Wonderfluff skrev 2018-09-27 14:25:59 följande:
Hej! Vore jätteintressant att höra på vad sätt Menopur är bättre för dig :). Jag fick ju Gonal-F 300 ml/dag och äggstockarna svarade inte så bra som man hoppades. Endast 5 blåsor varav tre inte riktigt hängde med i växten, blev bara 1 ägg. Nu vill läkarn testa ge mig mer Gonal-F, men kanske att Menopur skulle ge bättre effekt? Vore intressant att höra vad du tycker för din egen del :).
Jag har fått närmre 30 blåsor och fått ut 13-23 ägg. Mitt problem har varit att äggen varit omogna och inte kunnat befruktas - andra försöket med Gonal-f befruktades 3 av 23 men med Menopur på tredje försöket befruktades 13 av 16, så en klar förbättring! När jag frågade om vi kunde kombinera Gonal-f och Menopur så minns jag inte riktigt vad läkaren sa men har för mig att Gonal-f får väl fler ägg att växa till sig men Menopur ger kanske lite bättre äggkvalité. Men kan ha fel... men om du får få ägg så är det kanske bättre att fortsätta med Gonal-f, fråga din läkare - vore intressant att höra om jag missförstått helt!