• Wonderfluff

IVF sommar/höst 2018

Ni som är vana ivf?are, brukar ni oxå få lite mer mensvärk än annars, efter en ivf-runda? Tycker det värker mer i äggstockarna än jag är van vid, och jag kände inte mycket alls efter äggplocket, behövde inte ens ta en värktablett eller ligga ner i 10 minuter som de sa att jag skulle göra. Så konstigt att de gör ont nu, tycker jag. Nån som känner igen sig?

• Wonderfluff
    Goingen skrev 2018-09-23 14:51:10 följande:

Hej! Jag är så sugen att testa imorgon men är bara på tid 8 då... Satte in ett 3 dagars. Skulle vara sån lättnad om jag ev kan se något och om det inte syns så kan jag ju tänka att det troligtvis är för tidigt... men tror ni man kan det något på rd8?

Det sägs att ägget fäster nån gång då det är 5-10 dar gammalt, därefter börjar kroppen producera HCG. De första dagarna syns det i blodet, och sen även i urinet. Så med det sagt så är svaret kanske, men troligt att det är lite för tidigt.
  • Wonderfluff
    gammelpysen skrev 2018-09-23 16:04:23 följande:

Jag kan inte ge ett bra svar. Mådde fruktansvärt efter mina äggplock, är bland det värsta jag varit med om. Nu sista gången då det faktiskt tog sig var jag säkert öm i över en vecka. Tog det extremt lugnt, hemma från jobbet i en vecka osv.

Däremot kan jag nämna att läkaren kommenterade att mina äggblåsor fortfarande var förstorade, 6 veckor efter ingreppet. Å andra sidan får de ju jobba med att producera hormoner åt minipysen nu

Ok! Tack för svar. Ja det kanske beror på att de är förstorade helt enkelt. Påminner lite om ägglossningskänningar. Ja, märkligt att mitt äggplock knappt kändes, å andra sidan hade jag ju bara 5 äggblåsor.
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-09-23 16:19:36 följande:

Ni som gjort den korta behandlingen vilken dag tog dem ut äggen? Jag kollade i broschyren och de skulle tagit ut äggen på dag 14 men eftersom mina ägg inte växte så mycket så fick jag högre dos i slutet o äggplock blev på dag 16 vilket jag tycker är väldigt sent och insättning på dag 19 så exakt två veckor efter så kom mensen blöder så mycket. Hur ska ägget hinna fästa sig?

CD 13 för mig, men tror alltså jag ägglossade redan RD 12. Jag har iofs ofta snabb ägglossning, ca dag 11-12.
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-09-23 18:06:22 följande:

Gissar att din nuvarande är lite mindre ömhudad? :)

Ja han är snäll och följsam. Inte lika mycket ego ;P
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-09-23 18:19:56 följande:

Du kanske redan fått svar gällande detta, har inte hunnit läsa ikapp. Vid mina två första försök med korta protokollet lossnade äggen i förtid. Hjälpte med långa protokollet, där jag fortsatte med spray/sprutor in i det sista samt att tiden från äggmognadsspruta och äggplock förkortades. Kanske en förändrad behandlingsplan skulle hjälpa? Kanske ni redan diskuterat detta med kliniken.

Tack för tipset. Nej, vi har inte talat om det. Vad innebär långa protokollet?
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-09-23 18:19:56 följande:

Du kanske redan fått svar gällande detta, har inte hunnit läsa ikapp. Vid mina två första försök med korta protokollet lossnade äggen i förtid. Hjälpte med långa protokollet, där jag fortsatte med spray/sprutor in i det sista samt att tiden från äggmognadsspruta och äggplock förkortades. Kanske en förändrad behandlingsplan skulle hjälpa? Kanske ni redan diskuterat detta med kliniken.

Måste oxå fråga hur du kan veta att du hade ägglossat innan ÄP. Enligt min läkare visste de inte om det skett eller inte, för de fick ut ett ägg (hade 4 blåsor på vä äggstock de var tomma, och en på höger). Det är mest jag som tror jag hade ägglossning kvällen innan.
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-09-23 18:43:53 följande:

De såg spår efter det i form av vätska. Det visade sig även på blodprovet som de tog efter äggplock. Gissar att de inte tog något blodprov i ditt fall?

nej de verkar inte ta blodprov på den kliniken jag gick hos. Däremot såg de inte någon sådan vätska på mig så det var egentligen inget som tydde på att de lossnat, mer än att 4 blåsor var tomma och att jag tyckte det kändes som ägglossning kvällen innan. ÄP skedde 36 timmar efter ovitrelle. Kan förstås ha varit tomma blåsor oxå, men känns ju märkligt att bara ha ägg i en av fem blåsor i så fall.
  • Wonderfluff

Testdag idag och tredje mensdagen. Märkligt nog tycker jag magen bara blir större och större och brösten är fortfarande stora, men ömmar inte. Tror absolut inte jag är gravid dock för det känns som riktig mens och inte bara en blödning. Men vanligtvis minskar magen i omfång då mensen börjat, nu känns det tvärtom!

• Wonderfluff

Då är det bekräftat att jag inte blev gravid denna gång. Ska tala med läkare i em ang hur fortsätta. Fortsatt lycka till alla! Jag kanske återkommer längre fram igen. Kram <3

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018