• Wonderfluff

IVF sommar/höst 2018

Elcca skrev 2019-01-12 18:21:53 följande:

Åh vad jag är ledsen för din skull! Man blir så matt av allt som ska behöva gå igenom. Vad sa kliniken? Detta kan väl ändå inte räknas som en behandling, utan du borde få en extra gång utan extra kostnad?

Stor kram till dig!!

Tack! De sa att 9 av 10 patienter oroar sig i onödan om ÄL men att de nu lärt sig att de ska lyssna på mig. Det blev avbruten behandling = 5000 DKR, plus 3800 DKR för insemination som jag ville göra istället när jag ändå var där. Om jag använder samma klinik igen ska jag definitivt se till att få reducerat pris nästa gång, vilket jag tror de kommer gå med på.
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 19:13:46 följande:

Nej fy fan vad jag lider med dig! :( styrkekramar!

Ägglossade du trots oralgutran? Eller fick du inte orgalutran?

Ja! Tog orgalutran i hela 6 dagar. Min kropp verkar köra sitt eget race oavsett sprutorna, cykeln såg ut ungefär som en naturlig cykel hade gjort kan man säga. Jag ägglossar varje cykel, ofta på CD 11-13, så alltid snabbt. Och oftast 1-2 folliklar. Sedan 15 dagars lutealfas. Så för mig känns det som IVF snarare förstör än hjälper :(.
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 21:37:01 följande:

Men vad fan då :(

Tar du letrozol innan sprutor? Jag har upptäkt, kanske inte så konstigt, att jag kan reglera när jag får ÄL beroende på vilken dag jag börjar med letrozol, kliniken menar att kroppen kan bete sig olika, olika cyklar men som sagt, man känner ju sin kropp.

Nej ingen letrozol eller nedreglering, endast korta protokollet med gonal-f. Kanske det som är problemet, mina egna hormoner stör kanske.
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 22:17:58 följande:

Jag har oregelbunden cykel (28-35 dagar inte så farligt egentligen) och får ibland inte utslag på ÄL stickor, även om alla prover såg bra ut och att jag rent teoretiskt utifrån alla prover får normal ÄL så är det nåt där som inte stämmer.

Jag körde också korta protokollet men tog ändå letrozl för att kontrollera att ÄL faktiskt skulle bli av i rätt tid (inte dag 22 tex), tillsammans med slemhinnan osv.

Hoppas läkarna tar åt sig och lyssnar nu! Och att du får rätt hjälp

Får man fråga hur du tog letrozol? Innan du började stimulering eller samtidigt? Hur mycket och länge?
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 23:38:58 följande:

En tablett en gång om dagen i fem dagar från mensdag tre.

Sen kommer jag inte ihåg när jag började med gonal f, men det är nog på samma dag som som flesta, sen ovitrelle osv.

Nu under fet har jag också tagit letrozol och ovitrelle eftersom jag inte har fått tillbaka min ÄL sen iVF behandlingen i juni. Hade endast 7 mm tjock slemhinna på dag 20 :/. Kroppen alltså. Avskyr att den inte vill samarbeta.

Hmm ok, ja jag gillar eg inte att manipulera min kropp som ju egentligen gör helt rätt på egen hand. Rädd att det blir helt fel. 7 mm tror jag ändå är ok? Mellan 6-15 har jag hört är ok. Får jag fråga, tog du orgalutran oxå då? Eller letrozol kanske ersätter den?
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-13 00:01:49 följande:

Letrozlen hjälper mig att få regelbunden cykel med tjockare slemhinna och äggblåsor, framkallar ägglossning helt enkelt. Ovitrellen hjälper gulkroppen.. eller vad det heter, orgalutran hindrar ägglossning men vid fet tar jag ingen orgalutran, då kan kan ägglossa som jag vill :) Jag fick faktiskt nej att göra återföring med en slemhinna på 7 mm, det var så sent i cykeln också, så det hade tagit för lång tid för kroppen att på egen hand få till den slemhinnan. Också därför jag tar letrozol vid fet. Denna cykel var dock på 30 dagar och jag fick pos på ÄL, känns skönt att kroppen börjar komma tillbaka.

