundens beteende istället för att ta sitt ansvar!
    Väluppfostrad eller inte är det fortfarande en levande varelse på förmodligen runt fyrahundra kilo. Ett flyktdjur som kan hoppa till om någonting händer - en tvååring har ingen möjlighet att vare sig hålla hästen eller hinna kliva åt sidan. 

Ungefär som att en tvååring inte kan läsa signalerna hos en hund heller, när den säger att den börjar bli stressad eller störd. Självklart tycker jag att en hund ska ha rätt att säga ifrån - men framför allt att den inte ska Behöva säga ifrån! Den måste veta att den har en plats dit den kan gå undan. Normalt sett är det hundens bädd, men du tycker inte ens att det ska gälla? 

Vilka rättigheter har egentligen hunden i ditt hem? Inga alls? Jag tycker att det är självklart att en hund kan markera om det blir för mycket, om den blir rädd eller överraskad eller, som sagt, om den kanske har ont en dag. Då spelar uppfostran ingen roll. 
    Jag tycker inte att TS bagatelliserar händelsen. Möjligtvis ligger fokus i TS inlägg lite knasigt, men händelsen i huset är uppenbarligen förbi och varken hund eller barn verkar tycka att det var en särskilt stor affär. 
    Skulle tro att det finns åtskilliga barn som blivir varnade av en hund och fått lära sig på det viset att respektera djurens gränser. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Freijah

Lär hunden att sluta stjäla mat, och att den inte ska vakta. Om det är din flickväns unge så borde ju ungen räknas som flockmedlem och därför inte vara en främling, annars är det dags att börja jobba på den relationen med.

Det är aldrig ok att naffsa!

• DeathByPickles
    Freijah skrev 2018-07-10 23:50:35 följande:

Lär hunden att sluta stjäla mat, och att den inte ska vakta. Om det är din flickväns unge så borde ju ungen räknas som flockmedlem och därför inte vara en främling, annars är det dags att börja jobba på den relationen med.

Det är aldrig ok att naffsa!

En del hundar vaktar och det är inte säkert  att det alltid går att träna bort, men i TS fall har ju hunden inte visat några tidigare tecken på resursförsvar. 
    Skulle tippa att det var en impulsiv reaktion helt enkelt. 

Det är en naturlig reaktion hos hunden att nafsa eller "stöta"med nos och mun om den blir skrämd, trängd, hotad eller överraskad. 
    Att det inte är önskvärt är självklart. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Fennyxx
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 23:57:18 följande:

En del hundar vaktar och det är inte säkert  att det alltid går att träna bort, men i TS fall har ju hunden inte visat några tidigare tecken på resursförsvar. 

Skulle tippa att det var en impulsiv reaktion helt enkelt. 

Det är en naturlig reaktion hos hunden att nafsa eller "stöta"med nos och mun om den blir skrämd, trängd, hotad eller överraskad. 

Att det inte är önskvärt är självklart. 

Det hade väl varit en sak om barnet gått och försökt sno hundens mat, men nu var det ju hunden som stal mat från bordet, och bara där är det ju totalt oacceptabelt. Sedan nafsar den dessutom mot barnet!

Jag kan inte se att det går att försvara att låta sin hund bete sig på det viset. Kan man inte tänka sig att upofostra sin hund får man nog skaffa akvariefiskar eller så i stället.
  • DeathByPickles
    Fennyxx skrev 2018-07-11 00:05:03 följande:
    Det hade väl varit en sak om barnet gått och försökt sno hundens mat, men nu var det ju hunden som stal mat från bordet, och bara där är det ju totalt oacceptabelt. Sedan nafsar den dessutom mot barnet!

Jag kan inte se att det går att försvara att låta sin hund bete sig på det viset. Kan man inte tänka sig att upofostra sin hund får man nog skaffa akvariefiskar eller så i stället.
    Vi vet ju inte om hunden har för vana att sno från bordet eller inte, så där vet vi inte om ägaren brustit eller inte. Det kanske såg sitt tillfälle helt enkelt - särskilt en av mina hundar älskar barn delvis just för att de vet att det ALLTID tappar mat, så om det är barn vid bordet är det gärna där hon dröjer och dammsuger. Till exempel. 
    Nu tar hon inte mat från bordet, men jag kan absolut se hur det kunde hända om hon hade tillräckligt långa ben och tillfälle gavs med en ostsmörgås som hängde på halvkant liksom. Om barnet i fråga sedan toksnabbt böjde sig ned och försöke snappa sagda smörgås ur munnen på hunden så... visst. Jag har nästan gett någon en smocka när jag blivit skrämd, också. 

Det är ett hem, det är ett djur, det är ett barn. Saker händer. Nu gick det tack och lov bra och så får man kanske se över rutinerna i hemmet därefter, tänker jag.

