• AnonymYesYes

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Hej!

Min hund hade fått fag i en ostmacka från köksbordet och när min flickväns åtta-åring skulle ta mackan så nafsade hunden barnet i ansiktet. Det blev inga märken och barnet tog det hela mer eller mindre med ro. Hunden har aldrig varit aggressiv eller hotfull eller bitit någon tidigare. Hunden är världens snällaste och lugnaste. Hade det varit en vuxen människa som försökte ta mackan så hade jag sagt "skyll dig själv", men ett barn förstår inte alltid var djurs gränser går och hur det reagerar i vissa lägen. Det gör visserligen inte vissa vuxna heller.

Hursom, problemet ligger i att om barnets far får reda på detta så kommer det ta hus i helvete och han kommer polisanmäla utan tvekan. Han är bitter och svartsjuk för att hans ex nu är tillsammans med mig. Mamman till barnet känner hunden och vet att det ej var någon fara och är lugn med det hela, barnet är även lugnt det med. Men vi är rädda för vad som kan komma att hända ifall pappan får reda på detta och väljer att polisanmäla. Jag har världens magont och ångest över detta. 

Vad kan hända vid en eventuell polisanmälan? 

MvH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11
    Hunden försvarade alltså sin mat.

• Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
  • FrauW

Hunden hade "fått tag på en ostmacka från köksbordet", och sedan vaktade den "sin" mat? Hade ni brett en ostmacka åt hunden eller?

Underligt att flickan skulle försöka ta en macka från hunden - såvida det inte var hennes macka som hon försökte få tillbaka. Något är osagt i den här historien.

• viseversa

Att hunden försvarar sin mat är inte okej och även om det inte blev märken så SKA DEN INTE nafsa mot ansiktet. Hade också blivit förbannad. Och jag har hund själv.

• VickyHurtig
    FrauW skrev 2018-07-09 13:18:02 följande:

Hunden hade "fått tag på en ostmacka från köksbordet", och sedan vaktade den "sin" mat? Hade ni brett en ostmacka åt hunden eller?

Underligt att flickan skulle försöka ta en macka från hunden - såvida det inte var hennes macka som hon försökte få tillbaka. Något är osagt i den här historien.

Precis! Reagerade på samma sak! Det har ju inte hundens mat till att börja med utan den hade (förhoppningsvis för jag antar o hoppas att den inte satt med vid bordet). Som ovan skriver - att var det dessutom flickans macka är det kanske inte så underligt ifall hon ville ta tillbaka den. Tycker istället att ts ska lära son hund att inte ta saker från köksbordet!
  • DeathByPickles
    zemer skrev 2018-07-09 09:22:57 följande:
    Fast det beror ju också på hur du uppfostrat hunden. Vi har haft hundar hela mitt liv. INGEN av dem har någonsin vaktat sin mat. Pappa va noga med att uppfostrar dem så att vem som helst kunde ta maten ifrån dom. Mina barn brukar sitta på golvet och leka med maten medan hundarna försöker äta, det värsta som kan hända är att de får en slick i ansiktet.

Många hundar har inget särskilt resursförsvar. Det är liksom ingenting man måste "träna" på med alla familjehundar, Sedan kan jag ändå tycka att det är direkt olämpligt att inte lära alla barn att man låter ALLA djur vara ifred när de äter, just för att förebygga situationer som i TS. Oavsett om hundarna är snälla. 

En dag kanske de får nog, eller också kommer barnet att tro att det gäller alla djur, även främmande sådana. Katter, hundar och hästar  - samtliga kan välja att försvara sin resurs. Kaniner också för den delen. Så dumt att utsätta både barn och djur för den risken.  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-09 13:42:49 följande:

Att hunden försvarar sin mat är inte okej och även om det inte blev märken så SKA DEN INTE nafsa mot ansiktet. Hade också blivit förbannad. Och jag har hund själv.

Fast att hunden nafsade mot ansiktet var väl förmodligen för att de var på samma nivå, inte för att det var ett medvetet val från hunden sida - den reagerade bara. Och väldigt behärskat dessutom eftersom det inte blev några märken alls. 

Förbannad på vem?
    Sedan är det naturligtvis inte vettigt att låta barn och hund umgås oövervakade. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-09 18:28:54 följande:

En sån hund ska avlivas

Varför det? Det kan ju röra sig om en helt "vanlig" hund som försatts i en situation den inte kunde hantera. 
    Med största sannolikhet är det så, till och med. 
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-09 18:24:01 följande:

Fast att hunden nafsade mot ansiktet var väl förmodligen för att de var på samma nivå, inte för att det var ett medvetet val från hunden sida - den reagerade bara. Och väldigt behärskat dessutom eftersom det inte blev några märken alls. 

Förbannad på vem?
    Sedan är det naturligtvis inte vettigt att låta barn och hund umgås oövervakade. 

En hund ska inte försvara sin mat genom att nafsa morra bita. Barn vuxna pensionärer bebisar ska kunna ta maten från munnen på hunden utan någon reaktion från hundens sida. Jag hade blivit arg om någons hund nafsade mitt barn i ansiktet. Däremot skriker jag inte avlivning. Men resursförsvar är ingen "bra grej" för en hund som bor i en familj.

Nej vår hund nafsar inte mina barn i ansiktet. Dom kan ta hennes bästa leksak. Dom kan ta ifrån henne matskålen peta med fingrarna i hennes mat klappa på henne när hon äter. Hon rör inte en min. Sen tillåter jag såklart inte att dom stör henne när hon äter då hon har rätt att äta ifred men dom KAN göra allt detta utan att hon nafsar eller morrar.
  • Cafe Solo

En hund ska självklart inte nafsa efter ett barn. Oavsett om barnet "hör till flocken" eller inte. Jag har haft flera hundar och de rörde aldrig barn, varken familjens eller andras. Om någon unge blev för hårdhänt drog sig hundarna bara undan En hund som tillåts stjäla mat från bordet och dessutom vakta den, låter inte som en bra familjehund. Är det en jakthund dessutom så måste hundägaren vara extra försiktig. 

• Nonym
    DeathByPickles skrev 2018-07-09 20:28:15 följande:

Varför det? Det kan ju röra sig om en helt "vanlig" hund som försatts i en situation den inte kunde hantera. 

Med största sannolikhet är det så, till och med. 

Vanlig hund? Du menar alltså då ingen blodtörstig kamphund?

Jag själv hade en pitbull förr (fick avliva henne pga av hög ålder) och hon var uppfostrad så att hon ALDRIG skulle göra något sådant.

En hund som nafsar mot ett barn (och SÄRSKILT mot ansiktet) är en farlig hund som inte vet sin plats. Alla människor är högre i rang än hunden, och en hund ska veta sin plats, vet de inte det eller tycker sig stå högre i rang än en människa så är det en farlig hund.
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!