Vid återföringar har jag haft mellan 8,5-9,5, skulle verkligen vilja få till skickade slemhinna. Men vet inte riktigt vad man kan ta för att få det

Ok så vid ET skulle det alltså kunna se ut såhär: Letrozol och Gonal-f tas från CD 3, och Orgalutran börjar tas 5:e-6:e stimulationsdagen, tills det är dags för ovitrelle?

När man får en blastocyst från äggdonator jobbar man upp slemhinnan mhja nån form av nässpray med östrogen. Borde inte samma metod kunna användas vid FET?
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-13 08:38:34 följande:

Det låter som att det stämmer :) var över 6 mån jag gjorde IVFet nu så jag kommer inte riktigt ihåg men det är dom medicinerna i alla fall.

Vet vad du den heter? Det hade varit bra om det fanns någon. Från första FET har jag själv tagit reda på vilka mediciner man kan ta och kliniken har varit mötesgående och jag har fått det jag har velat ha. Det skrämmer mig lite om dom inte hade erbjudet mediciner vid återföring om jag själv inte hade tagit upp det :/

Förstår precis! Har samma känsla. De gör inte rätt per automatik. Väldigt oroväckande. Jag vet inte namnet på nässprayen tyvärr. Eller om det var nåt annat. Googla på hur äggdonation går till hos någon vars ägglossning upphört.
  • Wonderfluff
    authentic skrev 2019-01-13 15:46:25 följande:

Jag har haft blandningen menopur gonal-f och fått bra resultat. Skillnaden inför denna behandling var också stt jag nedreglerade 3 veckor istället för 2. Vet egentligen inte om det spelar någon större roll men fick ju bra resultat med 2 blastisar till mig och 2 till frysen. Och gravid är jag ju iaf fortfarande, 9+4 idag och Vul på tisdag på CVL. Nervöst

Hej! Kan du beskriva hur du kombinerade menopur och gonal-f?
  • Wonderfluff
    authentic skrev 2019-01-13 20:59:38 följande:

Jag har testat att haft tyngd på Gonal-F, dvs högre dos av Gonal och mindre av menopur och tvärtom. Denna gång nedregleraide jag i 3 veckor med synarela och sen startade jag med 150 menopur och 225 Gonal-F. Det måste jag ju säga har varit det bästa för mig men alla är ju olika så vad som fungerar för mig kan vara något som absolut inte fungerar för någon annan.

Fick en blödning här på eftermiddagen och paniken slog till rejält så jag tog mig till gynakuten och satt där i 2 timmar i väntan på domen. Fick ju tillbaka 2 blastisar och efter ett bra tags letande under VUL:et så sa han äntligen "det är inte två men det är en". Ett superfint foster som mätte så stort som 9+3. Det fanns en tom hinnsäck bredvid som förmodligen orsakade blödningen och inte hade klarat sig så länge.

Ok! Vad skönt att det var en där :). Förstår din oro!

Fråga: varför tre veckors nedreglering i stället för två som är standard?
  • Wonderfluff

Hej allihop! Efter några dagars ilska, bestörtning och tandagnissel över förlorade pengar, ägg och framför allt tid, har jag nu beslutat att köra en omgång till, utan uppehåll. Går alltså på det direkt nästa cykel. Efter att ha hört mig för verkar bästa vara en kombo av menopur och gonal-f. Tänkte denna gång få igenom att göra som jag vill och känner, eftersom kliniken inte klarar av att anpassa efter hur jag fungerar. Jag känner mig själv och min kropp så himla väl. Så, det blir hög dos av menopur/gonal-f. Sen kommer jag vistas i köpenhamn de 2-3 sista dagarna av stimuleringen, för frekvet ultraljud. Jag överväger att ta ovitrelle 24 timmar före äggplock, i stället för 36, för att mina ägg lossar så snabbt. Någon som har erfarenhet av det här?

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018