Det handlar inte om att "låta" hunden bete sig på något vis. Det handlar om någonting som hände helt enkelt, som jag ser det. Det är lätt att sitta och säga att "min hund skulle aldrig" precis som folk säger "mitt barn skulle aldrig". . 
  • molly50
    Nonym skrev 2018-07-10 20:39:20 följande:

På vilket sätt bagatelliserar TS hundens beteende?
    Bara det att TS skriver här och ber om råd visar väl att så inte är fallet.
    Enligt TS så är detta en engångsföreteelse och har inte hänt varken förr eller senare att hunden har nafsat.
    Ska hunden då avlivas för det?
    Vi vet ju inte ens hur händelseförloppet såg ut.
    Hunden kanske blev skrämd av en hastig rörelse från barnet. T ex.
    Ska den då avlivas för det?
    Ska en häst avlivas för att den råkar sparka till någon av misstag eller ska en katt avlivas för att den av rädsla gör en rivstart från någons knä så att rivsår uppstår?

Jag tycker självklart inte att en hund ska stjäla från matbordet.
    Den ska självklart inte heller nafsa/bitas.
    Men resursförsvar går ju att tränas bort. Vilket jag också tycker att man ska göra.
    Att en hund morrar när den vill vara ifred tycker jag också att den måste få göra.
    Man kan också undvika att sådana situationer uppstår genom att låta hunden vara ifred när den äter och sover t ex.
    Det är viktigt att lära sig förstå hundens språk.
    Och det gäller även barn.
    Hunden får inte bete sig som den vill mot oss människor.
    Men vi människor får inte heller bete sig som vi vill mot hunden.
    Och det bör man även lära sina barn.
    Det är en fråga om ömsesidig respekt.
    Carpe Diem
  • DeathByPickles
    molly50 skrev 2018-07-11 12:32:46 följande:
    På vilket sätt bagatelliserar TS hundens beteende?
    Bara det att TS skriver här och ber om råd visar väl att så inte är fallet.
    Enligt TS så är detta en engångsföreteelse och har inte hänt varken förr eller senare att hunden har nafsat.
    Ska hunden då avlivas för det?
    Vi vet ju inte ens hur händelseförloppet såg ut.
    Hunden kanske blev skrämd av en hastig rörelse från barnet. T ex.
    Ska den då avlivas för det?
    Ska en häst avlivas för att den råkar sparka till någon av misstag eller ska en katt avlivas för att den av rädsla gör en rivstart från någons knä så att rivsår uppstår?

Jag tycker självklart inte att en hund ska stjäla från matbordet.
    Den ska självklart inte heller nafsa/bitas.
    Men resursförsvar går ju att tränas bort. Vilket jag också tycker att man ska göra.
    Att en hund morrar när den vill vara ifred tycker jag också att den måste få göra.
    Man kan också undvika att sådana situationer uppstår genom att låta hunden vara ifred när den äter och sover t ex.
    Det är viktigt att lära sig förstå hundens språk.
    Och det gäller även barn.
    Hunden får inte bete sig som den vill mot oss människor.
    Men vi människor får inte heller bete sig som vi vill mot hunden.
    Och det bör man även lära sina barn.
    Det är en fråga om ömsesidig respekt.
  • Fennyxx
    DeathByPickles skrev 2018-07-11 00:25:31 följande:

Vi vet ju inte om hunden har för vana att sno från bordet eller inte, så där vet vi inte om ägaren brustit eller inte. Det kanske såg sitt tillfälle helt enkelt - särskilt en av mina hundar älskar barn delvis just för att de vet att det ALLTID tappar mat, så om det är barn vid bordet är det gärna där hon dröjer och dammsuger. Till exempel. 

Nu tar hon inte mat från bordet, men jag kan absolut se hur det kunde hända om hon hade tillräckligt långa ben och tillfälle gavs med en ostsmörgås som hängde på halvkant liksom. Om barnet i fråga sedan toksnabbt böjde sig ned och försöke snappa sagda smörgås ur munnen på hunden så... visst. Jag har nästan gett någon en smocka när jag blivit skrämd, också. 

Det är ett hem, det är ett djur, det är ett barn. Saker händer. Nu gick det tack och lov bra och så får man kanske se över rutinerna i hemmet därefter, tänker jag.

Det handlar inte om att "låta" hunden bete sig på något vis. Det handlar om någonting som hände helt enkelt, som jag ser det. Det är lätt att sitta och säga att "min hund skulle aldrig" precis som folk säger "mitt barn skulle aldrig". . 

Det ts bekymrar sig för är ju att pappan ska få veta hur nära det var att barnet blev skadat, ts verkar obrydd över att hunden beter beter sig så ouppfostrat så att farliga situationer uppstår.

