• Wonderfluff

IVF sommar/höst 2018

Det blir ju ännu konstigare nu. Tog ett ägglossningstest för att kolla lh-nivån och det var ett ganska starkt streck, märkligt om äggblåsorna bara är <8 mm samt det faktum att jag tagit orgalutran i tre dagar, den sista i förrgår kväll, vill säga 36 timmar sedan. Fundering: kan man vara gravid trots tunn slemhinna? Fundering 2: vad händer med embryot om man sprutat in en massa gonal f och orgalutran i en vecka?. Svag svag skugga på gravtest. Har dessutom fortfarande lite spottings. Det har jag aldrig på CD 10.

• Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-11-27 15:28:46 följande:

Nu är det 2 ivf jag gör o det var ett tag sedan sist, jag undrar får man som mensvärk när äggen växer till sig? Jag tar gonal f 225 aldrig tagit så stor dos. Jag måste åka nu till en annan stad för att hämta ut min andra spruta då den ej finns i stan så snäll chef som jag har och får tjänstledigt. I morgon ska jag på ultra o hoppas de har växt till sig några ägg är på dag 5 i dag. Kram till er alla jag mår så bra av östrogenet.

Lycka till!
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-11-27 19:15:41 följande:

Låter ju jättemärkligt! Kan testen påverkas av hormonerna kanske?

ja, kanske. just högt LH känns ju mest underligt.
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-11-27 20:37:37 följande:

Känner mig lite som ett barn dagen innan julafton samtidigt som det känns som om jag är på väg till slaktbänken. :) Imorgon är det äggplock och jag är helt peppad! (Och lite nervös).

lycka till :)
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-11-27 22:15:50 följande:

Kroppen blir ju konstig efter dessa hormoner tror inte du ska lägga så mycket fokus på lh hormonet osv.. Vad var det hos er som var att ni inte kan bli gravid? Minns ej. Själv finns varken något fel på mig eller min sambo. Är väl helt enkelt för gammal o att äggen är i dåligt skick eller kan den se det? Stor kram till dig

Jag kan väl inte säga att jag inte kan bli gravid. Har nämligen inte försökt så länge, pga att det aldrig har varit av intresse för mig tidigare. Men ville göra ivf pga min ålder som är 43. Allt funkar på mig, alla hormoner osv och hyfsad äggreserv senast jag kollade. Gjort 1 ivf bara som gav 5 äggblåsor men bara ett ägg, pga att de inte väntade tills alla mognat (litet snedsteg enl min gunekolog). Blev befruktat och överlevde 3 dagar men blev inte gravid efter ET. Så jag kanske är för gammal, men har inte tillräckligt med bevis för att kunna va säker ännu. Nu blir jag rädd att äggreserven plötslit tagit slut. Vore märkligt att ha regelbunden, klockren ägglossning ända fram till slutet och sen bara stopp, men man vet ju aldrig. För inte ens ett år sedan hade jag AMH 0,76 vilket inte är jättemycket, men bra för min ålder. Ska nog mäta igen om nån månad när hormonerna är borta. Detta är första ggn nånsin för mig som slemhinnan var tunn och ingen äggblåsa växte. Läskigt.
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-11-27 19:15:41 följande:

Låter ju jättemärkligt! Kan testen påverkas av hormonerna kanske?

Vid IVF ges höga doser av FSH (subcutana injektioner) för att stimulera till utmognad av flera folliklar så att ägg kan uthämtas och befruktas in vitro (vid naturlig ägglossning mognar oftast ett ägg per cykel). Samtidigt som exogent FSH tillförs hämmas den endogena utsöndringen av FSH och LH. (just därför det var lite konstigt med högt LH nu)
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-11-28 15:33:34 följande:

Tack för alla glada tillrop! Äggplocket gick bra (Men gjorde rätt ont) och resulterade i 15 ägg! Nu går vi in i en annan del av processen med väntan och försiktigt hopp om flera befruktade ägg och återföring.

Wow vilket resultat!
  • Wonderfluff

Hej allihop! Tänkte bara uppdatera. Drog ju igång ivf denna cykeln men inget hade hänt efter 7 dagars sprutande (CD 9). Så jag slutade m sprutorna. Imorse kom äggvita och jag bokade VUL. Då syntes en 9 mm slemhinna samt en äggblåsa på 12 mm. Så beräknad naturlig ÄL om ca 4-7 dagar, vilket då blir CD 25 ca. Gyn trodde det berodde på en magsjuka jag hade innan mensen, alt missfall förra cykeln. Tänkte det kunde va intressant att veta om ni är med om liknande.

• Wonderfluff
    My102 skrev 2018-12-06 10:45:11 följande:

Ja väldigt lömsk! Har tom ett blått torksträck. Jag går in i ruvardag 10 i eftermiddag. Testdag på söndag. Man ser och hör att många får starka plus med blastocyster innan testdag. Så det lutar åt det negativa hållet här.

Tänk oxå på att ovitrelle innehåller gravhormoner och sitter i ca 10 dagar i kroppen.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018