Johanna: jag hoppas att du har hittat någon att prata med.
Ess skrev 2019-02-01 07:16:11 följande:
Det är helt klart en sak för ts att fundera över. Är hon stark nog att bara säga nej rakt av om sambon(/exet) kräver att hon ska ta deras barn också.
Men det med ett större ansvar än hon vill, kan ju även komma utan gemensamt barn.
Det kan det absolut göra och då står man där och ska ställa upp för hans barn medan man inte fick behålla och ta hand om sitt eget barn. Den känslan kan infinna sig även om kraven inte är på den nivån, det vet jag själv. Det blev mycket tankar och gråt kring vanliga vardagssituationer med hans barn och det barn som jag inte fick behålla.
Gör man abort ska man absolut inte göra det för att tänka på han och hans barn.
Canadasvensk skrev 2019-02-01 17:37:32 följande:
Haha okej nu ramlade enkronan ner! Jag kopplade inte ihop gökungar med bonusbarn fören nu. (Var ganska trött igår när jag skrev det. Bor i en annan tidszon så nu är det morgon här.)
Men jo, jag bor i en "blended famlily" så erfarenhet har jag. Dock skulle jag aldrig kalla mitt bonus barn för "gökunge" och skulle jag höra min fru säga det om mitt barn skulle hon snart bli mitt ex.
Att bo i en blended family är inte alltid lätt men det visste jag ju så fort jag skilde mig att det aldrig skulle bli en kärnfamilj igen så det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.
Och ja, Vera, jag har mycket erfarenhet av jobbiga ex, från båda sidor...
Tack för att du förstod vad jag menade. Jag kallar aldrig hans barn för gökunge, bara här där jag skrifligen ger uttryck för hur jag har känt det.
Däremot skulle jag kunna ta fram en bild på en fågelmamma som matar en gökunge och visa för honom, för att visa känslan jag hade under den tiden när mamman till barnet stack iväg och lämnade barnet på heltid hos oss. Om man tänker på, i vårt fall, hur vi mådde och vilka resurser vi hade så borde det ha varit vi som hade bett henne att ha barnet på heltid en period. Men det gjorde inte vi, vi kämpade på, fortsatte som vanligt. Hon, däremot, hade inga problem att slänga över ansvaret för barnet på oss och redovisa allt som hon ansåg att hon var tvungen att göra i stället för att ta hand om sitt barn. Vid den tiden hade vi två barn och hennes resonemang var att eftersom vi ändå hade två barn att ta hand om kunde vi ta det tredje också. Så här i efterhand kan jag berätta att mina barn blev lidande av att vi fick hennes ansvar kastat i knät på oss.
Att prata om gökungar är egentligen en referens till gökmamman som lägger sitt ägg i en annan fågels bo på bekostnad av fågelmamman och dess andra ungar. Den unge som gapar störst får mest mat och är gökungen större än de andra barnen så får de andra barnen mindre mat och kanske rent av svälter ihjäl eller knuffas ut av den större gökungen, fågelmamman får stressa mer än vanligt för att bemöta instinkten om fågelbarnens överlevnad. En gökunge är en fågelunge och beter sig bara som en fågelunge ska göra. Det är gökmamman som parasiterar på den andra fågeln.
Mina problem är ot, jag ber om ursäkt för den långa utläggningen, även om jag inte är ensam om känslan så är det långt ifrån alla som råkar ut för det jag har varit med om men jag ville bara visa på att det här med att bilda familj under omständigheten att han har barn sen tidigare kan vara allt annat än rosenskimrande. Har man inte barn sen tidigare, och skaffar sitt första barn ihop med en sådan man kan det vara svårt att förutse vilka problem som kan dyka upp. Det är nog lätt hänt att stanna vid hur det kommer att bli för hans barn men det finns så mycket andra saker att diskutera och en kvinna som är gravid måste se till sig själv i första hand.