• Anonym (Lisa)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?

• Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?
  • Anonym (mim)
    Ällingen skrev 2019-04-05 20:58:33 följande:

Nä, det ville jag inte. Men du tolkar det som du vill.

Apropå tolkningar:
    Ällingen skrev 2019-04-04 17:20:01 följande:

Det är fullt normalt att föda barn och känna trötthet efteråt. Så bara därför ska mamman ligga som prinssesan på ärten och få allt serverat? Mycket märklig inställning tycker jag. Vad är det för fel med att städa eller laga mat? Umgås med resten av familjen?

Lite väl taskig syn på andra kvinnor. Och du har ju inte ens varit i den situation som hon försökte beskriva.
  • Anonym (mim)
    Tom Araya skrev 2019-04-05 21:36:13 följande:

Trist att du avskyr något du ändå själv har valt.

I en familj finns många intressen att kompromissa om, har man svårt för det ska man nog inte leva i en familj.

Jag funderar också vad det är för träning barnet ska på. Egen inplanerad eller är det i en klubb där man får en träningstid som gäller varje vecka hela säsongen?

Det anser jag påverkar hur man bör anpassa sig till varandra.

Man väljer väl knappast problemen som kommer med den man valt att leva med. Skulle du säga samma sak till någon vars svärmor plötsligt visar en annan sida när barn-barnet fötts? Du kan ju inte förutse exakt allt som kommer att hända, hur alla andra inblandade kommer att reagera och agera.

Vad gäller träningen löste de det problemet, om du trycker visa endast kan du läsa om det.
  • Ällingen
    Anonym (mim) skrev 2019-04-05 22:42:31 följande:

Apropå tolkningar:Lite väl taskig syn på andra kvinnor. Och du har ju inte ens varit i den situation som hon försökte beskriva.

Nä, i den situationen har jag inte varit. Men jag kan ändå förstå ts frustration. Känner verkligen med henne, att hon kände som hon gjorde. Å nu har det löst sig och det är ju jättebra.

Det jag reagerar på, är du och några till, gärna vill sätta både mamma och bebis på en piedestal. Dom får inte röras och dom får inte tittas på. När det finns en pappa och (halv)syskon också i familjen. Å nu menar jag generellt.
  • Anonym (mim)
    Ällingen skrev 2019-04-06 00:10:04 följande:

Nä, i den situationen har jag inte varit. Men jag kan ändå förstå ts frustration. Känner verkligen med henne, att hon kände som hon gjorde. Å nu har det löst sig och det är ju jättebra.

Det jag reagerar på, är du och några till, gärna vill sätta både mamma och bebis på en piedestal. Dom får inte röras och dom får inte tittas på. När det finns en pappa och (halv)syskon också i familjen. Å nu menar jag generellt.

Du blandar nog ihop mig, och några till, med någon annan. Återigen, en tolkning. Först "prinsessan på ärten". Sedan, "sätta på piedistal". Nedsättande beskrivningar och ändå har du inte greppat essensen i vad det handlar om. Du som inte har erfarenheten ser bara dig själv där du inte hade samma situation och jämför dig själv med dom som har varit med om något helt annat. Du vet ju inte. Du förstår ju inte. Varför utrycka dig nedlåtande om andra kvinnor när det i grund och botten handlar om att just du inte har förmågan att föreställa dig vad det handlar om.
  • Ällingen

Då ber jag om ursäkt ifall jag har tagit fel.

Du är fri att tycka vad du vill och du är fri att tolka som du vill. Det kan jag inte göra något åt. Kan ju med glädje tala om för dig att jag inte tänker skriva något mer här, så slipper du reta dig på mig.

• Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-04-05 11:10:53 följande:

Du har ingen aning om sådant, instämmer med mim, det är lätt att sätta upp regler när man inte varit i en sådan situation innan. Tack och lov så lever jag ihop med en man som inte är en mes, utan han står upp för mig och alla hans tre barn. När sonen var nyfödd så var prioriteringen på mig, han kunde, som förälder, förklara för sina äldre barn, att det var viktigt att jag fick landa i min nya roll. Att det var viktigt att det var jag som fick vara i fokus den första tiden. Det var inga problem, de förstod, men glömde, som barn gör, av det ibland.