Att hunden tar en ostmacka från bordet och sedan försvarar den agressivt är inte något som bara "händer", det blir så eftersom ts struntat i att uppfostra hunden, och fokus borde ligga på att förhindra att liknande saker händer igen, inte hur pappans ilska ska hanteras eller hur man på bästa sätt skyller hela incidenten på barnet.
  • Hönanagda12

Äsch fullt normalt utav hunden och jag skulle vilja påstå att en 8åring borde veta att den skulle låta hunden va i en sån situation. Men hänt är hänt. Skulle det bli en polisanmälan har du ingenting att oroa dig för.

Den är troligtvis varken agressiv eller dåligt mentalt.

Ev gör polisen en mentalundersökning mem det görs inte på alla hundar heller. Eller så kan det beslutas om munkorg. Men jag har svårt att se det.

• Hönanagda12
    TQR735 skrev 2018-07-08 17:23:13 följande:

Komma med mordhot är inte snällt. Det ändrar inte heller dina skyldigheter.

Antar att du känner till Lag 2007:1150. Det är med den som stöd jag säger att ditt ansvar är att avliva ett aggressivt djur. Speciellt ett sällskapsdjur som ger sig på barn.

Det är bara det lilla kruxet att en hund som nafsar behöver inte vara agressiv.
  • DeathByPickles
    Fennyxx skrev 2018-07-11 20:37:31 följande:
    Det ts bekymrar sig för är ju att pappan ska få veta hur nära det var att barnet blev skadat, ts verkar obrydd över att hunden beter beter sig så ouppfostrat så att farliga situationer uppstår.

Att hunden tar en ostmacka från bordet och sedan försvarar den agressivt är inte något som bara "händer", det blir så eftersom ts struntat i att uppfostra hunden, och fokus borde ligga på att förhindra att liknande saker händer igen, inte hur pappans ilska ska hanteras eller hur man på bästa sätt skyller hela incidenten på barnet.

Vi vet ingenting om hur hunden "försvarat" smörgåsen. Jag tippar på att både barn och hund blev överraskade och helt enkelt reagerade. Hade hunden varit aggressiv i sin markering skulle nog både TS och dottern reagerat på ett helt annat sätt. 
    Nu är ju inte ens barnet oroat. 

Och pappan kanske inte är riktigt klok? Svårt att veta. 

Det är inte säkert att TS hund har för "vana" att ta saker från bordet heller. Som sagt kan saker och ting hända runt ungar och djur. 
    Men visst, för mig skulle det också vara en prioritering att vara extra uppmärksam runt hund och barn därefter. 

Jag ser ingen som försöker skylla på barnet. 

• AnonymYesYes

Jag får tacka för alla expertråd om avlivning och hundkurser! Känns skönt att veta hur min hund fungerar av främlingar som aldrig träffat mig eller min hund tidigare. 

Saken är som sådan att jag förstått situationen fel, det var flickvännen som gav hunden ostmackan och barnet som försökte ta mackan ifrån hunden. Nej, det är absolut INTE ok för varken ett barn eller en vuxen om inte tillhör flocken att ta mat. Både flickvännen och barnet var på besök.

Vi har dock kommit fram till att vi ska avliva barnet för hundens bästa. Hunden måste få lov att känna sig trygg när den äter utan att klåfingriga fingrar ska stoppas i munnen eller ta maten ifrån den. Barn måste lära sig respektera djur och inse att även de har gränser.

Jag skulle uppskatta om familjeliv kunde låsa denna tråd då den till 98% består av rent trams. Ett par vettiga kommentarer har dock florerat. Men nu räcker det.

PS Kommentaren om att avliva barnet är satir och bör ej tas på allvar.

• Starka
    AnonymYesYes skrev 2018-07-13 12:15:06 följande:

Jag får tacka för alla expertråd om avlivning och hundkurser! Känns skönt att veta hur min hund fungerar av främlingar som aldrig träffat mig eller min hund tidigare. 

Saken är som sådan att jag förstått situationen fel, det var flickvännen som gav hunden ostmackan och barnet som försökte ta mackan ifrån hunden. Nej, det är absolut INTE ok för varken ett barn eller en vuxen om inte tillhör flocken att ta mat. Både flickvännen och barnet var på besök.

Vi har dock kommit fram till att vi ska avliva barnet för hundens bästa. Hunden måste få lov att känna sig trygg när den äter utan att klåfingriga fingrar ska stoppas i munnen eller ta maten ifrån den. Barn måste lära sig respektera djur och inse att även de har gränser.

Jag skulle uppskatta om familjeliv kunde låsa denna tråd då den till 98% består av rent trams. Ett par vettiga kommentarer har dock florerat. Men nu räcker det.

PS Kommentaren om att avliva barnet är satir och bör ej tas på allvar.

Ni kan väl i alla fall pröva att omplacera barnet först

Lite human får man ju ändå va
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!