• Hoppomliv

IVF sommar/höst 2018

AnHeAx skrev 2018-09-10 20:38:14 följande:

Hej,

Hade äggplock idag. Fick ut 19 ägg ur 23 blåsor. Förra gången fick jag 6 ägg ur 12 blåsor. Är försiktigt positiv då inget av mina 6 ägg var av bra kvalitet. Läkaren är orolig för överstimulering denna gång, har ni några tips på bra mat som innehåller mycket salt? Är inte förtjust i chips.

Tyvärr dåligt med tips, salta extra! Jag åt en del chips för att få i mig extra men inte värt att trycka i sig om du inte gillar det. Jag fick 23 ägg på mittt andra plock och hade risk för överstimulering alla tre försök, men klarade mig fint. Håller tummarna för att du mår bra så att du klarar insätt om du får chansen!
  • Hoppomliv
    LillaAw skrev 2018-09-11 17:28:57 följande:

Idag ringde kliniken och sa att vi fått två fina blastocyster till frysen. Är så oroligt glad. Med vår historia där alla embryon dött dag 2 så hade jag gett upp hoppet nästan på att ens lyckas med ivf. Nu tror jag igen <3 ruvardag 3 för mig idag :)

Så underbart! Vi har samma historia att allt avstannar dag 2, låter hoppfullt att ni lyckats så långt!
  • Hoppomliv
    gammelpysen skrev 2018-09-11 21:48:45 följande:

Du behöver inte vara orolig. Om det är någon gång läkarna har koll så är det när du gör ivf. Mediciner och rutiner kan variera beroende på antal försök och ålder. Jag som tyvärr gjort flera insättningar har varit med om flera olika mediciner. När det ena inte funkat några gånger testar man något nytt.

Den medicin jag bytte till inför tredje färskförsöket var lite mer komplicerad eftersom man ska blanda själv och var även lite annorlunda i sin sammansättning. Jag fick bära hälften så många ägg men i gengäld gick det faktiskt vägen. Men som sagt, de kommer att göra en avvägning kring vad som passar dig och se till att du får exakt rätt dos.

Fick du Menopur eller någon annan?!
  • Hoppomliv
    gammelpysen skrev 2018-09-12 08:58:44 följande:

Ja, menopur. Hälften så många ägg, men ett plus

Stort grattis, underbart!
  • Hoppomliv
    Vildismamma skrev 2018-09-12 20:42:52 följande:

Undrar oxå om man inte får ha sex under behandlingen?? Har läst det någonstans...

hur ska man klara sig att hålla sig ifrån varandra lixom?? ????

Vår läkare avrådde från sex under två veckor efter äggplock.
  • Hoppomliv
    gammelpysen skrev 2018-09-12 21:41:06 följande:

Wouch! Aldrig att jag hade fixat det... å andra sidan har haft extremt ont vid mina äggplock. Öm en vecka efter.

Samma här!
  • Hoppomliv
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 03:32:14 följande:

Det tror jag snarare kan bero på risken för flerbörd.

Fast samma gällde med tampong och det har ju inget med flerbörd att göra...
  • Hoppomliv
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 16:49:30 följande:

Är det nån som vet varför man ibland sätter tillbaks tredagars, och ibland femdagars ägg? Varför har tredagars på något sätt större chanser att fortsätta dela sig i livmodern än utanför? Om inte vore det väl bättre att alltid bara sätta tillbaks femdagars?

Det bästa stället för ägget är egentligen i livmodern och av den anledningen är det bra att sätta in tidigt- man kan sätta in två dagars också. Men ju längre man väntar desto fler delningar hinner man se och kan på så sätt välja bort de som kanske inte delar sig som de ska efter någon dag för att inte riskera att sätta in ett som slutar dela sig direkt... så hela tiden en avvägning. Har man många befruktade ägg kan man kanske skjuta på det, men har man få sätter man hellre in för att se om det tar sig..
  • Hoppomliv
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 23:12:32 följande:

Tack för bra förklaring. Hoppas verkligen att mitt lille ägg som togs ut i fredags blivit en blastocyst och nu håller på att fästa. :). Tycker det har stuckit lite i livmodern idag och brösten är lite mer ömma igen :).

Det är ju ett bra tecken!
  • Hoppomliv
    Percafluviatilis skrev 2018-09-15 17:00:33 följande:

Av våra fem ägg befruktades två. De återfördes idag och såg tydligen jättefina ut. Kan inte låta bli att fundera över varför vi förra gången inte fick några befruktade och denna gång fick tre obefruktade. Vid våra privata försök har alla vi fått ut befruktats.

Har du förändrat något i behandlingen på den nya kliniken?
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018