Detta har inte skadat relationen mellan mig och hans barn och inte syskonen emellan. De fick en jättebra anknytning, även om den inte var från dag ett.

För övrigt så har jag vänner som låtit de äldre barnen vara hos en släkting de första dagarna, så de har kunnat landa hemma i lugn och ro.

Lite OT, men tidigare så fick den nyblivna mamman vara kvar en vecka på BB, även om det fanns äldre syskon, så mamman fick lugn och ro.

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:33:49 följande:

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.

Vad räknas jag som?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (mim) skrev 2019-04-05 11:04:37 följande:

Återigen gör du det till en tävling. Pappans partner får inte ha några önskemål eller egna behov. Hon ska finnas till för alla andra men inte ha några behov själv. Hon ska rätta sig efter de regler som du har satt upp.

Jag har också flera barn. Jag har även barn ihop med en man som hade ett barn sen tidigare. Jag vet vad jag pratar om. Det vet inte du. Det du pratar om finns bara i ditt huvud. Du har ingen egen erfarenhet att ta av. Du målar upp en bild av en situation som du inte har befunnit dig i själv.

Jag har både varit i situationen att vara förstagångsmamma med en man som har ett barn sen tidigare OCH varit i situationen att få mitt andra barn. Jag vet skillnaden. 

DU är bara en sån där som inte är ett dugg intresserad av att lyssna på någon annans erfarenhet. Ändå anser du att du ska vara med och sätta reglerna för hur dom som faktiskt befinner sig i den situationen ska ha det? Hur kunde du ens inbilla dig att du hade den behörigheten?

Du kan rita upp dina regler bäst du vill men det finns ingen anledning för någon att följa dom.

Men du har aldrig varit första gångs mamma med en första gångspappa? Du har aldrig upplevt hur det är och därför bygger du upp en idee om vad en förstagångsmamma har rätt till och kan kräva. Har man barn med en man som har barn sedan tidigare så kan man aldrig någonsin kräva eller uppleva det ett första barns par upplever.

Jag baserar mina inlägg på vad ni skriver. Ni beskriver familjer som är olyckliga och dysfunktionella. Familjer helt utan familjesammanhållning. Ni verkar alla önska att era partner inte hade haft familj sedan tidigare.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:42:38 följande:

Men du har aldrig varit första gångs mamma med en första gångspappa? Du har aldrig upplevt hur det är och därför bygger du upp en idee om vad en förstagångsmamma har rätt till och kan kräva. Har man barn med en man som har barn sedan tidigare så kan man aldrig någonsin kräva eller uppleva det ett första barns par upplever.

Jag baserar mina inlägg på vad ni skriver. Ni beskriver familjer som är olyckliga och dysfunktionella. Familjer helt utan familjesammanhållning. Ni verkar alla önska att era partner inte hade haft familj sedan tidigare.

Vet du, de flesta fixar det.
  • KurtKoben
    Anonym (Lisa) skrev 2019-02-06 19:26:47 följande:

Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?

Det där är inte ok att han bara ändrar planerna och säger till att förprioritera sig. Det är inte helt ovanligt att styvbarnen säger till att hitta på och ändra planerna som de får nys om för att gagna sig och ha pappan/mamman  för sig själv. Har själv testa att bo med styvbarn och aldrig mer. Det hela handlar om hur starka föräldrarna är till att verkligen stå emot dessa påtryckningar och genomskåda vad som är faktiska behov och inte. Sedan beror  det också på hur välvilligt inställda styvbarnen är till en ny partner och att just de inte kan få 100% tid och uppmärksamhet. Dagens barn är ofta för curlade för att det ska fungera, känner faktiskt ingen i långa loppet som fått det att fungera med styvbarn. 
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?